Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektor szkoły chce w roku szkolnym 2017/2018 zatrudnić nauczyciela kontraktowego, któremu zamierza powierzyć zgodnie z kwalifikacjami 14/18 godzin tygodniowo i bez kwalifikacji (uzyskał zgodę kuratora) 4/18 do pełnego etatu oraz 7/18 godzin ponadwymiarowych bez kwalifikacji tygodniowo. Do celów płacowych godziny bez kwalifikacji zostaną uwzględnione jako nauczyciela stażysty. Jak w tym przypadku powinna wyglądać umowa dla takiego nauczyciela? Czy powinien on mieć 2 umowy o pracę czy można uwzględnić to w jednej?
Ponieważ nauczyciel będzie wykonywał pracę jednego rodzaju (pedagogiczną) oraz w ramach jednego stanowiska (z pensum 18 – godzinnym), nie ma podstaw do zawierania z nim odrębnej umowy o pracę (wyrok SN z 14 lutego 2002 r., I PKN 876/00; wyrok SN z 13 marca 1997 r., I PKN 43/97). W umowie należałoby wskazać, że odnośnie 14/18 jest zatrudniony z prawem do wynagrodzenia zgodnie z poziomem wykształcenia i wynagrodzeniem nauczyciela kontraktowego, zaś na 4/18 - z prawem do wynagrodzenia jak dla nauczyciela – stażysty. Godzin ponadwymiarowych nie uwzględnia się w umowie, a o ich przydzieleniu decyduje dyrektor (art. 35 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jako Beneficjent projektów unijnych (POKL) podpisujemy z pracownikami umowy zadaniowe na czas realizacji konkretnego projektu. Częstą sytuacją jest, że nasz pracownik ma podpisane równocześnie 2 umowy o pracę (1/2 etatu w jednym projekcie i jednocześnie 1/2 etatu na inne stanowisko w drugim projekcie). Przy rozliczeniach miesięcznych każdej z umów pracownik sporządza kartę czasu pracy, prowadzi też ewidencję godzin pracy we wszystkich projektach. Jedna z Instytucji Pośredniczących II stopnia, która nas rozlicza i kontroluje, zarzuciła nam, że takie rozwiązanie nie jest zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, które w punkcie 4.5.1.2) mają zapis: „Umowa o pracę z osobą stanowiącą personel projektu obejmuje wszystkie zadania wykonywane przez tą osobę w ramach projektu lub projektów realizowanych przez Beneficjenta”. Zagrożono nam uznaniem za niekwalifikowane wydatków na wynagrodzenia pracowników w projektach, gdyż są niezgodne z Wytycznymi. Naszym zdaniem są zgodne z prawem pracy.
Rozwiązanie zaproponowane przez IP2 mocno komplikuje rozliczanie pracownika, ponieważ:
- umowy mają różny okres obowiązywania (zależy to od okresu realizacji poszczególnych projektów), pojawią się problemy z rozliczaniem urlopów, wydawaniem świadectw pracy, etc.
- stawki wynagrodzenia w poszczególnych projektach są zróżnicowane, mimo że wymiar czasu pracy jest taki sam
- podpisanie jednej umowy wymagałoby stałego aneksowania w przypadku zakończenia zatrudnienia pracownika w jednym projekcie i rozpoczęcia zatrudnienia w drugim
Nadmieniam, że do XII 2013, żaden zespół kontrolujący z tej samej Instytucji pośredniczącej nie podniósł takiego zarzutu, jak opisany powyżej, mimo że zapis Wytycznych, przytoczony powyżej, nie zmienił brzmienia od kilku lat. Inna Instytucja Wdrażająca, która kontrolowała nasze umowy z personelem również nie miała zastrzeżeń do takiej formy zatrudniania, jaką stosujemy.
Nawiązując do Państwa porady z dnia 17.06.2014 dotyczącej zatrudniania personelu na klika umów o pracę w projektach unijnych proszę o przedstawienie ekspertyzy dotyczącej kwalifikowalności wydatków przy tego typu zatrudnieniu.
Proszę o możliwie najszybsze odniesienie się do sprawy.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W pierwszym tygodniu ferii zimowych w szkole będą odbywały się zajęcia świetlicowe i sportowe. Czy dyrektor ma prawo zobowiązać nauczyciela do pracy z dziećmi w czasie tych zajęć czyli zabrać mu 5 dni urlopu zimowego a wydłużyć urlop w czasie wakacji?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem nauczycielem dyplomowanym i pracuję w szkole ponadgimnazjalnej. Od dnia 20.11.2017 roku do dnia 19.11.2018 roku przebywałam na urlopie dla poratowania zdrowia. Po zakończeniu urlopu zdrowotnego skorzystałam z urlopu uzupełniającego w wymiarze 8 tygodni i wróciłam do pracy dnia 15.01.2019. Dyrektor przydzielił mi na rok szkolny 2018/2019 wymiar etatu w wysokości 18 godzin i 1,5 godziny nauczania indywidualnego. W 18 godzinnym wymiarze mam 10 godzin zajęć w klasach pierwszych i drugich oraz 8 godzin w klasach trzecich oraz 1,5 godzin nauczania indywidualnego w klasach trzecich (które kończą naukę 26.04. br). W tym tygodniu dowiedziałam się,że urlop dla poratowania zdrowia oraz urlop wypoczynkowy nie wliczają się do stosunku pracy, stąd moje uśrednienie godzin następuje od dnia powrotu do pracy i spadam z pensum 18/18 godzin na 16/18 godzin etatu, więc mam dwie możliwości albo zmienia mi się umowa o pracę albo mam do odrobienia 44 godziny zajęć dydaktycznych. Proszę o interpretację prawną tej sytuacji, czy faktycznie jest tak jak przedstawił to dyrektor. Chciałam tylko dodać, iż podczas przebywania przeze mnie na urlopie zarówno zdrowotnym jak i wypoczynkowym zastępował mnie inny nauczyciel, który miał uśrednienie takie, że nie spadał poniżej etatu, gdyż nauczanie indywidualne wliczało mu się w etat. Czy są przepisy określające liczbę okienek do etatu?
- Otrzymałam od organu prowadzącego pismo, w którym prosi się o wyjaśnienie zasad funkcjonowania świetlicy szkolnej oraz zasadności trwającego zatrudnienia kierownika i opiekunów dowozu. Nadmienia, że to zatrudnienie bez świadczenia pracy trwa od 13.03.
Nadmienię, że kierownik świetlicy wykonuje swoją pracę zdalnie, tak jak inni nauczyciele. Przesyła materiały i służy w godzinach pracy pomocą uczniom, przychodzi do szkoły na dyżury. Opiekunowie dowozu mają zlecone inne zadania do wykonania. Nie widzę powodu, żeby te osoby straciły w tym czasie pracę. Bardzo proszę o pilną pomoc w udzieleniu odpowiedzi do organu prowadzącego.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel dyplomowany może pracować w szkole tylko na 1/2 etatu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe