Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do pracy w szkole podstawowej została skierowana na podstawie misji kanonicznej nauczycielka posiadająca wykształcenie wyższe - pedagogika, specjalność: pedagogika wspierająca z profilaktyką niedostosowania społecznego. Podjęła dalsze dokształcanie - kolegium teologiczne. Mam pytanie dotyczące wynagrodzenia, jakie należy naliczyć nauczycielce do chwili ukończenia dokształcania. Czy magister z przygotowaniem pedagogicznym, czy bez przygotowania pedagogicznego? Czy należy naliczyć i wypłacać dodatek wiejski?
Z pytania wynika, że nauczycielka nie posiada kwalifikacji do nauczania religii. Zgodnie z Porozumieniem między Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 06.09.2000 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii, nauczyciel powinien legitymowac się dyplomem ukończenia kolegium teologicznego. W przypadku takiego wykształcenia, kontynuowanie nauki nie daje jeszcze kwalifikacji - dopiero jej ukończenie. Jednocześnie Porozumienie zawiera zapis, że skierowanie do nauczania religii wydanego przez właściwego biskupa zaświadcza o posiadaniu kwalifikacji do nauczania religii, co w tym przypadku nie jest prawdą.
Nauczycieli religii zatrudnia się zgodnie z Kartą Nauczyciela. Na podstawie art. 10 ust. 9 można więc zatrudnić nauczyciel, który nie spełnia jednego z wymogu - nie posiada kwalifikacji do prowadzenia zajęć, ale za zgodą organu nadzoru pedagogicznego. Dla celów płacowych nauczyciel taki traktowany jest jak stażysta. Wysokość wynagrodzenia uzależniona jest również od tego, czy posiada przygotowanie pedagogiczne uzyskane np. w trakcie studiów wyższych albo oddzielnym kursem czy studiami podyplomowymi. Dodatek wiejski przysługuje jedynie nauczycielom posiadającym kwalifikacje do prowadzenia zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wicedyrektorzy w szkołach (placówka feryjna) powinni podpisywać listę obecności? Czy jest jakaś podstawa prawna, która o tym mówi? Spotkałam się ze stanowiskiem, że niektóre organy prowadzące szkołę wprowadzają taki obowiązek.
Czy jakiś przepis określa jak powinna wyglądać lista obecności dla pracowników niepedagogicznych? Czy powinna być imienna (jedna lista dla każdego pracownika) i przechowywana z kartami ewidencji czasu pracy. Czy może być to lista zbiorcza?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W związku z brakiem odpowiedzi, przytaczam moje pytanie: Przytaczam moje pytanie:"Witam. Kto odpowiada za sytuację, w której dyrektor szkoły, który nie wygrał konkursu, a dalej pracuje w szkole, nie ma zabezpieczonego etatu? Zgodnie z KN nauczyciel powinien otrzymać tę informację do końca maja. Czy nowy dyrektor musi zorganizować godziny dla ustępującego dyrektora? Kto byłby odpowiedzialny w sytuacji, gdy ustępujący dyrektor odwołałby się do sądu pracy? Proszę o podstawę prawną." oraz Państwa odpowiedz: " Jeżeli dyrektor był od początku pracownikiem szkoły, a nie np. urlopowanym nauczycielem innej placówki (urlop bezpłatny na okres powierzenia stanowiska dyrektora), to po przegranym konkursie wraca na stanowisko nauczyciela, bo to z tą szkołą ma zawarty stosunek pracy. Karta Nauczyciela: Art. 10. 1. Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej - w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania, z zastrzeżeniem ust. 8. W pytaniu nie podano do kiedy dyrektor miał powierzenie, więc domyślam się, że do końca sierpnia, zatem projekt organizacyjny na nowy rok szkolny sporządza jeszcze dotychczasowy dyrektor i to on będzie musiał zaplanować godziny swoje i pozostałych nauczycieli. Gdyby powierzenie skończyło się wcześniej, przed zatwierdzeniem projektu organizacyjnego, wówczas nowy dyrektor musiałby podjąć odpowiednie decyzje kadrowe, włącznie z ograniczeniem wymiaru godzin. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty: Art. 39 ust. 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;" Pytanie nie dotyczyło tego, kto przygotowuje organizację roku. Powtarzam pytanie: Kto odpowiada za sytuację, w której ustępujący (z powierzeniem do końca sierpnia) dyrektor , nie zaplanował dla siebie etatu? Ten dyrektor, dnia 1 września , ma prawo oczekiwać od nowego dyrektora zatrudnienia na cały etat. Kto odpowiada za tę sytuację? Tzn, kogo może skarżyć ustępujący dyrektor, a w dn 1 września - zwykły nauczyciel, do sądu pracy? Opisana sytuacja wogóle nie powinna mieć miejsca. Kolejność działań powinna być następująca: najpierw konkurs na dyrektora, później planowanie i zatwierdzanie nowego roku szkolnego. Dyrektor wiedząc, że nie wygrał konkursu planuje sobie wówczas odpowiednią ilość godzin. Jeżeli byłoby odwrotnie (najpierw zatwierdzenie projektu, potem przegrany konkurs), ustępującemu dyrektorowi przysługiwałoby roszczenie o zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin. Za sytuację kadrową zawsze odpowiada aktualny dyrektor jako pracodawca, choć wina w ostatnim przypadku leżałaby po stronie organu prowadzącego, który zatwierdza projekt nie wiedząc jeszcze, czy dana osoba będzie dalej dyrektorem. Proszę o odpowiedź na moje pytanie: Kogo może skarżyć opisany ustępujący dyrektor do sądu pracy? i na jakiej podstawie?
- Czy nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, oligofrenopedagog- może prowadzić zajęcia korekcyjno- kompensacyjne z uczennicą kl. 5 oraz jaki jest wymiar tygodniowy tych zajęć dla ucznia (czy te zajęcia mogą się odbywać w grupie np.3 osobowej)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel odbył staż na stopień nauczyciela mianowanego w okresie od 01.09.2013r . do 31.05.2016 r. Dnia 30.08.2016. r otrzymał akt nadania awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego. Od 1.09.2017 do 31.08.2018 był zatrudniony na całym etacie. W roku szkolnym 2017/18 tj. od 01.09.2017 do 30.06.2018 przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia. Kiedy może zacząć staż na kolejny stopień awansu? Cz na starych czy nowych zasadach? Jak będzie traktowany okres przebywania urlopie dla poratowania zdrowia? Do kiedy musi złożyć wniosek?
- Nauczyciel 28 czerwca obronił tytuł magistra. Od kiedy należy mu się wyższe wynagrodzenie i jakie dokumenty powinien dostarczyć? Wystarczy zaświadczenie z uczelni, czy musi być dyplom?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe