Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z brakiem odpowiedzi, przytaczam moje pytanie: Przytaczam moje pytanie:"Witam. Kto odpowiada za sytuację, w której dyrektor szkoły, który nie wygrał konkursu, a dalej pracuje w szkole, nie ma zabezpieczonego etatu? Zgodnie z KN nauczyciel powinien otrzymać tę informację do końca maja. Czy nowy dyrektor musi zorganizować godziny dla ustępującego dyrektora? Kto byłby odpowiedzialny w sytuacji, gdy ustępujący dyrektor odwołałby się do sądu pracy? Proszę o podstawę prawną." oraz Państwa odpowiedz: " Jeżeli dyrektor był od początku pracownikiem szkoły, a nie np. urlopowanym nauczycielem innej placówki (urlop bezpłatny na okres powierzenia stanowiska dyrektora), to po przegranym konkursie wraca na stanowisko nauczyciela, bo to z tą szkołą ma zawarty stosunek pracy. Karta Nauczyciela: Art. 10. 1. Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej - w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania, z zastrzeżeniem ust. 8. W pytaniu nie podano do kiedy dyrektor miał powierzenie, więc domyślam się, że do końca sierpnia, zatem projekt organizacyjny na nowy rok szkolny sporządza jeszcze dotychczasowy dyrektor i to on będzie musiał zaplanować godziny swoje i pozostałych nauczycieli. Gdyby powierzenie skończyło się wcześniej, przed zatwierdzeniem projektu organizacyjnego, wówczas nowy dyrektor musiałby podjąć odpowiednie decyzje kadrowe, włącznie z ograniczeniem wymiaru godzin. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty: Art. 39 ust. 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;" Pytanie nie dotyczyło tego, kto przygotowuje organizację roku. Powtarzam pytanie: Kto odpowiada za sytuację, w której ustępujący (z powierzeniem do końca sierpnia) dyrektor , nie zaplanował dla siebie etatu? Ten dyrektor, dnia 1 września , ma prawo oczekiwać od nowego dyrektora zatrudnienia na cały etat. Kto odpowiada za tę sytuację? Tzn, kogo może skarżyć ustępujący dyrektor, a w dn 1 września - zwykły nauczyciel, do sądu pracy? Opisana sytuacja wogóle nie powinna mieć miejsca. Kolejność działań powinna być następująca: najpierw konkurs na dyrektora, później planowanie i zatwierdzanie nowego roku szkolnego. Dyrektor wiedząc, że nie wygrał konkursu planuje sobie wówczas odpowiednią ilość godzin. Jeżeli byłoby odwrotnie (najpierw zatwierdzenie projektu, potem przegrany konkurs), ustępującemu dyrektorowi przysługiwałoby roszczenie o zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin. Za sytuację kadrową zawsze odpowiada aktualny dyrektor jako pracodawca, choć wina w ostatnim przypadku leżałaby po stronie organu prowadzącego, który zatwierdza projekt nie wiedząc jeszcze, czy dana osoba będzie dalej dyrektorem. Proszę o odpowiedź na moje pytanie: Kogo może skarżyć opisany ustępujący dyrektor do sądu pracy? i na jakiej podstawie?
Pracownik może skarżyć do sądu pracy swojego pracodawcę. Pracodawcą nauczyciela jest szkoła, którą reprezentuje dyrektor. Nie ma znaczenia, czy jest to stary, czy całkiem nowy, nie związany ze sprawą, dyrektor. Nie pozywa się osoby dyrektora, tylko szkołę.
Kodeks pracy:
Art. 1. Kodeks pracy określa prawa i obowiązki pracowników i pracodawców.
Art. 2. Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Art. 3. Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.
Art. 31. § 1. Za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba.
Opisywana wielokrotnie sytuacja ustępującego dyrektora wydaje się być niemożliwa (jeżeli brać pod uwagę, że ustępujący dyrektor zaplanował się na nowy rok szkolny jako dyrektor - ze zniżką godzin). W pytaniu tego nie określono, stąd moje domysły. Jeżeli jednak tak było i projekt został zatwierdzony, to na podstawie tak zatwierdzonego projektu organizacyjnego może domagać się od 1 września etatu w szkole.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka zatrudniona w dwóch placówkach w jednej cały etat, w drugiej pół etatu w tej jest w trakcie robienia awansu zawodowego. Aktualnie jest w ciąży. Ze względu na stan zdrowi musi pozostać na zwolnieniu lekarskim do rozwiązania. Później będzie na urlopie macierzyńskim. Po powrocie do pracy chce kontynuować awans zawodowy. Pytanie czy może skrócić urlop macierzyński o 2 miesiące i wrócić o te 2 miesiące wcześniej do placówki, w której realizuje awans zawodowy i w której ma pół etatu. A do drugiej głównej (gdzie ma cały etat) wrócić zgodnie z harmonogramem urlopu?
- W 2019 r. nowo powołany dyrektor zarządzeniem powołał na czas swojej kadencji, czyli na 5 lat, wicedyrektora. Po trzecim roku funkcjonowania w szkole liczba oddziałów zostanie zmniejszona do 11. Czy istnieje sposób na zachowanie tego stanowiska mimo zmniejszenia się liczby oddziałów w szkole? Czy należy zwrócić się z prośbą do organu prowadzącego szkołę o wyrażenie zgody i jak należałoby to uzasadnić?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zajęć praktycznych w klasach gimnazjalnych z przysposobieniem do pracy ma wykształcenie zawodowe tytuł mistrza z przygotowaniem pedagogicznym (n-l mianowany). Czy może uczyć teorii z przysposobienia zawodowego w klasach gimnazjum?
- Czy można w jednym roku kalendarzowym wystawić nauczycielowi ocenę za pracę za okres stażu (dyplomowany) i za pracę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony jest w naszej szkole na umowę o pracę na czas określony od 01.09.2017 do 30.06.2018r. (nasza placówka jest dodatkowym miejscem pracy) od dnia 14.11. 2017 z małymi przerwami przebywa na zwolnieniu lekarskim (14.11-24.11.2017 r.; 7.12–21.12.2017 r.; 02.01.– 7.06.2018 r. Aktualnie na początku czerwca nasza szkola wypełniała załącznik do wniosku o świadczenie rehabilitacyjne z ZUS-u dla nauczyciela od 06.06.2018 r.
Nie mamy informacji o tym czy świadczenie zostało przyznane.
Czy nasza szkoła jako dodatkowe miejsce pracy zostanie o tym powiadomiona?
Czy w świadectwie pracy trzeba będzie wpisać jakąś adnotację o świadczeniu rehabilitacyjnym? Jeśli tak to w którym miejscu i na podstawie jakiego dokumentu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe