Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do poradni wpłynął wniosek rodzica o edukację domową, natomiast ze szkoły niepublicznej informacja, że dziecko realizuje nauczanie domowe w tej szkole, a jednocześnie jest uczniem szkoły w Niemczech (posiedliśmy informację, że tam przebywa). Rodzic wraz z dzieckiem podczas okresowego pobytu w Polsce odbył wizytę w poradni w celu dopełnienia formalności i badania. Czy poradnia może wydać opinię o braku przeciwwskazań do realizacji obowiązku nauki poza szkołą, czy względy formalne (art 37 Ustawy Prawo Oświatowe) uniemożliwiają wydanie takiej opinii?
Jeżeli dziecko zostało przyjęte do niepublicznej szkoły w Polsce zgodnie z jej statutem to nie może realizować w niej nauczania domowego bez uprzedniego przedłożenia dyrektorowi tej szkoły m.in. opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (art. 37 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Poradnia stwierdzając nieprawidłowość działania niepublicznej szkoły może zawiadomić kuratora oświaty. Ponadto poradnia ma obowiązek zbadania, czy w przypadku danego dziecka zalecane jest realizowanie obowiązku szkolnego lub nauki poza szkołą, jeśli zarówno rodzic jak i szkoła niepubliczna twierdzą, że dziecko jest do niej przyjęte, a szkoła ta ma siedzibę na terenie działania poradni - § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1743). Gdyby natomiast okazało się, że w rzeczywistości dziecko jest zapisane tylko do zagranicznej szkoły, dana poradnia nie jest właściwa do wydania opinii.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przedłużenia okresu nauki można dokonać raz na każdym etapie edukacyjnym w którejkolwiek klasie, czy tylko w klasie III i VI? Czy przepisy, które mówią o przedłużeniu okresu nauki dla uczniów niepełnosprawnych dotyczą również uczniów z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik ma upoważnienie do dostępu danych do bazy SIO do końca czerwca 2018 r. Od września 2017 r. ktoś inny przejmie te obowiązki. Co w takim przypadku należy zrobić?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Rada rodziców szkoły podstawowej zwróciła się do organu prowadzącego (gmina) z zapytaniem, czy wyrazi zgodę, aby uczniowie już od klasy 6 mogli uczyć się drugiego języka obcego, a nie jak przewiduje prawo oświatowe od klasy 7, w liczbie 2 godzin tygodniowo.
Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Co w sytuacji gdy ok. 90% rodziców jest zainteresowana takim rozwiązaniem?
Jak powinno się rozwiązać sprawę zakupu podręczników i ćwiczeń?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji dotyczącej stosowania przepisów regulujących materię opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jst.
Z chwilą wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych zmianie uległ charakter opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach i stały się niepodatkowymi należnościami budżetowymi o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Czy w związku z wejściem w życie powyższych przepisów nadal prawnie dopuszczalne jest zawieranie umów cywilnoprawnych pomiędzy Dyrektorem publicznej placówki oświatowej a rodzicami / opiekunami prawnymi dziecka, a jeżeli tak jaki jest dopuszczalny zakres materii, która może zostać uregulowana w tej umowie?
Czy – z uwagi na zmianę charakteru opłaty – możliwe i prawnie dopuszczalne jest uregulowanie zasad odpłatności za korzystanie z usług publicznego przedszkola prowadzonego przez gminę (w tym – odpłatności za wyżywienie) w taki sposób, aby od rodziców / prawnych opiekunów dzieci czasowo nie uczęszczające do placówki opłaty te nie były pobierane?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy prowadzenie zajęć z języka obcego można powierzyć na zasadzie umowy szkole językowej, a zajęć z muzyki komercyjnej szkole muzycznej? Jeśli tak, czy osoby prowadzące takie zajęcia muszą mieć uprawnienia pedagogiczne do prowadzenia zajęć w danym typie szkoły?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe