Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do gimnazjum do kl. drugiej uczęszcza chłopiec z orzeczeniem do kształcenia specjalnego. W sprawach dziecka przychodzi do szkoły matka chłopca. Od klasy drugiej matce towarzyszy jej partner, który nie jest prawnym opiekunem chłopca. Rozmowy, bywa że, dotyczą zachowań związanych z chorobą - autyzmem. Dyrektor szkoły, nie chcąc być posądzonym o rozpowszechnianie danych sensytywnych w obecności osób niebędących prawnym opiekunem, zaproponował rozmowę bez obecności partnera matki. Matka nie wyraziła zgody i została poproszona o podpisanie stosownego oświadczenia. Zdarza się też, że to partner podpisuje informacje dotyczące dziecka lub podpisuje decyzje związane z dzieckiem. Szkoła ma obawy, co do ważności takich sytuacji. Kiedyś przeczytaliśmy na jakimś portalu oświatowym, że szkoła powinna być w posiadaniu prawnego/notarialnego pełnomocnictwa matki na rzecz partnera w sytuacjach związanych z decyzjami w sprawie dziecka. Matka powołując się na Ustawę z 26.10.1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich i rozmowę z dyrektorem w Kuratorium Oświaty uważa, że takie stanowisko szkoły jest nadużyciem.
Zgodnie z art. 95 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego rodzice dziecka w ramach swojej władzy rodzicielskiej mają prawo i obowiązek pieczy nad osobą dziecka. Mogą jednocześnie samodzielnie decydować o sprawach życia codziennego dziecka i swojej rodziny. Jedną z takich spraw jest decyzja o towarzyszeniu partnera/partnerki, a także innych dorosłych osób (babci, cioci, sąsiadki) w rozmowie z nauczycielem, czy dyrektorem szkoły oraz dopuszczanie ich do informacji pozyskiwanych w swojej obecności od nauczycieli na temat nauki i zachowania dziecka. Matka ucznia nie ma obowiązku składania w szkole pisemnego oświadczenia wyrażającego, że taka jest jej wola. Dyrektor szkoły musi zastosować się do tej woli rodzica, gdyż nie ma żadnych podstaw prawnych do jej podważania czy kwestionowania decyzji rodzica.
Jeśli partner matki nie jest prawnym opiekunem jej dziecka to szkoła nie może udzielać bezpośrednio jemu samemu żadnych informacji o dziecku. Chyba, że matka dziecka przedstawi notarialnie podpisane pełnomocnictwo, w którym upoważni partnera do wykonywania w jej imieniu konkretnych czynności w kontaktach ze szkołą, np. prowadzenia z nauczycielami rozmów na temat dziecka, odbierania dziecka ze szkoły, usprawiedliwiania jego nieobecności, czy zwalniania z zajęć. Takie pełnomocnictwo nie może jednak dotyczyć czynności prawnych związanych z dzieckiem, które zagwarantowane są wyłącznie rodzicom lub opiekunom prawnym ustalonym przez sąd, typu: wyrażanie zgody na udział dziecka w zajęciach pozalekcyjnych i wycieczkach, korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy podęcie czynności medycznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w arkuszach ocen w szkole podstawowej i gimnazjum wpisuje się uczestnictwo w zajęciach z wychowania do życia w rodzinie (zajęcia dodatkowe)? Zajęcia są umieszczone w ramowych planach nauczania nauczania.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony w dwóch szkołach, w jednej na pełnym etacie, w drugiej - na 2/18, ma prawo do świadczeń socjalnych każdej z nich? Czy zarządzeniem wójta można wprowadzić regulację, że nauczyciele zatrudnieni w szkołach na terenie gminy nie mogą mieć więcej jak 1,5 etatu (są przypadki, że mają po 34 godz., a inni tracą pracę z powodu likwidacji placówki)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na który semestr liceum ogólnokształcącego dla dorosłych mogę przyjąć ucznia, który otrzymał promocję do klasy trzeciej w technikum dziennym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń kończący szkołę podstawową i uczeń kończący gimnazjum może otrzymać stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe jeżeli wychowawcy złożyli wnioski o przyznanie stypendium po drugim semestrze, tj. jeszcze w roku szkolnym, tzn. do 31 sierpnia? Wnioski spełniały kryteria przyznania stypendium, zgodnie z art. 90 g ustawy o systemie oświaty oraz regulaminem szkolnym. Czy, jeżeli dyrektor przyznawał do tej pory tym uczniom, a od 1 września -absolwentom stypendia, jest to nie zgodne z prawem? Jeżeli tak, to co w tej sytuacji ma zrobić, zwrócić do organu prowadzącego niesłusznie przyznane stypendia uczniów, czy to zależy już od organu prowadzącego, bo zgodnie z ustawą stypendia przyznaje się w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można odwiedzić ucznia w domu bez uzgodnienia z rodzicem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe