Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci...

PORADA PRAWNA

09 sierpnia 2019 Prawo oświatowe

Dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego (pierwsze ze względu na autyzm, drugie ze względu na autyzm z z zespołem Aspergera) chcę zatrudnić w przedszkolu nauczyciela wspomagającego. Proszę o podanie podstawy prawnej, liczby przysługujących godzin oraz kwalifikacji, jakie powinien mieć taki nauczyciel. Mam trzy pracujące w przedszkolu nauczycielki- jedna skończyła oligofrenopedagogikę z terapią pedagogiczną, druga edukację i rewalidację osób z autyzmem i zespołem Aspergera, a trzecia edukację i rehabilitację osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika). Czy wszystkie mogą być nauczycielem wspomagającym?

Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578) w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych (tzw. nauczycieli wspomagających). Powołany przepis nie określa specjalności, jaką nauczyciel powinien ukończyć na pedagogice specjalnej, aby móc prowadzić zajęcia z uczniem z autyzmem. Ocena taka powinna zostać dokonana przez dyrektora pod kątem konkretnego dziecka z autyzmem, z racji różnorodnych objawów u poszczególnych uczniów. W praktyce często na stanowisku nauczyciela wspomagającego do pracy z dziećmi z autyzmem zatrudnia się oligofrenopedagogów, natomiast jest to specjalność generalnie uprawniająca do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Ustalając potrzeby konkretnego ucznia, określone w zaleceniach o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor powinien ustalić, czy wykształcenie z oligofrenopedagogiki będzie wytaczające do pracy z tym uczniem, czy też nauczyciel powinien mieć dodatkowe kwalifikacje (np. ukończone studia podyplomowe) z zakresu edukacji lub rehabilitacji/terapii osób z autyzmem. Pierwsza i trzecia nauczycielka ukończyły oligofrenopedagogikę (jest to pedagogika specjalną), czyli ich kwalifikacje należałoby uznać za wystarczające do zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego. Natomiast nauczycielka po edukacji i rewalidacji osób z autyzmem i zespołem Aspergera nie ma ukończonej pedagogiki specjalnej (jeśli w pytaniu podano komplente informacje o jej kwalifikacjach), czyli może z uczniami realizować zajęcia np. rewalidacyjne, natomiast nie może zajmować stanowiska nauczyciela wspomagającego. Liczby godzin pracy ucznia z nauczycielem wspomagającym nie określa żaden obowiązujący przepis, ponieważ uwzględniając indywidualne potrzeby każdego dziecka, wymiar ten jest określany w IPET (§ 6 ust. 1, § 7 ust. 7 pkt 1 ww. rozporządzenia). 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT