Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy wychowanie do życia w rodzinie w roku szkolnym 2018/2019 jest obowiązkowe i czy rodzice uczniów niepełnoletnich mogą zrezygnować z udziału ich dzieci w tych zajęciach?
Do programów nauczania szkolnego wprowadza się wiedzę o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację WDŻ określają przepisy § 3 ust.1 rozporządzenia. Na realizację zajęć WDŻ w szkołach publicznych przeznacza się w szkolnym planie nauczania, w każdym roku szkolnym, dla uczniów poszczególnych klas, po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców. Zajęcia są organizowane w oddziałach albo liczących nie więcej niż 28 uczniów grupach międzyoddziałowych (§ 2).Zajęcia te są organizowane:1. w klasach V i VI szkół podstawowych, 2. w gimnazjach,3. zasadniczych szkołach zawodowych, 4. liceach ogólnokształcących, 5. w klasach I‒III technikówJednocześnie należy uwzględnić przepisy zawarte w załączniku do rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
Podstawa prawna: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 395) - § 1 ust. 2, § 3 ust.1.2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, w szczególności § 4, § 8.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wzór: arkusz kontrolny pracy zespołu ds pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dziękuje
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy II szkoły podstawowej uczęszczający do oddziału integracyjnego posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim otrzymał nauczanie indywidualne. W związku z tym mam pytanie jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel realizujący z tym uczniem nauczanie indywidualne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel po ukończeniu edukacji wspierającej z pedagogiką specjalną, drugi kierunek – oligofrenopedagogika z rewalidacją osób z głębokim upośledzeniem, trzeci kierunek – terapia pedagogiczna może zajmować stanowisko pedagoga specjalnego w przedszkolu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel uczy j. angielskiego w każdej z grup w przedszkolu 2 x w tygodniu po 30 min. Zaznaczam, że jest on pracownikiem przedszkola czyli również realizuje wych. przedszkolne w swojej grupie. W czasie kiedy nauczyciel 1 wchodzi na zajęcie z angielskiego do jednej z grup, to nauczyciel 2 będący w tej grupie ma okienko? Czy przechodzi do grupy, w której tamten realizował zajęcia wczesniej? Czyli nauczyciel 1 realizuje angielski w ramach swojego pensum. A nauczyciel 2 wchodzący wtedy na zajęcia w jego grupę realizuje te 30 min tylko w innej grupie. Nie ma tu podwójnego finansowania.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak z punktu widzenia prawnego i organizacyjnego najlepiej rozwiązać zajęcia specjalistyczne w przedszkolu, wynikajace z zaleceń orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej? W jakich godzinach mogą się odbywać te zajęcia np. logopedia, SI ( niepłatne ) wchodzace w zakres zajęć rewalidacyjnych, które prowadzą nauczyciele-specjaliści, a nie nauczyciel przedszkola? Czy zajęcia mogą się odbywać w czasie pięciu godzin realizacji podstawy programowej, jeżeli dziecko przebywa tylko te godziny w przedszkolu czy po realizacji tych godzin?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe