Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Zadania i zakres dyrektora jednostki szkoły w ramach nadzoru pedagogicznego określone są w art. 55 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.z 2019 r. poz. 1148...

PORADA PRAWNA

13 maja 2020 Nadzór pedagogiczny

Jak ma wyglądać nadzór pedagogiczny w czasie pandemii? Jak ma wyglądać sprawozdanie z nadzory pedagogicznego z tego okresu?

Zadania i zakres dyrektora jednostki szkoły w ramach nadzoru pedagogicznego określone są w art. 55 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 z późn. zm.). Zadań tych jest sporo, a skupiają się przede wszystkim na dążeniu do utrzymania wysokiego poziomu nauczania poprzez przeprowadzanie ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, kontrolowaniu nauczycieli, wspomaganiu ich i motywowaniu w realizacji zadań.
Podstawowym zadaniem dyrektora w ramach prowadzonego nadzoru pedagogicznego jest monitorowanie przez szkołę realizacji podstawy programowej. Zgodnie z zapisem § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 [dalej: rozporządzenie] dyrektor jednostki systemu oświaty ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania. Ma to służyć teamu, żeby uczniowie byli równomiernie obciążeni nauką. Podawane treści powinny być zróżnicowane i dostosowane do możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży.
Podkreślić należy, że konieczne jest zachowanie zgodności szkolnych programów nauczania z ramowymi planami nauczania, których nadrzędnym celem jest umożliwienie realizacji podstawy programowej. Żaden przepis rozporządzenia nie zwolnił dyrektorów szkół i nauczycieli z obowiązku realizacji przez szkołę podstawy programowej.
W ramach podsumowania stwierdzić należy, że na dzień dzisiejszy ani rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 411 z późn. zm.), ani rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 z późn. zm.), nie zmieniają zasad nadzoru pedagogicznego. Dyrektor musi prowadzić nadzór na zasadach ogólnych, aby potem w terminie do 31 sierpnia był w stanie przekazać sprawozdanie z nadzoru.
Obszary nadzoru można zmodyfikować i w okresie ograniczonego funkcjonowania szkół skupić się np. na jakości zdalnego nauczania, biegłości posługiwania się przez nauczycieli z technik porozumiewania się na odległość itp. Jednakże, co do zasady nadzór pedagogiczny należy sprawować w sposób wskazany w obowiązujących przepisach.
 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT