Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w przedszkolu publicznym rewalidacja ruchowa może być realizowana w innym ośrodku? Przedszkole nie dysponuje salą i nie może znaleźć specjalisty do prowadzenia takich zajęć.
Jak można wywnioskować z zapytania, dziecko legitymuje się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i na wniosek rodziców lub opiekunów prawnych przedszkole zobowiązane jest do realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu.
Warunki realizacji zaleceń w nim zawartych określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1309).
Realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego powinna rozpocząć się jak najwcześniej. Z uwagi na to wspomniane rozporządzenie wskazuje, że kształcenie, wychowanie i opiekę dla uczniów niepełnosprawnych organizuje się w przedszkolach (ogólnodostępnych, z oddziałami integracyjnymi, integracyjnych, z oddziałami specjalnymi, specjalnych, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych formach wychowania przedszkolnego).
Zgodnie z zapisami rozporządzenia dotyczącego orzeczeń przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, inne formy wychowania przedszkolnego mają obowiązek zapewnienia:
• realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
• warunków do nauki, specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów,
• zajęć specjalistycznych oraz innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów (zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne),
• integracji uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi,
• przygotowania uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
Rodzic lub opiekun prawny wychowanka legitymującego się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo żądać realizacji wszystkich zaleceń wskazanych w orzeczeniu. Obowiązkiem dyrektora placówki oświatowej jest taka organizacja pracy, która umożliwi realizację orzeczenia w pełnym zakresie.
Organizacja zajęć rewalidacyjnych powinna być tak przeprowadzona, żeby zachować wszelkie zasady bezpieczeństwa. Trzeba pamiętać o tym, że zajęcia te powinny odbywać się w czasie, gdy dziecko przebywa w przedszkolu. Nie można zobowiązywać rodziców lub opiekunów prawnych dziecka do tego, żeby np. dowozili lub doprowadzali je do innego ośrodka. Jeżeli opiekę nad dzieckiem ma sprawować nauczyciel, to nie ma uzasadnienia prawnego co do tego, żeby płacić nauczycielowi za pustą godzinę opieki nad dzieckiem (dowóz plus opieka podczas zajęć prowadzonych przez specjalistę). Praca nauczycieli w placówkach publicznych finansowana jest przecież ze środków publicznych.
W przedstawionej sytuacji należy dążyć do tego, żeby dziecko znalazło się we właściwej placówce, która będzie w stanie zrealizować zajęcia, lub zorganizować je w obecnej placówce.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Organ prowadzący podjął uchwałę o likwidacji bursy szkolnej w uzasadnieniu wskazał, że dyrektor szkoły powoła internat. Czy dyrektor ma uprawnienia do takich czynności i jakie są procedury?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zapytanie o szkołę przysposabiającą do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Pytanie pierwsze. Powiat jest organem prowadzącym dla tych szkół. Chciałbym dowiedzieć się jako przedstawiciel organu prowadzącego – powiat, jakie są postawy prawne utworzenia szkoły przysposabiającej do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w przypadku tej szkoły w przyszłości przewidujemy tylko 3 oddziały)? Pytanie drugie. Czy można taką szkołę z trzema oddziałami wpisać w strukturę istniejącego już zespołu szkół technicznych, gdzie funkcjonują: technika, szkoły branżowe i oddziały szkoły branżowej dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, tzn. klasy specjalne. Pytanie trzecie. Czy można tylko uruchomić oddziały przysposabiające do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w zespole szkół technicznych – czy istnieje taka możliwość prawna? Tworzenie osobnej szkoły wraz z całym zapleczem kierowniczym i innym dla 3 oddziałów jest mało ekonomiczne, a takie jest tylko zapotrzebowanie społeczne w obecnych realiach. Z nakierowania w sprawie sposobu organizacji nauczania dla tych dzieci w naszym powiecie będę wdzięczny. Są to dzieci absolwenci szkoły podstawowej, którą ukończyli.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy Zeszyty obserwacji dla wychowanków z głęboką niepełnosprawnością intelektualną powinny być prowadzone codziennie? Czy w momencie zaobserwowania zmian lub jakieś aktywności?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośba o pomoc w utworzeniu dokumentu - decyzji administracyjnej dyrektora szkoły dot. wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak interpretować "zajęcia dodatkowe" planowane w arkuszu organizacyjnym w przedszkolu. Czy zajęcia z logopedą, psychologiem to zajęcia dodatkowe. Anna Kijak
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe