Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w placówce oświatowej jaką jest ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy, prowadzony przez osobę fizyczna(niebędąca nauczycielem ze stopniem awansu zawodowego) zatrudnieni nauczyciele mogą rozpocząć staż? Organem prowadzącym i dyrektorem jest jedna osoba, czy w związku z tym dyrektor bez stopnia awansu możne zajmować się sprawami awansu zawodowego w tej placówce?
Nauczyciele zatrudnieni w niepublicznej placówce (tutaj: ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym) mogą rozpocząć staże na stopnie awansu zawodowego ( nauczyciela kontraktowego, mianowanego, dyplomowanego). Ustawie z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela ( tekst jedn. Dz.U. z 2014r. poz.191) podlegają bowiem, w zakresie określonym w ustawie, nauczyciele zatrudnieni w placówkach niepublicznych na podstawie art. 1ust. 2 pkt 2b tej ustawy.
Rozpoczęcie stażu przez tych nauczycieli wiąże się jednak ze spełnieniem szeregu warunków.
Przepisy w sprawie awansu zawodowego mają jedynie zastosowanie do nauczycieli, którzy są zatrudnieni w placówce niepublicznej w wymiarze co najmniej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć ( w placówce niepublicznej wymiar obowiązujących nauczyciela zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych może być wyższy od ustalonego dla nauczycieli szkół publicznych, gdyż to organ prowadzący ustala dla nich tzw. pensum) na podstawie umowy o pracę lub mianowania.
Ponadto nauczyciele prowadzący zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w tego rodzaju placówce muszą posiadać kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli ( rozporządzenie MEN z dnia z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (…) ( tekst jedn. Dz.U. z 2013r. poz.1207).
Pozostaje jeszcze kwestia oceny możliwości wyznaczenia nauczycielowi opiekuna stażu. Nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż dyrektor placówki przydziela opiekuna spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych. Przepisy w sprawie awansu zawodowego stanowią, że w placówkach niepublicznych opiekunem stażu nauczyciela stażysty i kontraktowego może być także nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze (wicedyrektor).
W praktyce przydzielenie opiekuna stażu nie zawsze jest możliwe (nie ma wśród zatrudnionych w placówce niepublicznej nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych, lub też wicedyrektora).
O powierzeniu funkcji opiekuna stażu poszczególnym nauczycielom powinna zdecydować faktyczna możliwość zrealizowania ich zadań w tym zakresie. Na podstawie art.9c ust.5 ustawy Karta Nauczyciela do obowiązków opiekunów stażu należy udzielanie pomocy, w tym w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
Odpowiadając na drugą części pytania: Organem prowadzącym i dyrektorem jest jedna osoba. Czy w związku z tym dyrektor bez stopnia awansu może zajmować sie sprawami awansu zawodowego w tej placówce?
Stanowisko dyrektora placówki niepublicznej może zajmować osoba będąca nauczycielem, a ustawa z dnia 7 września o systemie oświaty ( tekst jedn. Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.) nie wymaga aby posiadała ona stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego. Ponadto stanowisko dyrektora placówki niepublicznej może zajmować osoba niebędąca nauczycielem. Przepisy dopuszczają, aby organem prowadzącym placówkę niepubliczną i jej dyrektorem była ta sama osoba.
Organ prowadzący na podstawie art.82 ust.2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty ustala, jakie kwalifikacje powinna posiadać osoba na stanowisko dyrektora placówki niepublicznej. Jeśli przyjmie, że dyrektorem placówki może być osoba nieposiadająca stopnia awansu zawodowego, to będzie ona wykonywać obowiązki związane z awansem zawodowym nauczycieli zatrudnionych w tej placówce.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej dyrektor szkoły ma obowiązek (czyli nie może odmówić) stażu na nauczyciela mianowanego? Co się dzieje w przypadku braku osoby wyrażającej zgodę na bycie opiekunem stażu?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na nauczyciela mianowanego (przepracował już dwa lata szkolne od momentu uzyskania stopnia n-la kontraktowego) jeśli jest zatrudniony na umowę na zastępstwo za nieobecnego nauczyciela, a przewidywany czas nieobecności wynosi około 2 lat.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel języka niemieckiego zatrudniony w wymiarze 10/18 etatu może odbywać staż na nauczyciela kontraktowego. Nauczyciel ukończył "Nauczycielskie Kolegium Językowe" i posiada dyplom ukończenia, ale nie ma tytułu licencjata.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel od roku 2003 posiada kwalifikacje przygotowania pedagogicznego. W roku 2004 uzyskał tytuł mgr z kierunku: nauki o rodzinie, w roku 2007 uzyskał licencjata z filologii angielskiej. W roku 2011 podpisana została umowa o pracę na stanowisku nauczyciela języka angielskiego-awans zawodowy stażysta. Po odbytym stażu w roku 2012 uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego. W roku 2015 rozpoczął staż na nauczyciela mianowanego.Czy powinien podwyższyć swoje kwalifikacje poprzez dokończenie kształcenia, tak aby otrzymać tytuł mgr filologii angielskiej. Czy fakt, że został zatrudniony na czas nieokreślony na powyższe stanowisko w roku 2011 ma znaczenie? Czy może ubiegać się o awans na nauczyciela mianowanego, jeżeli odbywa staż jako nauczyciel języka angielskiego mając mgr z nauki o rodzinie? Czy może przystąpić do powyższego egzaminu? Cała sytuacja powstała w momencie sprawdzania akt osobowych odnośnie posiadanych kwalifikacji zawodowych. Czy w związku z powyższym w dniu kiedy wynikła dana sytuacja Dyrektor powinien zawiadomić nauczyciela o konieczności podwyższenia wykształcenia do stopnia mgr i wystąpić do Kuratorium o zgodę na zatrudnienie nauczyciela bez wymaganych kwalifikacji. Proszę o wyjaśnienie tego zagadnienia oraz proszę o podanie podstawy prawnej.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o poradę dotycząca nieobecności nauczyciela stażysty: Jaka ilość nieobecności w pracy (ile dni) uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny za okres stażu i kontynuowania procedury dotyczącej uzyskania stopnia awansu na nauczyciela kontraktowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe