Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy umowa zlecenie, umowa o dzieło lub staż z Urzędu Pracy (wszystko po ukończeniu studiów) pozbawiają uprawnień do otrzymania zasiłku na zagospodarowanie?
Podstawa prawna:
Art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela
Stanowisko MENiS w sprawie zasiłku na zagospodarowanie
Zgodnie z treścią art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112) nauczyciel posiadający wymagane kwalifikacje, który swą pierwszą pracę zawodową w życiu podejmuje w szkole, na swój wniosek otrzymuje jednorazowy zasiłek na zagospodarowanie w wysokości dwumiesięcznego otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego. Prawo do złożenia wniosku o wypłacenie zasiłku przysługuje nauczycielowi w okresie pierwszych dwóch lat pracy w szkole. Zasiłek wypłaca szkoła, w której nauczyciel jest zatrudniony w dniu złożenia wniosku.
Szereg wątpliwości interpretacyjnych budzi zapis "pierwszą pracę zawodową w życiu podejmuje w szkole". Celem ich rozstrzygnięcia należy odwołać się do idei, jaka przyświecała ustawodawcy przy jego tworzeniu. Było to przede wszystkim zapewnienie pomocy materialnej pracownikowi, który ukończył studia i rozpoczyna ścieżkę kariery zawodowej. Przepisu tego nie można identyfikować wyłącznie z faktem rozpoczęcia pracy w oświacie, ale z faktem rozpoczęcia pracy w ogóle.
Oznacza to, iż w obecnym stanie prawnym uprawnionym do pobrania zasiłku na zagospodarowanie jest wyłącznie nauczyciel, który przed podjęciem pracy w szkole nie wykonywał żadnej pracy na podstawie umów wynikających z ustawy z dnia 26 lipca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Natomiast podjęcie dorywczej pracy w czasie studiów, na podstawie umów cywilnoprawnych (np. o dzieło, zlecenie), nie stanowi przeszkody do ubiegania się o zasiłek na zagospodarowanie.
Zgodnie z art. 61 ust. 2 Karty Nauczyciela zasiłek na zagospodarowanie podlega zwrotowi, jeżeli nauczyciel nie przepracuje trzech lat w szkole. W uzasadnionych przypadkach organ prowadzący szkołę może zwolnić nauczyciela w całości lub w części od obowiązku zwrotu zasiłku.
Oznacza to, iż nauczyciel, który zmienia pracę po otrzymaniu zasiłku na zagospodarowanie, a przed upływem 3 lat od momentu pobrania, na żądanie organu prowadzącego, zobowiązany jest do jego zwrotu.
Z uwagi na uwarunkowania społeczno - gospodarcze powstanie przerwy z zatrudnieniu staje się coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. Powstaje w związku z tym szereg wątpliwości interpretacyjnych i uwag w zakresie zasiłku na zagospodarowanie.
Ustawodawca nie sprecyzował sytuacji, kiedy powstaje krótka przerwa w zatrudnieniu. W opinii MENiS do zachowania prawa do ubiegania się o przyznanie zasiłku na zagospodarowanie koniecznie jest zachowanie ciągłości pomiędzy jednym a drugim stosunkiem pracy. Istnieją jednak sytuacje, w których zachowanie bezpośredniej ciągłości, z braku możliwości zatrudnienia, nie jest możliwe.
W takim przypadku należy przyjąć, iż po podjęciu nowego zatrudnienia w szkole, uprawnienie do ubiegania się o zasiłek na zagospodarowanie posiada wyłącznie nauczycie, który w okresie nie świadczenia pracy nie uzyskiwał żadnych dochodów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W statucie szkoły zawarte są zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wymienione zajęcia w ramach tej pomocy. Nie ma jednak nic o zajęciach rozwijających umiejętność uczenia się. Czy w związku z tym można ucznia objąć taką formą pomocy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można stworzyć etat wicedyrektora w szkole z 10 oddziałami? Nadmieniam, że jest to zespół (przedszkole - jeden oddział, szkoła podstawowa - trzy oddziały z klasami I-III oraz gimnazjum - sześć oddziałów)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel wychowania przedszkolnego, który ukończył studia podyplomowe z zakresu: zarządzanie oświatą oraz Terapię pedagogiczną z rewalidacją może pełnić funkcję nauczyciela wspomagającego w przedszkolu niepublicznym dla dziecka z orzeczeniem autyzmu wczesnodziecięcego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy kierownik wycieczki szkolnej może być jednocześnie opiekunem na tej wycieczce? Wycieczka jest dwudniowa krajowa.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole mamy ewaluację zewnętrzną, czy wizytator może wejść na lekcję do nauczyciela bez wcześniejszego umówienia się z nim?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe