Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczniowi, który uzyskał w liceum ogólnokształcącym trzy lub więcej ocen niedostatecznych przysługuje odwołanie od decyzji rady pedagogicznej o skreśleniu z listy uczniów?
Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.).
Art. 39. 1. Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności:
4) realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
6) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
2. Dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
2a. Przepis ust. 2 nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. W uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły.
Zatem dyrektor może skreślić ucznia z listy, jeśli:
- uczeń nie jest obowiązkiem szkolnym, ale jedynie w takich przypadkich, o jakich mówi statut szkoły,
- rada pedagogiczna podjęła taką uchwałę,
- dyrektor zasięgnął opinii samorządu uczniowskiego.
Jeśli szkoła przestarzegała wszystkich procedur - uczeń zostaje skreślony i nie może się odwoływać od uchwały, ale od decyzji (za pośrednictwem dyrektora) do organu wyższego, tj. właściwego kuratora oświaty.
Uczeń bowiem ma 14 dni od daty doręczenia decyzji czas na złożenie odwołania. Dyrektor szkoły, który wydał decyzję ma natomiast szansę sprawdzić (w ciągu 7 dni) , czy nie powinien ewentualnie wycofać się z podjętej wcześniej decyzji, jeśli uzna, że nie przestrzegano procedur, bądź uzasadnienie nie jest pełne.
Następnie przesyła odwołanie wraz z aktami sprawy do kuratorium.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od 2012/2013 w liceum ogólnokształcącym obowiązywać będzie nowa podstawa programowa. W rozporządzeniu znajduje się informacja, że w klasie I liczba godzin nauczania w tygodniu wynosi 30. Czy w tę liczbę wlicza się religię (przecież nie jest obowiązkowa), czy może być więcej godzin w tygodniu (np. zajęcia z języka polskiego - rozszerzenie)? Podsumowując, czy liczba 30 jest wielkością stałą i niezmienną czy minimalną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic dziecka dostarczył do przedszkola niepublicznego opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W opinii wskazane jest objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie przedszkola w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć integracji sensorycznej oraz zajęć z logopedii. Zaznaczam, że nie jest to opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. Jak prawidłowo realizować tę opinię, jeżeli przedszkole nie ma zatrudnionego logopedy i specjalisty z integracji sensorycznej? Czy realizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych przez pedagoga i psychologa będzie wystarczająca? Ile godzin miesięcznie należy realizować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy związki zawodowe po zaopiniowaniu arkusza organizacyjnego placówki maja prawo zatrzymać arkusz w swojej dokumentacji, czy musza oddać arkusz wraz z opinią?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciela, który jest radnym gminnym w innej gminie niż szkoła w której pracuje, powinnam zwalniać na sesje rady i zebrania komisji? Czy powinnam mu zapewnić pełny etat, mimo ograniczenia w zatrudnieniu innych nauczycieli?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie. W szkole funkcjonuje odział przedszkolny dzieci pięcio- i sześcioletnich. Od tego roku został stworzony odział przedszkolny w szkole dla dzieci trzy- i czteroletnich. Czy dyrektor bądź organ prowadzący powinien wystąpić o opinię do Straży Pożarnej, Sanepidu i Kuratorium przed utworzeniem oddziału dla dzieci poniżej 5-ciu lat, czy musi uzyskać zgodę Urzędu Gminy, czy wystarczy tylko zmiana w Statucie Szkoły? Proszę o podanie podstawy prawnej. Dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe