Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń kl.V z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym może realizować obowiązek szkolny, uczęszczając na zajęcia w klasie ogólnodostępnej? Jak w takim przypadku ma być realizowana przez nauczycieli uczących w tej klasie podstawa programowa dla tego ucznia?
Tak, uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym może realizować obowiązek szkolny i obowiązek nauki w szkole ogólnodostępnej. Decyzję o wyborze szkoły dla swego dziecka podejmują wyłącznie jego rodzice/opiekunowie prawni. W opisanej sytuacji uczeń powinien uczestniczyć we wszystkich lekcjach, ale musi realizować inną podstawę programową niż jego pełnosprawni rówieśnicy, albowiem jego możliwości psychofizyczne uniemożliwiają uczenie się według programów obowiązujących w szkole ogólnodostępnej. Szkoła ma przede wszystkim obowiązek realizować zapisy podstawy programowej oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dyrektor, który tego nie robi, narusza przepisy prawa oświatowego. Niezależnie od tego, czy jest to placówka ogólnodostępna, integracyjna, czy specjalna, przepisy obligują ją do realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenie specjalnego. Dlatego nauczyciel prowadząc zajęcia lekcyjne w klasie ogólnodostępnej realizuje dwie podstawy programowe:
- z uczniami pełnosprawnymi podstawę programową ze swojego przedmiotu;
- z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu umiarkowanym podstawę programową określoną w Załączniku nr 3 do rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977 z póź. zmianami).
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla tego ucznia powinien opracować zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z nim w szkole uwzględniając zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania (opracowanego na w/w podstawie programowej) do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia oraz zajęcia rewalidacyjne. Warto też pamiętać, że uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym uczęszczającym w roku szkolnym 2015/2016 do szkół podstawowych, z wyjątkiem klasy IV, przysługuje dofinansowanie na zakup materiałów edukacyjnych. Materiałami edukacyjnymi są w tym przypadku, w szczególności, książki pomocnicze, karty pracy, ćwiczenia rewalidacyjne oraz opracowania wykorzystywane przez nauczycieli w procesie kształcenia tych uczniów. Maksymalna wartość pomocy jest zróżnicowana w zależności od rodzaju niepełnosprawności ucznia i szkoły oraz klasy, do jakiej uczęszcza, i wynosi w roku 2015 od 175 do 770 zł. Szczegółowe informacje na temat kwot dofinansowania dostępne są na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do mojej szkoły dla dorosłych do Liceum Ogólnokształcącego zgłosił się potencjalny kandydat, który chce rozpocząć naukę w I klasie LO od pierwszego semestru nauki. Jest to osoba urodzona w 1971r. Niestety nie ukończył on gimnazjum lub 8-letniej (względnie 7-letniej) szkoły podstawowej. Jedyny dokument potwierdzjący jego wykształcenie, jaki posiada to arkusz ocen ze Szkoły Przysposobiającej do Zawodu (na podbudowie 6 klas szkoły podstawowej), którą ukończył w 1987r. Z arkusza wynika, że kandydat ukończył tę szkołę z pozytywnym skutkiem (była to szkoła w zawodzie ślusarz). Moje pytanie brzmi - czy na podstawie ww. dokumentu, którym ta osoba się legitymuje, mogę go przyjąć do I klasy LO na pierwszy semestr nauki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy obowiązujące przepisy prawa oświatowego pozwalają dyrektorowi na przydzielenie dyżuru międzylekcyjnego na korytarzu bibliotekarzowi? a w tym przypadku chodzi o jeden dyżur, tzn. o dwie przerwy w jednym dniu tygodnia? Dodam, że dyżur dotyczy korytarza przy bibliotece, a taka konieczność pojawiła się w bieżącym roku szkolnym po raz pierwszy w historii szkoły ze względu na zmniejszenie liczby zatrudnionych nauczycieli, przy konieczności obstawienia dyżurami całego budynku, który nie zmienił swoich rozmiarów....
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy niepubliczna szkoła podstawowa i niepubliczne przedszkole powinny prowadzić księgę ewidencji? Czy jeśli jest to ten sam organ prowadzący to księga jest wspólna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń chodził na religię przez dwa lata. Cykl kształcenia w Technikum 4 lata. Jaką ocenę wpisuje się na świadectwie ukończenia szkoły, tą z klasy drugiej czy żadną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc, uczennica promowana do klasy 2 LO złożyła do dyrektora prośbę o zmianę języka wiodącego. Od podstawówki wiodącym był język angielski lecz równocześnie uczyła się języka niemieckiego. Ponieważ z niemieckim wiąże swoje przyszłe studia, szlifowała język na zajęciach pozalekcyjnych chciałaby na maturze zdawać tylko niemiecki i to rozszerzenie - jakie istnieją możliwości rozwiązania tej sprawy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe