Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń kl.V z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym może realizować obowiązek szkolny, uczęszczając na zajęcia w klasie ogólnodostępnej? Jak w takim przypadku ma być realizowana przez nauczycieli uczących w tej klasie podstawa programowa dla tego ucznia?
Tak, uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym może realizować obowiązek szkolny i obowiązek nauki w szkole ogólnodostępnej. Decyzję o wyborze szkoły dla swego dziecka podejmują wyłącznie jego rodzice/opiekunowie prawni. W opisanej sytuacji uczeń powinien uczestniczyć we wszystkich lekcjach, ale musi realizować inną podstawę programową niż jego pełnosprawni rówieśnicy, albowiem jego możliwości psychofizyczne uniemożliwiają uczenie się według programów obowiązujących w szkole ogólnodostępnej. Szkoła ma przede wszystkim obowiązek realizować zapisy podstawy programowej oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dyrektor, który tego nie robi, narusza przepisy prawa oświatowego. Niezależnie od tego, czy jest to placówka ogólnodostępna, integracyjna, czy specjalna, przepisy obligują ją do realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenie specjalnego. Dlatego nauczyciel prowadząc zajęcia lekcyjne w klasie ogólnodostępnej realizuje dwie podstawy programowe:
- z uczniami pełnosprawnymi podstawę programową ze swojego przedmiotu;
- z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu umiarkowanym podstawę programową określoną w Załączniku nr 3 do rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977 z póź. zmianami).
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla tego ucznia powinien opracować zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z nim w szkole uwzględniając zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania (opracowanego na w/w podstawie programowej) do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia oraz zajęcia rewalidacyjne. Warto też pamiętać, że uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym uczęszczającym w roku szkolnym 2015/2016 do szkół podstawowych, z wyjątkiem klasy IV, przysługuje dofinansowanie na zakup materiałów edukacyjnych. Materiałami edukacyjnymi są w tym przypadku, w szczególności, książki pomocnicze, karty pracy, ćwiczenia rewalidacyjne oraz opracowania wykorzystywane przez nauczycieli w procesie kształcenia tych uczniów. Maksymalna wartość pomocy jest zróżnicowana w zależności od rodzaju niepełnosprawności ucznia i szkoły oraz klasy, do jakiej uczęszcza, i wynosi w roku 2015 od 175 do 770 zł. Szczegółowe informacje na temat kwot dofinansowania dostępne są na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy plan rozwoju i koncepcja pracy szkoły to jest to samo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam
Zwracam się z prośba o pomoc w odpowiedzi na następujące pytanie.
Czy w szkole publicznej prowadzonej przez organ inny niż jednostka samorządu terytorialnego w ramach środków otrzymywanych z subwencji oświatowej można finansować zajęcia nieobjęte obowiązkową siatką godzin, takie jak:
kółka zainteresowań, dodatkowe kursy podnoszące kwalifikacje uczniów, wyjazdy uczniów na wycieczki dydaktyczne.
Z góry dziękuje za ewentualną pomoc.
Roman Giełczyński
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki powinni podjąć wychowawca oraz dyrektor szkoły w stosunku do rodziców dziecko klasy I, które opuściło w pierwszym semestrze ponad 50% zajęć szkolnych? Nowy semestr rozpoczął się już od nieobecności dziecka w szkole. Matka nie odbiera telefonów albo tłumaczy, że dziecko często choruje (nie ma zaświadczeń lekarskich, nie chce skorzystać z możliwości nauczania indywidualnego). Dziecko ma trudności w nauce spowodowane wysoką absencją.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z nowym rozporządzeniem z dniem 1 września 2015 r. wprowadza się obowiązek nauki języka obcego nowożytnego w oddziałach przedszkolnych. Rozumiem, że ma być on nauczany w obrębie 25 godzin obowiązkowych zajęć wychowania przedszkolnego. Co jeśli nauczyciel wychowania przedszkolnego nie posiada kwalifikacji do nauczania języka obcego? Rozporządzenie dopuszcza możliwość prowadzenia tych zajęć przez innego wykwalifikowanego nauczyciela, ale na jakich zasadach? Rozporządzenie nie podaje w jakim wymiarze godzinowym ma być prowadzone to nauczanie. Jak przygotować arkusz organizacyjny dla oddziału przedszkolnego z uwzględnieniem nauki języka obcego, kiedy nauczyciel prowadzący nie posiada kwalifikacji do nauczania tego języka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szanowni Państwo, czy istnieje w prawie oświatowym możliwość "zawieszenia w prawach ucznia". Jeśli tak, to czy taki zapis powinien znaleźć się w statucie szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe