Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy rodzice jednego ucznia mogą być przedstawicielami w Radzie Rodziców (ojciec) i w Radzie Szkoły (matka)? W statucie mamy zapis, że w Radzie Rodziców jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
Jeśli w statutach ww. organów nie ma ograniczeń dotyczących reprezentacji ucznia tylko przez 1 rodzica we wszystkich szkolnych organach, jeden z nich może być członkiem rady rodziców (jest zachowana zasada, że w tym organie dziecko jest reprezentowane przez 1 rodzica), a drugi może być członkiem rady szkoły (art. 81 ust. 1 pkt 2 i ust. 8, art. 83 ust. 3 i ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z dniem 1.09.2017 r. publiczne gimnazjum zostaje włączone do publicznej szkoły podstawowej, która zostaje przekształcona w ośmioletnią szkołę podstawową, w której nie działa rada szkoły. Czy statut nowo powstałej szkoły podstawowej nadaje organ prowadzący, czyli jst, czy też projekt nowego statutu przygotowuje, i w tym wypadku uchwala, do 30.11.2017. rada pedagogiczna? Czy nowy statut będzie dotyczył klas I-VIII szkoły podstawowej, zaś do oddziałów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu ich likwidacji, będzie można stosować dotychczasowy statut gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku 2022/2023 będzie utworzony w szkole etat nauczyciela wspomagającego (wymiar etatu 20/20), który pełniłby tę funkcję w odniesieniu do uczennicy klasy piątej. W orzeczeniu poradni psychologiczno – pedagogicznej stwierdzono u dziewczynki autyzm (w tym z zespołem Aspergera) i wskazano potrzebę takiej formy pomocy na okres do ukończenia przez nią klasy ósmej. Zainteresowany objęciem tych obowiązków jest jeden z nauczycieli posiadający stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego, zatrudniony dotychczas w wymiarze pełnego etatu na podstawie mianowania, któremu do osiągnięcia wieku emerytalnego pozostały dwa lata pracy. Organ prowadzący tworząc ten etat zastrzegł, że powierzenie obowiązków nauczyciela wspomagającego jest uwarunkowane podpisaniem oddzielnej umowy na realizację takiej formy zatrudnienia i obejmującej tylko okres przebywania uczennicy w szkole. Czy taki warunek oznacza, że nauczyciel zainteresowany pełnieniem tej funkcji, powinien na swój wniosek rozwiązać dotychczasowy stosunek pracy, czy też jest jakaś inna, bezpieczniejsza dla nauczyciela forma przejęcia nowych obowiązków, bez konieczności rozwiązywania aktualnej umowy? Moje pytanie wynika z obawy o dalsze zatrudnienie nauczyciela, ponieważ istnieje ryzyko ewentualnej zmiany miejsca realizacji obowiązku szkolnego przez uczennicę, być może nawet w trakcie trwania roku szkolnego, a to by oznaczało, że nauczyciel zostanie bez pracy, ponieważ w obecnej sytuacji kadrowej szkoły nie będzie możliwe przydzielenie temu nauczycielowi godzin innych zajęć.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można odroczyć spełnianie obowiązku szkolnego dziecku sześcioletniemu (urodzonemu w drugim półroczu 2008r. - czyli rodzic decydował o zapisie do pierwszej klasy) tylko na podstawie wniosku rodzica z uzasadnieniem bez opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej? Ustawa z dnia 24 kwietnia 2014r. o zmianie ustawy o systemie oświaty art. 16 ust. 3 i 4 mówi wyraźnie jedynie o wniosku rodzica. Natomiast ust. 4b uszczegóławia - na podstawie opinii PPP. Czy ten zapis dotyczy wszystkich dzieci sześcioletnich, czy jedynie tych, które musiały pójść do pierwszej klasy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń objęty edukacją domową nie przystępuje do klasyfikacji śródrocznej, zgodnie z przepisami prawa obowiązują go tylko roczne egzaminy klasyfikacyjne, dające podstawę promocji do następnej klasy lub ukończenia szkoły. Jak wykazywać go w sprawozdawczości po I półroczu-zaliczać do klasyfikowanych, uwzględniać w uchwale zatwierdzającej wyniki klasyfikacji szkoły?
- Planując nadchodzący rok szkolny w oparciu o nowe rozporządzenie o ramowych planach nauczania umieściłem zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego w wymiarze 2 godz./tyg. OP dokonał skreśleń i zalecił 1 godzinę, uzasadniając, że 2 godziny przeznaczone są na rewalidację indywidualną, z czym nie mogę się zgodzić, ponieważ w zał. nr 1 p.3 pp. 3 lit. b. nie jest nic napisane o rewalidacji indywidualnej. Jakie mam poczynić ewentualnie kroki, jeśli nastąpiło złamanie prawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe