Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W roku 2022/2023 będzie utworzony w szkole etat nauczyciela wspomagającego (wymiar etatu 20/20), który pełniłby tę funkcję w odniesieniu do uczennicy klasy piątej. W orzeczeniu poradni psychologiczno – pedagogicznej stwierdzono u dziewczynki autyzm (w tym z zespołem Aspergera) i wskazano potrzebę takiej formy pomocy na okres do ukończenia przez nią klasy ósmej. Zainteresowany objęciem tych obowiązków jest jeden z nauczycieli posiadający stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego, zatrudniony dotychczas w wymiarze pełnego etatu na podstawie mianowania, któremu do osiągnięcia wieku emerytalnego pozostały dwa lata pracy. Organ prowadzący tworząc ten etat zastrzegł, że powierzenie obowiązków nauczyciela wspomagającego jest uwarunkowane podpisaniem oddzielnej umowy na realizację takiej formy zatrudnienia i obejmującej tylko okres przebywania uczennicy w szkole. Czy taki warunek oznacza, że nauczyciel zainteresowany pełnieniem tej funkcji, powinien na swój wniosek rozwiązać dotychczasowy stosunek pracy, czy też jest jakaś inna, bezpieczniejsza dla nauczyciela forma przejęcia nowych obowiązków, bez konieczności rozwiązywania aktualnej umowy? Moje pytanie wynika z obawy o dalsze zatrudnienie nauczyciela, ponieważ istnieje ryzyko ewentualnej zmiany miejsca realizacji obowiązku szkolnego przez uczennicę, być może nawet w trakcie trwania roku szkolnego, a to by oznaczało, że nauczyciel zostanie bez pracy, ponieważ w obecnej sytuacji kadrowej szkoły nie będzie możliwe przydzielenie temu nauczycielowi godzin innych zajęć.
Nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniani dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, czyli tzw. nauczyciel wspomagający posiada status nauczyciela i jest zatrudniany w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762). Forma zatrudnienia nauczyciela zależy od jego stopnia awansu zawodowego. Zasadą wynikającą z Karty Nauczyciela jest zatrudnianie nauczyciela na czas nieokreślony na podstawie mianowania albo umowy o pracę dla nauczycieli kontraktowych. Wyjątkowo można zatrudnić nauczyciela na czas określony na podstawie art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela – gdy wymaga tego konieczność zastępstwa za nieobecnego nauczyciela albo organizacja pracy szkoły. Zakładając, że szkoła nie jest szkołą specjalną ani integracyjną przyczyną wynikającą z organizacji pracy w szkołach ogólnodostępnych może być zatrudnienie nauczyciela wspomagającego na dany etap edukacyjny (okres, w którym zgodnie z orzeczeniem uczeń potrzebuje wsparcia nauczyciela). Jednakże zatrudnienie na czas określony z uwagi na potrzebę organizacji pracy szkoły nie może przekraczać 36 miesięcy. Skoro orzeczenie zakłada, że nauczyciel wspomagający ma być zatrudniony do skończenia 8 klasy (4 lata), to dla tej uczennicy nie można zatrudnić nauczyciela w oparciu o umowę o pracę na czas określony. Ryzyko zmiany w trakcie roku szkolnego szkoły przez uczennicę nie eliminuje faktu, że na moment angażowania nauczyciela planowany czas wykonywania przez niego obowiązków to 4 lata.
W przypadku, o którym mowa w pytaniu nauczyciel jest już zatrudniony w ramach mianowania. Nie ma potrzeby rozwiązywania łączącego strony stosunku pracy. Zmiana warunków stosunku pracy, w tym przypadku zmiana stanowiska nauczyciela (ze stanowiska, o którym mowa w art. 42 ust. 3 lp. 3 Karty Nauczyciela na stanowisko, o którym mowa w art. 42 ust. 3 lp. 12 Karty Nauczyciela) jest możliwa za zgodą nauczyciela. Przy zmianie pensum należy ustalić, czy są warunki do zatrudnienia na czas nieokreślony. Uczennica ma orzeczenie wydane na dłużej niż 36 miesięcy. Powoduje to brak możliwości zatrudnienia na czas określony. W rezultacie warunki pracy nauczyciela to: zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy i na czas nieokreślony. Jeżeli z powodów organizacyjnych nie będzie możliwe kontynuowanie zatrudnienia tego nauczyciela w kolejnych latach szkolnych, dyrektor będzie mógł rozwiązać z nim stosunek pracy zgodnie z ww. przepisami Karty Nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dzieci uczęszczające do drugiej klasy szkoły podstawowej mogą wyjechać na zieloną szkołę? Jeśli tak, to jak daleko i na jak długo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W połowie lutego zgłosiła się do naszej szkoły, rodzina z Ukrainy z Doniecka, z trójką dzieci. W związku z sytuacją na Ukrainie dzieci od września nie uczęszczały regularnie do szkoły. Rodzina jest też po bardzo traumatycznych przeżyciach w związku z ucieczką z miejsca zamieszkania. Rodzice nie posiadali dokumentów ukończenia poszczególnych klas dzieci. Po przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej oraz testów z zakresu matematyki i języka angielskiego, uczniowie zostali przyjęci do klas odpowiednio: klasa 2 - Sierhij (9 lat), klasa3 - Beniamin (11lat), klasa5 - Yelisei (13lat). W ciągu 2 miesięcy, kiedy chłopcy są u nas w szkole, widzimy, że zrobili ogromne postępy w nauce, szczególnie Beniamin i Yelisei. Zaczęli przypominać sobie treści, które były realizowane w szkole na Ukrainie. Uczęszczają na zajęcia wyrównawcze oraz na dodatkowe lekcje języka polskiego. Rodzice chłopców zwrócili się do mnie z prośbą o możliwość przeniesienia/promocji dwóch starszych synów do klas programowo wyższych. Na Ukrainie ukończyli odpowiednio klasy Sierhij - klasa 2, Beniamin - klasa 4, Yelisei - klasa 6. W związku z tym, zwracam się z zapytaniem, czy w tej wyjątkowej sytuacji, istnieje taka możliwość, aby w trakcie roku szkolnego, np. zorganizować egzaminy klasyfikacyjne, na podstawie których uczniowie ci mogliby przejść do klasy programowo wyższej. Jeśli nie to czy istnieje jakakolwiek inna możliwość, aby rozwiązać tą sytuację.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy terapeuta może odmówić pracy z dzieckiem z innej szkoły?
W szkole, w której jestem zatrudniona jest sala do zajęć integracji sensorycznej, pozostałe szkoły w naszym mieście nie mają takiej sali i nie prowadzą zajęć z IS. W związku z tym do naszej placówki na ww. zajęcia są przysyłane dzieci z innych placówek. Jak to wygląda od strony prawnej? Czy nie jest tak, że jeśli jestem zatrudniona w danej placówce to powinnam prowadzić zajęcia tylko z dziećmi uczęszczającymi do naszej szkoły? Czy mam prawo odmówić przyjęcia dziecka spoza mojej szkoły, a co jeśli dziecko ulegnie wypadkowi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinna wyglądać procedura oceny pracy dyrektora szkoły, której organem prowadzącym jest stowarzyszenie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dokumentacja rady rodziców (regulamin, protokoły z zebrań rady rodziców) powinna się znajdować w szkole, czy w/w dokumentację przechowuje rada rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe