Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy rodzic może zabronić wychowawcy rozmów z jego dzieckiem na temat sytuacji wychowawczych w szkole z udziałem jego dziecka bez obecności rodzica?
Zgodnie z art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) system oświaty zapewnia w szczególności wychowanie rozumiane jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Statut szkoły zawiera formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie (art. 98 ust. 1 pkt 22 cytowanej ustawy).
Przepisy mówią, że danym oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej nauczyciel wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego (art. 96 ust. 2-3 cytowanej ustawy).
Podkreśla to wychowawczą rolę wymienionego nauczyciela potwierdzoną także zapisem w statucie szkoły.
Żadne przepisy nie nakazują wychowawcy odbywania rozmów z uczniem na temat sytuacji wychowawczych w szkole tylko w obecności rodzica ucznia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń jest upośledzony w stopniu lekkim i dotknięty niepełnosprawnością ruchową – czyli ma niepełnosprawność sprzężoną. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna zaleciła prowadzić dla niego co najmniej trzy formy terapii. Zaopiniowała jednocześnie, że dziecko może realizować obowiązek szkolny w szkole ogólnodostępnej. Z analizy znanych mi przepisów wynika, że dyrektor może zarządzić jedynie dwie godziny zajęć rewalidacyjnych, a dziecku potrzebne są trzy godziny. Prowadzący nie wyraża zgody na tę trzecią godzinę, podpierając się ramówką. Czy jest podstawa prawna dla przyznania uczniowi ze sprzężoną niepełnosprawnością więcej niż dwóch godzin zajęć rewalidacyjnych w tygodniu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy protokół z egzaminu semestralnego można sporządzić jako jeden zbiorowy dla wszystkich słuchaczy z danego przedmiotu, zamiast oddzielnie dla każdego słuchacza?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W placówce jest dyrektor, nie ma wicedyrektora oraz kierownika. Dyrektor został wezwany do sądu jako świadek w sprawie. Czy na czas swojej nieobecności może wyznaczyć nauczyciela p.o. dyrektora poprzez zarządzenie dyrektora?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Odstąpienie od niektórych treści programowych dla ucznia w klasie III szkoły podstawowej (uczeń posiada autyzm dziecięcy). Ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego.
Jak ma wyglądać to odstąpienie? Proszę o wzór, schemat.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel otrzymał zgodę na organizację wycieczki do Dubaju dla uczniów z naszej szkoły. Ku memu zdziwieniu znalazł 33 uczniów - wszyscy z naszej szkoły. W wycieczce ze szkoły jedzie 2 nauczycieli jako opiekunowie (wliczeni w koszty wycieczki) i 5 nauczycieli (z naszej szkoły) to uczestnicy wraz z małżonkami. 5 nauczycielom wyraziłem zgodę na dofinansowanie ze środków ZFŚS. Dwoje członków komisji opiniującej wydatkowanie z ZFŚS wyraziło opinie, że dyr. preferuje niektórych nauczycieli i łamie zasady wydatkowania finansów mimo, że w regulaminie jest zapis o dofinansowaniu krajowych i zagranicznych wczasów oraz wycieczek pracowniczych organizowanych przez lub zakupionych przez pracodawcę. Wymienieni dostaną dofinansowanie zgodnie z progiem dochodowym. Czy moja decyzja jest błędna i przekraczam swoje uprawnienia? Mam zamiar podpisać umowę. Dodam, że wycieczka odbędzie się w czasie ferii szkolnych w styczniu 2020 r. Nie prosiłem komisji o opiniowanie wymienionej wycieczki. W szkole jest już podpisana umowa - wycieczka do Białorusi (czerwiec 2020) oraz zebranych jest 18 chętnych na wycieczkę - lipiec/sierpień 2020 r. W szkole pracuje 114 pracowników w tym 81 nauczycieli i wszyscy korzystają ze świadczeń zgodnie z progiem dochodowym.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe