Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy pozytywna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą jest wydawana na rok, na etap edukacyjny bo na dokumencie nie jest wpisana data ważności? Ile minut trwają jednostki i ile godzin w miesiącu mają wynosić zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia korekcyjno-kompensacyjne? Rewalidacja i WWR to 60 min/ 1 zajęcia zapewne. Czy wobec nowych regulacji prawnych nauczyciel wspomagający w szkole ogólnodostępnej kwalifikacje: pedagogika resocjalizacyjna studia magisterskie nadające pełne kwalifikacje pedagogiczne oraz oligofrenopedagogika studia podyplomowe: 370 godzin wykładów i ćwiczeń oraz 150 godzin praktyk ma od września uprawnienia by dalej pracować na tym stanowisku i czy może robić awans zawodowy? Rozporządzenie o wydłużonym awansie ma wejść we wrześniu 2018 zatem teraz jest bez zmian, to rozporządzenie o nauczaniu indywidualnym też jeszcze chyba jest w formie projektu? Czy dyrektor i organ prowadzący - ta sama osoba w placówce niepublicznej może w tych 2 rolach występować na egzaminie na nauczyciela mianowanego?
Czy pozytywna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą jest wydawana na rok, na etap edukacyjny bo na dokumencie nie jest wpisana data ważności?
Pozytywna opinia PPP w sprawie realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą wydawana jest bez określenia konkretnego terminu, co należy traktować jako „na etap edukacyjny”. Proszę pamiętać, że to dyrektor - na podstawie tej opinii - wystawiając decyzję administracyjną wyrażającą na to zgodę, decyduje czy odnosi się ona tylko na dany rok szkolny czy na cały etap. W praktyce dyrektorzy wystawiają taką decyzję corocznie.
Ile minut trwają jednostki i ile godzin w miesiącu mają wynosić zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
Zgodnie z nowym rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 25 sierpnia 2017 poz, 1591) zajęcia stanowiące formę tejże pomocy, a więc: zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno--społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym – trwają 45 min. Ustawodawca nie określił ile godzin w tygodniu czy w miesiącu należy przeznaczyć na realizację danej formy pomocy z uczniem lub grupa uczniów. Praktyka wskazuje, że najczęściej wymiar tygodniowy tych zajęć wynosi od 1 do 2 godzin (po 45 min).
Rewalidacja i WWR to 60 min/ 1 zajęcia zapewne. Czy wobec nowych regulacji prawnych nauczyciel wspomagający w szkole ogólnodostępnej kwalifikacje: pedagogika resocjalizacyjna studia magisterskie nadające pełne kwalifikacje pedagogiczne oraz oligofrenopedagogika studia podyplomowe: 370 godzin wykładów i ćwiczeń oraz 150 godzin praktyk ma od września uprawnienia by dalej pracować na tym stanowisku i czy może robić awans zawodowy? Rozporządzenie o wydłużonym awansie ma wejść we wrześniu 2018 zatem teraz jest bez zmian, to rozporządzenie o nauczaniu indywidualnym też jeszcze chyba jest w formie projektu?
Rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1575) wyraźnie określa, że do prowadzenia zajęć rewalidacji z uczniami niepełnosprawnymi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka trzeba mieć kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog. Zatem jeśli w/w nauczyciel pracuje z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie – to może dalej być zatrudniony na tym stanowisku i nic nie stoi na przeszkodzie, by rozpoczął ścieżkę awansu zawodowego. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży – zostało wczoraj – 29 sierpnia 2017 - opublikowane w Dzienniku Ustaw, na pozycji 1616
Czy dyrektor i organ prowadzący - ta sama osoba w placówce niepublicznej może w tych 2 rolach występować na egzaminie na nauczyciela mianowanego?
Dyrektor szkoły niepublicznej (podobnie zresztą jak szkoły publicznej) NIE MOŻE występować na wspomnianym egzaminie w podwójnej roli. Uzasadnienie: Komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego powołuje organ prowadzący placówkę niepubliczną w składzie:
1) przedstawiciel organu prowadzącego jako jej przewodniczący;
2) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) dyrektor placówki niepublicznej;
4) dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel na urlopie zdrowotnym może podjąć pracę niepedagogiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację czy na wniosek dyrektora terapia dla dziecka uczęszczającego do przedszkola może być zorganizowana w siedzibie poradni PP. Przedszkole z powodu braku specjalisty nie może zorganizować terapii wskazanej w orzeczeniu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest aktualna podstawa prawna statutu szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o sporządzenie opinii prawnej dotyczącej zatrudnienia osoby prowadzącej zajęcia rewalidacyjne. W szkole w związku z liczbą uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność z zachowaniem 2 godzin na ucznia, organizowanych jest 8 godzin zajęć rewalidacyjnych. Czy pedagog szkolny z wykształceniem pedagogika specjalna może realizować zajęcia rewalidacyjne w ramach swojego etatu podstawowego 22 godziny, czy też należy te godziny przeznaczyć do prowadzenia dla specjalisty spoza placówki/dodatkowo zatrudnionego, czy też istnieje możliwość, aby pedagog szkolny z pensum 22 miał nadgodziny i w ich ramach realizował zajęcia rewalidacyjne do 1½ etatu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację Art. 131 punkt 8. Osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna, prowadząca publiczną szkołę podstawową, o której mowa w ust. 4, w terminie do dnia 31 stycznia 2017 r., może złożyć wniosek o zmianę zezwolenia, o którym mowa w art. 88 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe, w zakresie zwiększenia liczby klas objętych strukturą
organizacyjną tej szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe