Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczycielka z wykształceniem mgr z pp,która ukończyła studia na kierunku pedagogika specjalna o specjalności resocjalizacja może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniami z zespołem Aspergera lub z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim?
Zgodnie z § 23 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1289 z późn. zm.) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach posiada osoba, która:
1) ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki lub
2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 131) – uchylone z dniem 3 sierpnia 2019 r., w charakterystyce modułu 5 "Przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej" określało, że w trakcie realizacji tego modułu osoba przygotowująca się do wykonywania zawodu nauczyciela wybierała jedną z następujących specjalności: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, tyflopedagogika, surdopedagogika, pedagogika lecznicza, resocjalizacja i socjoterapia. W powyższych specjalnościach nie wyodrębniono zatem autyzmu.
Natomiast w obowiązującym od 3 sierpnia 2019 r. rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 1450, ze zm.) w Załączniku nr 3 pn. "Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka" uregulowano, że standard ten ma zastosowanie do kształcenia w zakresie: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogiki leczniczo-terapeutycznej, edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, edukacji włączającej, pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W tych specjalnościach wyodrębniono zatem już edukację i terapię osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
W związku z tym, na podstawie powyższych przepisów począwszy od roku akademickiego 2019/2020 prowadzone są m.in. studia podyplomowe w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Na podstawie aktualnych przepisów, do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniem z autyzmem lub z zespołem Aspergera nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wobec czego w mojej opinii nauczycielka nie ma odpowiednich kwalifikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy będąc na urlopie dla poratowania zdrowia przez 12 miesięcy mam prawo do urlopu wypoczynkowego za te 12 miesięcy? Jaka jest podstawa prawna?
- Nauczyciel, któremu ograniczyłam dodatek motywacyjny z 5% na 4% czuje się bardzo pokrzywdzony i wystosował do mnie jako dyrektora pismo z zapytaniem na jakiej podstawie został obniżony dodatek. W mojej placówce obowiązują tzw. arkusze samooceny nauczyciela, którego to wspomniany nauczyciel nie przedstawił dyrektorowi, a zgodnie z Uchwałą Rady Pedagogicznej w sprawie Nadzoru Pedagogicznego nauczyciel jest zobligowany do wypełniania takiego dokumentu 2 razy do roku (luty, czerwiec). Czy powinnam odpowiadać na takie pismo - gdyż w dokumencie który otrzymał nauczyciel jest podana podstawa przyznania takiego dodatku, bez uzasadnienia jego przyznania i bez podstaw prawnych do odwołania się od decyzji dyrektora?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam! Bardzo proszę o odpowiedź na pytanie: Czy dodatek stażowy, przysługujący za czas choroby, należy przyjąć do podstawy naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego("trzynastki")?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pan dozorca z dniem 28 listopada 2021 r. rozwiązał umowę o pracę w związku z przejściem na emeryturę. Rozwiązując umowę miał 43 lata i 3 miesiące stażu pracy. Dnia 1 grudnia 2021 r. ponownie zawarto z nim umowę o pracę na czas nieokreślony. Dnia 3 sierpnia 2023 r. pan dozorca osiągnie 45 lat pracy. Czy w związku z powyższym należy mu się nagroda jubileuszowa za 45 lat pracy? Jaka jest podstawa prawna? Czy są jakieś wyłączenia dla osób pobierających emeryturę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Poniżej odpowiedz ma moje pytanie. Czy dobrze zrozumiałam, że pierwszy urlop udzielamy do 5 roku życia dziecka, a drugi (ten na dziecko chore) może rodzić wykorzystać dopiero po 5 roku życia? Nauczycielka musi wrócić do pracy popracować do stycznia 2016 i dopiero można jej udzielić 5 miesięcznego urlopu do końca czerwca 2016? Nauczyciela urodziła 12.04.2012 r. chore dziecko (posiada orzeczenie o niepełnosprawności) do tej pory został jej udzielony urlop wychowawczy w trzech częściach 1. 01.03.2013-30.06.2013, 2. 01.09.2013 - 31.08.2014 a 3. 01.09.2014 - 31.08.2015. Z przysługującego jej 35 miesięcznego urlopu wychowawczego zostanie jej 7 miesięcy. Jak jej udzielić urlopu, gdzie nauczycielowi powinno się udzielać urlop na rok szkolny, a zostało tylko 7 miesięcy. Drugie pytanie. Ponieważ nauczycielka ma prawo do dodatkowego urlopu wychowawczego w związku z posiadaniem dziecka z orzeczeniem w ilości 35 miesięcy. Czy podział urlopu na pięć części dotyczy każdego urlopu 35 miesięcznego? Czy podział na 5 części mam liczyć na 70 miesięcy? Zgodnie z Kartą Nauczyciela, urlop wychowawczy nie musi być udzielony na cały rok szkolny. Ustawa określa jedynie terminy składania wniosków i zakończenia urlopu wychowawczego - na koniec sierpnia (zasada ta nie ma zastosowania, jeżeli urlop wychowawczy został udzielony w wymiarze nieprzekraczającym 1 miesiąca) lub na koniec zajęć szkolnych w czerwcu. Z powyższego wynika, że pozostałego urlopu będzie można udzielić w 2016 roku w wymiarze 5 miesięcy - od lutego do czerwca. Wówczas nauczycielka nabędzie prawo do urlopu wypoczynkowego w okresie wakacji 2016 r. Gdyby udzielić urlopu od stycznia, potrzeba by było 8 miesięcy - do końca sierpnia.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe