Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczycielka z wykształceniem mgr z pp,która ukończyła studia na kierunku pedagogika specjalna o specjalności resocjalizacja może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniami z zespołem Aspergera lub z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim?
Zgodnie z § 23 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1289 z późn. zm.) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach posiada osoba, która:
1) ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki lub
2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 131) – uchylone z dniem 3 sierpnia 2019 r., w charakterystyce modułu 5 "Przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej" określało, że w trakcie realizacji tego modułu osoba przygotowująca się do wykonywania zawodu nauczyciela wybierała jedną z następujących specjalności: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, tyflopedagogika, surdopedagogika, pedagogika lecznicza, resocjalizacja i socjoterapia. W powyższych specjalnościach nie wyodrębniono zatem autyzmu.
Natomiast w obowiązującym od 3 sierpnia 2019 r. rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 1450, ze zm.) w Załączniku nr 3 pn. "Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka" uregulowano, że standard ten ma zastosowanie do kształcenia w zakresie: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogiki leczniczo-terapeutycznej, edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, edukacji włączającej, pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W tych specjalnościach wyodrębniono zatem już edukację i terapię osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
W związku z tym, na podstawie powyższych przepisów począwszy od roku akademickiego 2019/2020 prowadzone są m.in. studia podyplomowe w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Na podstawie aktualnych przepisów, do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniem z autyzmem lub z zespołem Aspergera nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wobec czego w mojej opinii nauczycielka nie ma odpowiednich kwalifikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziękuje za odpowiedź na zadane pytanie, ale proszę o interpretację art. 67 c Karty Nauczyciela, kogo ten artykuł dotyczy. Przesyłam jeszcze raz moje pytanie oraz Państwa odpowiedź. Nauczyciel zatrudniony w naszej szkole na 9/18 . W okresie od 01.09.2016r. do 23.06.2017r. przebywała na urlopie wychowawczym (do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych). Od 24.06.2017r. do 31.08.2017r. wykorzystała urlop wypoczynkowy. Czy prawidłowo został udzielony urlop wychowawczy. Czy bezpośrednio po urlopie wychowawczym nauczyciel może wykorzystać urlop wypoczynkowy. 2/ Nauczyciel ten ponownie zamierza skorzystać z urlopu wychowawczego od dnia 01.09.2017r. Czy można udzielić nauczycielowi urlopu wychowawczego do dnia 22.06.2018r. / do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych/ czy do 31.08.2018r.? Pierwsza część urlopu wychowawczego została udzielona nieprawidłowo, jeżeli nauczyciel jest zatrudniony na podstawie przepisów KN i rozpoczyna urlop wychowawczy po zakończeniu ferii letnich. Zgodnie z art. 67a ust. 3 KN w takim przypadku termin zakończenia urlopu wychowawczego powinien przypadać na dzień poprzedzający rozpoczęcie roku szkolnego, czyli odpowiednio do dnia 31 sierpnia 2017 r. oraz 31 sierpnia 2018 r. W takim przypadku termin udzielonego urlopu ulega odpowiedniemu przedłużeniu do 31 sierpnia 2018 r. na wniosek (za zgodą nauczyciela), którego należy poinformować o niemożliwości udzielenia urlopu tylko do ostatniego dnia zajęć dydaktycznych. Udzielenie urlopu wychowawczego do dnia 23 czerwca 2017 r. oraz do dnia 22 czerwca 2018 r. jest prawidłowe jedynie, gdy nauczyciel jest zatrudniony w niesamorządowej jednostce oświatowej na podstawie przepisów KP oraz korzysta z urlopu wyłącznie zgodnie z art. 186 KP.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- POMOC NAUCZYCIELA DO DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO Z AUTYZMEM W PRZEDSZKOLU -PRZYKŁADOWY ZAKRES CZYNNOŚCI OBOWIĄZKÓW I UPRAWNIEŃ
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Gimnazjum, którym kieruję z dniem 1 września 2017 zostanie włączone do ośmioletniej szkoły podstawowej. Z dniem 31.08.2017 upływa okres na jaki powierzono mi stanowisko dyrektora gimnazjum. Dyrektor szkoły podstawowej do której zostanie włączone gimnazjum zaproponował mi stanowisko nauczyciela w tej szkole. W związku z tym, kto przekazuje mi pisemną informację o której mowa w art. 236 ustawy z 14 grudnia 2016 Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe?
- Ile urlopu wypoczynkowego w 2014 r. przysługuje pracownicy obsługi (staż 19 l.), zatrudnionej na 3/4 etat, pracującej 5 dni w tygodniu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy procedur wypłacania premii regulaminowej pracownikom niepedagogicznym. Każdemu pracownikowi o ile dobrze wypełnia swoje obowiązki przysługuje premia w wysokości 20% (tak ma zapisane w umowie). Jak należy wobec tego postępować w sytuacji, gdy pracownik jest na zwolnieniu lekarskim np. 7 dni? A jak w sytuacji gdy jest na urlopie macierzyńskim lub kilkumiesięcznym zwolnieniu? Czy właściwy jest zapis w regulaminie, że za każdy dzień zwolnienia lekarskiego pracownik traci 1% premii?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe