Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel stażysta pracujący od 2020 r. w przedszkolu na pół etatu (bez stopnia nauczyciela kontraktowego), w świetle nowych przepisów może w 2022 r. ubiegać się o stopień nauczyciela mianowanego? Jakie warunki powinien spełnić?
Zgodnie z art. 7 projektu wnioski o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego złożone i nierozpatrzone przed dniem 1 września 2022 r. pozostawia się bez rozpatrzenia. Zgodnie z art. 9a i nast. projektowanej ustawy nauczyciel bez stopnia awansu rozpoczyna awans zgodnie z nowymi przepisami.
Warunkiem nadania nauczycielowi początkującemu (tj. nauczycielowi nieposiadającemu stopnia awansu zawodowego) stopnia nauczyciela mianowanego będzie:
- spełnienie wymagań kwalifikacyjnych;
- odbycie przygotowania do zawodu nauczyciela, podczas którego nauczyciel będzie doskonalił umiejętności praktyczne oraz pogłębiał wiedzę teoretyczną niezbędną do wykonywania zawodu nauczyciela;
- posiadanie co najmniej dobrej oceny pracy uzyskanej w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela;
- uzyskanie pozytywnej opinii o przeprowadzonych zajęciach;
- zdanie egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego, podczas którego sprawdza się spełnianie przez nauczyciela wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizowania obowiązków nauczyciela.
W okresie przygotowania do zawodu nauczyciel otrzyma wsparcie mentora przydzielonego przez dyrektora szkoły spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych. Mentorem nie będzie mógł być co do zasady nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. Zadaniem mentora będzie wspieranie na bieżąco nauczyciela w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, udzielanie nauczycielowi pomocy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego, dzielenie się z nim wiedzą i doświadczeniem, umożliwienie nauczycielowi obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć oraz omawianie z nim tych zajęć, obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz omawianie ich z tym nauczycielem, a także inspirowanie i zachęcanie nauczyciela do podejmowania wyzwań zawodowych. Ponadto, mentor będzie obowiązany poszerzać swoją wiedzę i doskonalić umiejętności w zakresie niezbędnym do pełnienia funkcji mentora.
Przygotowanie do zawodu nauczyciela będzie trwało 3 lata i 9 miesięcy, przy czym przewiduje się również możliwość skrócenia tego wymiaru. Do okresu przygotowania do zawodu nauczyciela będą wliczane okresy zatrudnienia w szkole w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami. Natomiast do okresu tego nie będą wliczane okresy nieobecności nauczyciela w pracy trwające nieprzerwanie dłużej niż 30 dni, z wyjątkiem okresów urlopu wypoczynkowego.
Ocena pracy nauczyciela będzie dokonywana obligatoryjnie w drugim oraz ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela. Ocena pracy dokonana w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela będzie miała wpływ na zatrudnienie nauczyciela.
Przez pierwsze 2 lata pracy w szkole nauczyciel będzie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony. Po przepracowaniu co najmniej 2 lat w szkole i uzyskaniu co najmniej dobrej oceny pracy nauczyciel będzie zatrudniany na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Natomiast jeżeli nauczyciel uzyska negatywną ocenę pracy w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, nie będzie mógł być ponownie zatrudniony w tej samej szkole do czasu uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Po podjęciu zatrudnienia w innej szkole nauczyciel będzie odbywał przygotowanie do zawodu nauczyciela, do którego nie będzie wliczany okres dotychczas odbytego przygotowania do zawodu nauczyciela. Uzyskanie co najmniej dobrej oceny pracy w ostatnim roku przygotowania do zawodu nauczyciela będzie natomiast jednym z warunków nadania nauczycielowi stopnia nauczyciela mianowanego. Nauczyciel, który uzyska negatywną ocenę pracy w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, po podjęciu zatrudnienia w innej szkole będzie odbywał dodatkowe przygotowanie do zawodu nauczyciela w wymiarze roku i 9 miesięcy, w trakcie którego ponownie zostanie poddany ocenie pracy oraz będzie prowadził zajęcia w obecności komisji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel kontraktowy rozpoczął w mojej szkole awans zawodowy na nauczyciela mianowanego z dniem 01.09.2015r., jednak zrezygnował z pracy z dniem 31.08.2016r. Opiekun stażu napisał projekt oceny - pozytywna, Rada Rodziców wystawiła pozytywną opinię. Jako dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę opinię i projekt oceny opiekuna również wystawiłam pozytywną ocenę za okres stażu.
W uzasadnieniu w jednym z punktów znalazły się informacje o słabych stronach nauczyciela (ujęte zresztą w projekcie oceny opiekuna). Nauczyciel odwołał się od tych stwierdzeń. Czy miał prawo odwołać się od nieprzychylnych uwag zawartych w uzasadnieniu pozytywnej oceny za okres stażu? Jeśli tak to na jakiej podstawie prawnej?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Przyjęcie wniosku o rozpoczęciu stażu na nauczyciela mianowanego z dniem 01.09.2012r. i określenie długości stażu od 01.09.2012 do 31.05.2015r. jest prawidłowe, jeśli rok szkolny 2012/2013 rozpoczął się 03.09.2012r.?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel przedszkola (stopień kontraktowego uzyskał w lipcu 2020 r.) rozpoczął staż na stopień nauczyciela mianowanego z dniem 1 września 2022 r., a więc „na starych zasadach”. Plan rozwoju zatwierdzony został we wrześniu 2022 r. Staż terminowo powinien się zakończyć 31 maja 2024 r., ale, nauczyciel od 9 października 2023 r. przebywa na zwolnieniu lekarskim. Niestety, nie można określić kiedy to nauczyciel wróci do pracy. Zwolnienia są wystawiane co 3-4 tygodnie. Czy w związku z tym okres stażu ulegnie przedłużeniu o czas przebywania na L4? Czy też zakładając półroczną przerwę w odbywaniu stażu nastąpi przerwanie tego stażu?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciele odbyli 12 miesięczny (1 września 2018 – 31 sierpnia 2019) staż na stopień nauczyciela kontraktowego. W roku szkolnym 2022/2023 mogą odbyć 9 miesięczny staż na stopień nauczyciela mianowanego. Według jakiego rozporządzenia (2018 czy 2022) mają napisać plan rozwoju zawodowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka rozpoczęła staż na nauczyciela mianowanego 1 września 2022 r. Ile trwa jej staż (proszę podać datę zakończenia stażu)?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe