Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel, mgr filologii angielskiej, posiadający certyfikat z języka niemieckiego (otrzymany w trakcie robienia stażu na nauczyciela dyplomowanego) może uczyć tego języka w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej?
Tak, jeżeli certyfikat spełnia warunki określone w rozporządzeniu.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli:
§ 11. 2. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 2 ust. 1, § 3, 4 i 9, z wyjątkiem nauczycielskich kolegiów języków obcych, posiada osoba, która:
4) ukończyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i legitymuje się:
a) świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, lub
b) świadectwem znajomości danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r.:
ŚWIADECTWA POTWIERDZAJĄCE ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH:
2. Zaawansowana znajomość języka:
2) język niemiecki:
a) Zentrale Mittelstufenprüfung (ZMP), Goethe-Institut,
b) Goethe-Zertifikat C1, Goethe-Institut,
c) Deutsches Sprachdiplom Zweite Stufe (DSD II), Kultusministerkonferenz,
d) Österreichisches Sprachdiplom Deutsch (ÖSD) C1 Oberstufe Deutsch, Österreich Institut;
3. Biegła znajomość języka:
2) język niemiecki:
a) Grosses Deutsches Sprachdiplom (GDS), Goethe-Institut,
b) Kleines Deutsches Sprachdiplom (KDS), Goethe-Institut,
c) Goethe-Zertifikat C2 - Zentrale Oberstufenprüfung (ZOP), Goethe-Institut,
d) Goethe-Zertifikat C2: GDS, Goethe-Institut;
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel z 36 letnim stażem pracy planuje przejść na świadczenie kompensacyjne. W szkole macierzystej od 2002 roku brak było godzin do pełnego etatu i dlatego uzupełniał etat w innej szkole na terenie gminy w różnych wymiarach godzin w rożnych latach szkolnych na polecenie organu prowadzącego. Szkoła w której pracuje w/w nauczyciel jest szkołą ośmioklasową z oddziałem przedszkolnym jednak w związku z niżem demograficznym brak jest obecnie klasy II i V, a od września 2018r. nie będzie klasy I, III, VI. Przy czym nauczyciel uczy w klasach IV-VIII. Na rok szkolny 2018/2019 jest zaplanowany w arkuszu organizacyjnym szkoły na 13/18 etatu i uzupełnia etat w drugiej szkole na terenie gminy w wymiarze 5/18 etatu. Arkusz organizacyjny jest zatwierdzony przez organ prowadzący i nadzorujący. Nauczyciel w tym momencie chciałby odejść na świadczenie kompensacyjne z art. 20 KN, twierdzi że nie mając etatu w szkole macierzystej ma takie prawo, a moje argumenty i przedstawiane przepisy prawne nie przekonują go. Ponieważ nie jestem prawnikiem może jest jakiś przepis do którego nie udało mi się dotrzeć pozwalający przejść nauczycielowi na świadczenie kompensacyjne właśnie z art. 20 KN.
- Czy są przykładowe procedury organizowania zastępstw doraźnych za nieobecnych nauczycieli? Czy podczas doraźnego zastępstwa nauczyciel nie musi prowadzić tych samych zajęć, które prowadzi nauczyciel nieobecny np. Czy polonista zastępujący biologa może prowadzić lekcję ze swojego przedmiotu? Jeśli tak, to kto o tym decyduje - nauczyciel zastępujący czy dyrektor? W szkole nie ma opracowanych procedur organizowania zastępstw doraźnychza nieobecnych nauczycieli.
- Pracownik administracji Pani Danuta ur.07.02.1973 r. złożyła do dyrektora szkoły wniosek o zaliczenie okresu pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym rodziców, a później brata (01.01.1991 – 30.09.1992 tj. 1 rok 8 m-cy) do pracowniczego stażu pracy. Do dokumentacji załączyła własny wniosek oraz zeznania 2 świadków - podpisy świadków i zainteresowanej poświadczone przez burmistrza. Dodatkowo zaświadczenie o tym, iż rodzice i brat posiadali gospodarstwo rolne w ww. latach i zaświadczenie o zameldowaniu pod tym samym adresem gdzie jest gospodarstwo. Czy na podstawie ww. dokumentów i zeznań można zaliczyć Pani Danucie okres pracy w gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy. W oświadczeniu wnioskodawcy i zeznaniach świadków opisana jest praca jaką wykonywała oraz czas jaki poświęcała na ww. pracę (sianokosy, żniwa, wykopki itp. pomoc w codziennym obrządku przy zwierzętach gospodarskich, uprawa przydomowego warzywnika- 6 godz. codziennie – praca stała). Aktualny staż Pani Danuty to 23 lata i 9 miesięcy jeżeli ww. okres byłby zaliczony czy należy pracownikowi wypłacić nagrodę jubileuszowe – 25 lecie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona w gimnazjum (ur. w 1966 r.), na dzień 31.08.2018 r. będzie posiadała staż pracy 32 lata (również 32 lata stażu pracy pedagogicznej). W dn. 31.08.2018 będzie przeniesiona w stan nieczynny w trybie art. 225 ust.1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, w związku w wygaszeniem kształcenia w gimnazjum i brakiem dla niej godzin. Czy w przypadku braku jej zgody na przeniesienie w stan nieczynny i rozwiązania stosunku pracy będzie przysługiwało jej prawo przejścia na emeryturę na podstawie art. 88 ust. 1a pkt.2 Karty Nauczyciela (brzmienie tego artykułu zmienione Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe zapisem w art. 4 pkt. 12)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam, bardzo proszę o dosłanie załączników z zadanych pytań z dni: 10 i 6 kwietnia 2018r. Pilne.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe