Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy na ucznia, który powtarza semestr w szkole dla dorosłych w systemie zaocznym przysługuje dotacja?
Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.)
art. 90
3. Dotacje dla niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych niewymienionych w ust. 2a przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 50% ustalonych w budżecie odpowiednio danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczną szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy lub powiatu szkoły publicznej danego typu i rodzaju podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę lub powiat na prowadzenie szkoły publicznej danego typu lub rodzaju.
Co oznacza, że dotacja przysługuje na każdego ucznia kontynuującego naukę w szkole, czyli uczeń powtarzający senestr jest faktycznym uczniem i nie jest skreślony z ewidencji.
http://www.kuratorium.bialystok.pl/kuratorium2/prawo_os/aktualnosci/uzasadnienie_ocenianie.pdf
"Zmiany Rozdziału 3 – Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie słuchaczy w szkołach dla
dorosłych mają na celu przeciwdziałanie nieuprawnionemu pobieraniu przez szkoły
niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych dla dorosłych dotacji na słuchaczy, którzy
nie uczęszczają na zajęcia edukacyjne. Kuratorzy oświaty zgłaszają do Ministerstwa
Edukacji Narodowej nieprawidłowości dotyczące funkcjonowania szkół niepublicznych dla
dorosłych o uprawnieniach szkół publicznych, w tym m.in. dokumentacji przebiegu nauczania
w wymienionych szkołach - na listach figurują słuchacze, którzy nie uczestniczą w zajęciach,
nie są promowani i korzystają z przywileju powtarzania semestru (co wynikało z dotychczas
obowiązującego w szkołach dla dorosłych przepisu § 21 ust. 9). Z informacji przekazanych
przez kuratorów oświaty wynika, że jest wiele dowodów na to, że słuchacze w dniu zapisu do
szkoły podpisują oświadczenie, które nie jest oznaczone datą, o chęci ewentualnego
powtarzania semestru. Pojawia się zatem obawa, że działanie takie jak obligatoryjne
powtarzanie semestru zmierza do nieuprawnionego pobierania od samorządu terytorialnego
dotacji na słuchaczy, którzy nie uczestniczą w zajęciach. Potwierdzeniem takiego stanu
rzeczy jest również istnienie zapisów w dziennikach zajęć, zgodnie z którymi żaden ze
słuchaczy znajdujących się na liście nie uczestniczył w zajęciach przez cały semestr.
Nazwiska wymienionych słuchaczy pojawiają się w dokumentacji przebiegu nauczania
w kolejnym semestrze.
W związku z powyższym, zmiany w niniejszym rozporządzeniu dotyczą:
1) wprowadzenia dla słuchacza obowiązku uczestnictwa w co najmniej 50%
obowiązkowych zajęciach edukacyjnych/konsultacjach (§ 24 ust. 2 i 4);
2) zrównania zasad klasyfikowania w szkołach prowadzących kształcenie w formie
stacjonarnej i w formie zaocznej – wszystkie szkoły dla dorosłych powinny klasyfikować
słuchaczy na podstawie egzaminów semestralnych (§ 24 ust.1);
3) skrócenia terminu przystąpienia do egzaminu semestralnego słuchacza, który z przyczyn
usprawiedliwionych nie przystąpił do tego egzaminu; dyrektor szkoły moŜe wyznaczyć mu
dodatkowy termin do 31 sierpnia, a nie do 15 września, tak jak było do tej pory;
4) z powyższym przepisem wiąże się również treść § 28 ust. 3, w którym mówi się
o egzaminie poprawkowym przeprowadzonym do końca lutego (po zakończeniu semestru
jesiennego) i po zakończeniu semestru wiosennego do 31 sierpnia;
5) nałożenia na dyrektora szkoły dla dorosłych obowiązku skreślenia słuchacza z listy
słuchaczy, w przypadku opuszczenia przez niego w danym semestrze więcej niŜ 50% godzin
przeznaczonych na obowiązkowe zajęcia edukacyjne przewidziane w szkolnym planie
nauczania lub obowiązkowe konsultacje, lub słuchacza, który nie zdał wszystkich egzaminów
semestralnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie
nauczania (§ 25a ust. 1);
6) wprowadzenia możliwości powtórzenia semestru przez słuchacza, jeden raz w okresie
kształcenia, wyłącznie na jego pisemny wniosek uzasadniony sytuacją życiową lub
zdrowotną, złożony w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktycznych. Natomiast
możliwość powtarzania semestru po raz drugi w okresie kształcenia będzie zależna od
decyzji dyrektora szkoły poprzedzonej zasięgnięciem opinii rady pedagogicznej, dzięki
czemu jednostkowe przypadki problemów losowych słuchaczy nie zamkną im drogi do
ukończenia szkoły, ograniczą jednak nagminne finansowanie słuchaczy nieuczęszczających
na zajęcia (§ 25a ust. 4).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W ostatnim czasie szkoły przechodzą kontrole sanepidowskie i panie chcą chodzić po klasach, sprawdzać m.in. czy dzieci prawidłowo siedzą w ławkach względem swojego wzrostu. Czy mają prawo do wchodzenia na zajęcia lekcyjne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Obecnie jednostką obsługującą szkoły (w zakresie płac i księgowości) jest organ prowadzący - Miasto. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, odpowiedzialność za gospodarkę finansową, rachunkowość i sprawozdawczość obsługiwanych szkół, spoczywa na kierowniku jednostki obsługującej, czyli w tym wypadku na burmistrzu. Organ prowadzący planuje zmianę polegającą na ustanowieniu jednej ze szkół jednostką obsługującą. Jednostka ta (szkoła) zatrudni księgowego oraz specjalistę ds. wynagrodzeń, którzy będą wykonywać zadania na rzecz 5 szkół. Jaka odpowiedzialność spocznie na dyrektorze szkoły, która będzie jednocześnie jednostką obsługującą (bo zgodnie z art. 53 ustawy o finansach powinien ponosić odpowiedzialność za gospodarkę finansową, rachunkowość i sprawozdawczość obsługiwanych szkół)? Kto w opisanej sytuacji ponosi odpowiedzialność z art. 53: dyrektor szkoły- jednostki za wszystkie szkoły, czy każdy dyrektor odpowiada za swoją jednostkę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zdarzenie w szkole jest wypadkiem?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób należy wybrać przedstawiciela, który wejdzie w skład komisji konkursowej powołanej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w pomieszczeniu kuchni (tam, gdzie przygotowuje się obiady) w placówce oświatowej można założyć monitoring?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe