Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy na podstawie obowiązujących przepisów – jeśli w prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy ogłaszanej corocznie przez MEiN nie znajdą się zawody, w których obecnie kształci szkoła – dyrektor powinien uzyskać ponowną opinię wojewódzkiej rady rynku pracy o zasadności kształcenia w danym zawodzie/danych zawodach?
Stosownie do art. 22 ust. 5b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2018 r., poz. 1265, ze zm.) wojewódzkie rady rynku wydają opinię o zasadności kształcenia w danym zawodzie zgodnie z potrzebami rynku po zapoznaniu się z prognozą. Na podstawie art. 22 ust. 5c ustawy opinia ta jest wydawana na okres 5 lat.
Dnia 1 stycznia 2019 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2245 ze zm.), które wprowadziły nowe przepisy do art. 68 ustawy z dnia 14 grudnia Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Zgodnie z art. 68 ust. 7b ustawy Prawo oświatowe uzyskanie ponownej opinii wojewódzkiej rady rynku pracy o zasadności kształcenia w danym zawodzie jest wymagane w przypadku, gdy zawód ten nie jest wskazany przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy.
Jednocześnie należy pamiętać, że – zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw – opinie wojewódzkich rad rynku pracy oraz powiatowych rad rynku pracy, o których mowa w art. 68 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe, w brzmieniu dotychczasowym, wydane przed dniem 1 stycznia 2019 r., zachowują moc do dnia 31 sierpnia 2022 r.
Jeżeli zatem szkoła posiada opinię wydaną przed 1 stycznia 2019 r. zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami, nie występuje ponownie o wydanie opinii wojewódzkiej rady rynku pracy na podstawie obecnych przepisów, ponieważ opinia zachowuje moc do 31 sierpnia 2022 r. Natomiast jeżeli opinia będzie wydana już na podstawie nowych przepisów, to obowiązek wystąpienia o opinię wojewódzkiej rady rynku pracy na podstawie art. 67 ust. 7b ustawy Prawo oświatowe powstanie wtedy, gdy zawód nie będzie ujęty w prognozie ministra. Dyrektor występuje wtedy ponowie o opinię.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy zgodnie z ustawą o finansowaniu zadań oświatowych od 2018 r. od opłaty miesięcznej za pobyt dziecka w przedszkolu publicznym, nie dokonuje się odliczeń za dni nieobecności dziecka w przedszkolu? I czy przepis ten dotyczy również opłaty za żywienie dzieci?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niepubliczny ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy. Art. 22a sys. oświaty – „Dopuszczenie do użytku programu wychowania lub nauczania” – ust. 8 mówi o tym, że „nie stosuje się ust. 1–7 do indywidualnych programów opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 1 zadania systemu oświaty pkt 6 ustawy – Prawo oświatowe”. Czy sformułowanie „do indywidualnych programów” odnosi się indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych? Jeśli tak, to czy dla wychowanków ORW nie trzeba pisać programów wychowania i nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 26 marca 2012 r. zadałem następujące pytanie:
"Czy tygodniowy wymiar godzin dla klasy określony w zał. nr 3 ust. 1 pkt 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oznacza maksymalny wymiar, czy może on zostać przekroczony?"
Chciałbym je doprecyzować. Nie chodziło mi o zwiększenie związane z decyzją organu prowadzącego. Chodzi o wymiar 29, 30 i 31 godzin odpowiednio w klasie I, II i III gimnazjum. Czy te godziny można przesunąć w takim sensie, że w planie nauczania klasy ustawimy np. godzinę chemii z klasy II w klasie I i wówczas będzie układ: 30, 29, 31?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel Ukończył wydział Studiów Edukacyjnych na kierunku w zakresie pracy socjalnej i resocjalizacji i kurs kwalifikacyjny z zakresu oligofrenopedagogiki.Za zgoda kuratora była zatrudniona do 2004 roku na czas zastepstwa za nauczyciela,od 01.09.2004 miała umowe na czas okreslony do uzupełnienia kwalifikacjigdyz tyt magistra otrzymała 04.07 2005 roku.Od dnia 01.09.2005 do 31.08.2006 była zatrudniona na stanowisku nauczyciela w klasach dla dzieci z umierkowanym i znacznym uposledzeniem - w tym czasie rozp o kwalifikacjach zezwalało na zatrudnienie wtych klasach jako nauczycieli pracowników po ukończonych studiach pedagogicznych bez przedmiotu.W roku 2006 otrzymała stopień nauczyciela kontraktowego od 01.09.2006 pracuje jako nauczyciel z dziecmi z głębszą niepełnosprawnością.Czy w myśl nowego rozporządzenia nauczyciel który nie ma kwalifikacji do nauczania danego przedmiotu może byc nadal zatrudniony w szkole i prowadzić lekcje ?.Jezeli nie to w jaki sposób zmienić umowe? .Czy może wstapić na tym stanowisku na scieżkę awansu?Wg mnie ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć w świetlicy i w internacie.Obawiam się że od poczatku została zle zatrudniona .Nie wiem jak wybrnąć z tej sytuacji bez wchodzenia na ścieżkę sądową.Reasumując Czy w chwili obecnej nauczyciel ten może spokojnie zajmować stanowisko nauczyciela dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umiarkowanym lub znacznym posiadajac magisterium w zakresie pracy socjalnej i resocjalizacyjnej i kurs oligofrenopedagogiki.Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu tej sytuacji.
§ 14. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
W/w rozporządzenie szczegółowo opisuje wymagania kwalifikacyjne dla nauczycieli zatrudnianych w poszczególnych typach szkół. Nie pisze Pani o jaki typ placówki chodzi.
Nauczyciel jest zatrudniony w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym .Pracuje z dziecmi z umiarkowanym i znacznym uposledzeniem w klasie pierwszej SP.Analizując to rozporzadzenie w/g mnie nie ma kwalifikacji .Moje pytanie jak zmienić umowe o prace?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń klasy III gimnazjum może otrzymać promocję warunkową i ukończyć szkołę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe