Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W roku szkolnym 2015/16 w gimnazjum rozpocznie naukę uczennica z zespołem Aspergera. W szkole podstawowej dziecko uczyło się języka niemieckiego. Czy w gimnazjum, na prośbę rodziców, można zmienić nauczanie języka na angielski (oczywiście poziom III.0)
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późniejszymi zmianami) dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazja, z niepełno sprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego. Z wykładni gramatycznej cytowanego zapisu rozporządzenia wynika również, że język drugi to język w drugiej kolejności nauczania, jeżeli chodzi o tygodniowy wymiar zajęć dydaktycznych przeznaczonych na jego naukę. Nie ma przepisu zabraniającego dokonania zmiany – w opisanym przypadku – z języka niemieckiego, którego uczyło się dziecko w szkole podstawowej na język angielski nauczany w gimnazjum jako pierwszy. Rodzice mogą więc złożyć w szkole stosowny wniosekl, ale decyzja w tej kwestii należy wyłącznie do dyrektora placówki. Gdy taką zgodę wyda, to powinien również wydać stosowną zgodę na zwolnienie ucznia z nauki języka angielskiego.
Procedura zwalniania ucznia powinna być opisana w statucie szkoły, oczywiście zgodnie z wytycznymi w/w roporządzenia:
1. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców /prawnych opiekunów oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową , z afazją , z niepełno sprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem w tym z zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego.
2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia, na pisemny wniosek rodzica/prawnego opiekuna.
3. Rodzic/prawny opiekun składa w sekretariacie szkoły pisemny wniosek wraz z oryginałem opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej , w tym poradni specjalistycznej.
4. Dyrektor szkoły wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z nauki drugiego języka do 7 dni roboczych od daty wpływu wniosku.
5. Rodzic /prawny opiekun odbiera decyzję dyrektora w sekretariacie szkoły.
6. Nauczyciel uczący ucznia otrzymuje egzemplarz decyzji od sekretarza szkoły i odnotowuje zwolnienie w dzienniku lekcyjnym, a wychowawca po otrzymaniu informacji w arkuszu ocen ucznia.
7. Trzeci egzemplarz pozostaje w dokumentacji szkolnej ucznia.
8. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego obcego wychowawca w dokumentacji przebiegu nauczania ucznia zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje ,,zwolniony ‘’ albo ,,zwolniona’’.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczniowie Zespołu Szkół, w tym technikum i zasadniczej szkoły zawodowej realizują w ramach projektów unijnych EFS staże u pracodawców, za które otrzymują wynagrodzenie. Czy od tych umów trójstronnych należy odprowadzać jakieś składki, podatek?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, dziękuję za szybką odpowiedź w sprawie dziecka wyjeżdżającego za granicę. Jeśli to możliwe proszę o przesłanie jeszcze raz odpowiedzi, bo jej pierwsza część jest ucięta. Przy okazji jeszcze dopytam o egzaminy klasyfikacyjne, czy rzeczywiście uczeń klasy I ma je zdawać? I jeszcze jedno pytanie: Co z tymi egzaminami, jeśli dziecko ma wrócić na przełomie kwietnia, maja, czyli jeszcze będzie chodzić do szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka bibliotekarka przebywa na dłuższym L-4, jak płacić polonistce na zastępstwach doraźnych?
- Ile, w myśl nowych przepisów, mają trwać zajęcia rewalidacyjne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W świetlicy szkolnej mamy łącznie 52 uczniów. Świetlica pracuje od 7-8 godz. i od 11.35- 14.40. W tych godzinach codziennie mamy różne dzieci (zgodnie z potrzebami rodziców i szkoły) na świetlicy w jednym czasie nie przebywa więcej niż 25 ucz. pod opieką jednego nauczyciela. Czy uczniowie powinni być podzieleni na grupy i czy obecność może być zaznaczana plusikiem, czy wystarczy to zaznaczyć w regulaminie, czy musi być to ujęte w statucie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe