Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Inwentaryzacja i skontrum są generalnie różnymi metodami ustalania stanu księgozbioru biblioteki (pismo Ministra Finansów z 16.04.2015 r., DR4.054.1.2015.DKK,...

PORADA PRAWNA

15 lipca 2020 Prawo oświatowe

Czy inwentaryzację zbiorów bibliotecznych w szkole można przeprowadzić metodą skontrum?

Inwentaryzacja i skontrum są generalnie różnymi metodami ustalania stanu księgozbioru biblioteki (pismo Ministra Finansów z 16.04.2015 r., DR4.054.1.2015.DKK, http://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/dokumenty/stenogram/oswiadczenia/misiolek/7102oa.pdf). Zasady organizowania i działalności bibliotek szkolnych określają przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 Na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 104 pkt 5 PO statut danej szkoły określa organizację szkolnej biblioteki, w tym zadania w zakresie przeprowadzania inwentaryzacji księgozbioru biblioteki szkolnej, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 października 2008 r. w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych (Dz.U. Nr 205, poz. 1283). Zgodnie z § 29 § 1 pkt 2, § 30 ust. 1 i § 31 ww. rozporządzenia, kontrola wewnętrzna biblioteki polega m.in. na przeprowadzeniu skontrum części materiałów, a przede wszystkim materiałów narażonych na straty lub szczególnie cennych. Skontrum materiałów polega na porównaniu zapisów inwentarzowych ze stanem faktycznym materiałów, a także na stwierdzeniu i wyjaśnieniu różnic między zapisami ewidencyjnymi a stanem faktycznym zbiorów oraz ustaleniu ewentualnych braków. Skontrum materiałów, do których czytelnicy mają wolny dostęp, przeprowadza się co najmniej raz na 5 lat; w bibliotekach o innym systemie udostępniania, w których zbiory nie przekraczają 100 tysięcy jednostek ewidencyjnych - co najmniej raz na 10 lat, a gdy zbiory przekraczają 100 tysięcy jednostek ewidencyjnych - w sposób ciągły. Z kolei zgodnie z art. 4 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.), rachunkowość szkoły obejmuje przyjęte zasady (politykę) rachunkowości. W szkołach obowiązuje wymóg przeprowadzania i dokumentowania inwentaryzacji na zasadach ogólnikowo określonych w art. 26 i art. 27 UoR w formie spisu z natury, zaś szczegółowo powinny je określać wewnętrzne regulacje dotyczące biblioteki szkolnej, a w szczególności statut szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 23 PO) albo polityka rachunkowości wprowadzona przez dyrektora szkoły (art. 4 ust. 3 pkt 1 i ust. 5 UoR). Należy więc sprawdzić w wewnętrznych regulacjach szkoły, czy inwentaryzacja biblioteki ma być przeprowadzana metodą skontrum, czy według jakiejś innej metody. 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT