Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Cz nauczyciel, który w 1993r ukończył trzyletnie studium katechetyczne prowadzone przez Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej w Płocku ma kwalifikacje do nauczania religii w szkole podstawowej. Brak kwalifikacji zarzuca wizytator
Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z 6.09.2000 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN 2000, nr 4, poz. 20) na ten temat wypowiada się w § 1-3. Jeśli chodzi o kierunek studiów, który daje uprawnienia katechetyczno-pedagogiczne zgodnie z wymaganym prawem, konieczne jest ukończenie studiów magisterskich lub licencjackich na kierunku teologia, bądź uzupełnienie ich na studiach podyplomowych z kierunkiem - teologia. Konieczne jest przy tym przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne, a nie ogólne przygotowanie pedagogiczne, co wynika z § 4 Porozumienia, w którym mówi się o nabyciu wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, psychologii, katechetyki i dydaktyki, nauczanych w powiązaniu z teologią.
§5. Nauczyciele religii zatrudnieni w dniu wejścia w życie porozumienia, którzy legitymują się świadectwem dojrzałości i ukończyli instytut wyższej kultury religijnej, studium katechetyczne lub kursy katechetyczne mogą nauczać religii w przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 2 do dnia 31 sierpnia 2006 r.
Zatem z w/w § 5 wynika, że nauczyciel utracił uprawnienia z dniem 31.08.2006 r.
§2. Kwalifikacje do nauczania religii w dotychczasowych szkołach zasadniczych oraz w przedszkolach, sześcioletnich szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach zawodowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1, 2 i pkt 3 lit. b) ustawy, posiadają:
1) Osoby wymienione w § 1.
2) Osoby świeckie i zakonne, które posiadają dyplom ukończenia kolegium teologicznego.
3) Alumni wyższych diecezjalnych lub zakonnych seminariów duchownych oraz studenci wyższych studiów teologicznych po ukończeniu czwartego roku jeśli kontynuują studia.
w §1 czytamy:
Kwalifikacje do nauczania religii w dotychczasowych szkołach średnich ogólnokształcących i średnich zawodowych oraz w szkołach ponadgimnazjalnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", z wyjątkiem dwuletnich szkół zawodowych, posiadają:
1) Księża, którzy ukończyli wyższe diecezjalne lub zakonne seminarium duchowne i legitymują się dyplomem lub zaświadczeniem ukończenia seminarium.
2) Osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia teologiczne i posiadają przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne.
3) Alumni wyższych seminariów duchownych po ukończeniu piątego roku studiów.
4) Osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia magisterskie bez przygotowania teologicznego, ale przygotowanie to uzupełniły w formie teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych lub kolegium teologicznego prowadzonego zgodnie z zasadami ustalonymi przez Konferencję Episkopatu Polski, zwanego dalej "kolegium teologicznym".
§4.
1. Ilekroć w niniejszym porozumieniu jest mowa o przygotowaniu katechetyczno-pedagogicznym, należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, psychologii, katechetyki i dydaktyki; nauczanych w powiązaniu z teologią w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin oraz odbycie pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.
2. O posiadaniu przygotowania katechetyczno-pedagogicznego świadczy dokument ukończenia wyższego seminarium duchownego albo dyplom (zaświadczenie) innej szkoły wyższej, kolegium teologicznego, albo świadectwo ukończenia kursu katechetyczno-pedagogicznego prowadzonego przez kolegium teologiczne, wyższe seminarium duchowne lub inną szkołę wyższą.
Według w/w Porozumienia kwalifikacje winny mieć charakter pedagogiczny i przedmiotowy.
Należy zwrócić uwagę na fakt, że kwalifikacje pedagogiczne obejmują:
a) 270 godzin z pedagogiki, psychologii, dydaktyki, katechetyki oraz
b) 150 godzin pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych w szkole.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Gdzie jest zawarty przepis, że nauczycielowi nie można wręczyć wypowiedzenia przed zatwierdzeniem arkusza organizacji szkoły?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracuje w placówce nieferyjnej. W lutym odchodzi na emeryturę. Jak należy policzyć urlop wypoczynkowy: od września 2022 do lutego 2023 r., czy od stycznia 2022 r. do grudnia 2022 r. i potem od stycznia 2023 do lutego 2023 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 24.03.2017r. nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania na stanowisku pedagoga szkolnego pełniący funkcję wicedyrektora szkoły, otrzymał propozycję ograniczenia zatrudnienia z uwagi na wygaśnięcie stanowiska wicedyrektora i zmiany organizacyjne w roku szkolnym 2017/2018 uniemożliwiające zatrudnienie w pełnym wymiarze.
W terminie 7 dni nauczyciel w formie pisemnej nie wyraził zgody na propozycję ograniczenia zatrudnienia.
Organ prowadzący zatwierdził arkusz organizacji w dniu 26.05.2017 r.
29.05.2017 r. nauczyciel otrzymał od dyrektora szkoły pismo o rozwiązaniu stosunku pracy za trzymiesięcznym wypowiedzeniem i przyznaniu sześciomiesięcznej odprawy na podstawie art. 20 ust. 2 Karty Nauczyciela.
W dniu 30.05.2017 r. nauczyciel poinformował dyrektora szkoły o zamiarze przejścia na emeryturę z dniem 01.09.2017 r.
W dniu 07.06.2017 r. nauczyciel otrzymał od prezydenta miasta pismo, w którym zobowiązał nauczyciela do podjęcia z dniem 01.09.2017 r. pracy w innej szkole w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych (pismo datowane na 30.05.2017 r., doręczone adresatowi 07.06.2017 r.).
W dniu 12.06.2017 r. nauczyciel złożył w organie prowadzącym informację o przejściu przez niego na emeryturę z dniem 31.05.2017 r.
Nauczyciel przeszedł na emeryturę z dniem 01.09.2017r., otrzymał trzymiesięczną odprawę emerytalną, natomiast do dnia dzisiejszego nie otrzymał odprawy na podstawie art. 20 ust. 2 Karty Nauczyciela. Dyrektor jako przyczynę niewypłacenia odprawy podał, iż organ prowadzący nie wyraził zgody na wypłatę odprawy z art. 20 ust. 2 KN, gdyż stworzona została możliwość uzupełnienia godzin do pełnego wymiaru czasu pracy.
Czy w opisanym przypadku nauczyciel posiadał prawo do otrzymania odprawy na podstawie art. 20 ust. 2 KN, a nieotrzymanie świadczenia stanowi podstawę do skierowania sprawy do Sądu Pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ma ograniczone pensum 13/18, ale jest również zatrudniony na 15/30 na etacie w bibliotece szkolnej. Czy można połączyć te zatrudnienia w jeden etat i wykazywać godziny ponadwymiarowe, czy lepiej zatrudnić nauczyciela na podwyższonym pensum? Jak mam zrobić, aby nauczyciel nie stracił na wynagrodzeniu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od stycznia 2016r. zmieniają się przepisy dotyczące pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Z kim będzie mógł pracować oligofrenopedagog? Czy będzie mógł pracować z dzieckiem mającym autyzm i upośledzenie umysłowe?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe