Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co może zrobić dyrektor w przypadku niekontrolowanych, powtarzających się ataków agresji ucznia, co zagraża bezpieczeństwu jego rówieśnikom, a także jemu samemu? Matka nie chce współpracować ze szkołą twierdząc, że syn jest zdrowy i w normie psychofizycznej.
ROZPORZ!DZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
§ 4. 1. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, zapewniają dzieciom i
młodzieży niepełnosprawnym oraz niedostosowanym społecznie:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
(...)
4) zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, stosownie do potrzeb;
(...)
2. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, udzielają pomocy rodzicom
(prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepłnosprawnych oraz niedostosowanych
społecznie w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju.
Treści zawarte w (jeszcze) obowiązującym rozporządzeniu podpowiadają, że uczeń powinien mieć opinię lub orzeczenie poradni, które będą wskazówką do pracy. Szkoła ma obowiązek stosować zalecenia i stwarzać odpowiednie warunki do pracy z tym uczniem.
Jeśli jednak rodzic nie wyraża zgody na badania, powinien to stwierdzić na piśmie, dalej szkoła postępuje zgodnie z procedurami, które powinna mieć na wypadek tzw. sytuacji trudnych lub kryzysowych.
Na każdym etapie podejmowania trudnych decyzji należy informować rodzica o ew. konsekwencjach, uzyskując potwierdzenie (na piśmie), że przyjął informację do wiadomości. Często bywa, że wówczas rodzic wyraża zgodę na współpracę ze szkołą i podejmowanie wspólnych działań.
Z drugiej strony szkoła ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczniom, także ich nietykalność cielesną i jeśli jest naruszana, jeśli uczniowie są narażeni na niebezpieczeństwo - szkoła powinna zawiadomić policję. Z każdej sytuacji powinna być sporządzona notatka służbowa.
Proponuję na początek podjąć rozmowę z dzielnicowym, który doradzi dalszy tok postępowania. Zakładamy, że dzielnicowy zna rodzinę, zna wiek ucznia i zakres odpowiedzialności ucznia lub/i rodzica za niewłaściwe jego zachowania.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem nakładało obowiązek opracowywania "Procedur postępowania nauczycieli i metod współpracy szkół z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie są wymagania w związku z zajęciami logopedycznymi prowadzonymi w grupie 3 i 4 latków w przedszkolach niepublicznych?
Czy zajęcia te są obowiązkowe dla wszystkich dzieci? czy są to zajęcia dodatkowe?
Jaki jest czas trwania zajęć?
Czy nauczyciela prowadzącego zajęcia logopedyczne obowiązuje prowadzenie dziennika, pisanie scenariuszu... co konkretnie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak długo należy uczniowi z Ukrainy organizować dodatkowe zajęcia z j. polskiego? Uczeń od dwóch lat uczęszczał do szkoły podstawowej i od tego roku szkolnego złożył wniosek o przyjęcie do nowej szkoły. Czy w nowej szkole dalej należy zapewnić dodatkowe zajęcia z j. polskiego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na następujące pytania oraz podanie podstaw prawnych rozstrzygających nw. kwestie. 1. Dyrektor szkoły otrzymał skargę grupy rodziców na nauczyciela, który ich zdaniem, mobbinguje uczniów i stosuje wobec nich zastraszające metody. Co powinien zrobić dyrektor?; 2. Nauczyciel, któremu grozi zwolnienie z pracy z powodów organizacyjnych, celowo uszkodził laptop i rzutnik będące własnością szkoły i zostało mu to udowodnione. Co musi zrobić dyrektor szkoły?; 3. W jakim dokumencie wewnątrzszkolnym zostaną zapisane zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy pracowników, w tym nauczycieli, a w jakim zasady usprawiedliwiania nieobecności uczniów?; 4. Jakie działania musi podjąć szkoła i nauczyciele wobec dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym?; 5. Czy dyrektor szkoły może odmówić przyjęcia do szkoły dziecka chorego na hemofilię?; 6. Uczeń naruszył dobra osobiste nauczyciela (publicznie obrzucił go wyzwiskami oraz inwektywami). Jakie działania musi podjąć nauczyciel oraz dyrektor szkoły wobec takiego zachowania?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Gdzie należy umieścić informację o rekrutacji uzupełniającej do przedszkola? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W regulaminie ZFŚS przewidziane jest świadczenie w formie zapomogi losowej dla osób uprawnionych, którzy znajdują się w trudnej sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej. Wysokość świadczenia uzależniona jest od dochodu przypadającego na członka rodziny (są trzy grupy dochodowe). Czy można wprowadzić do regulaminu dodatkowy zapis mówiący, że: świadczenie w przypadku zapomogi losowej związanej z trudną sytuacją życiową, rodzinną i materialną nie przysługuje osobom znajdującym się w grupie o najwyższych dochodach? Czy taki zapis ograniczający jest zgodny z przepisami prawa?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe