Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak długo należy uczniowi z Ukrainy organizować dodatkowe zajęcia z j. polskiego? Uczeń od dwóch lat uczęszczał do szkoły podstawowej i od tego roku szkolnego złożył wniosek o przyjęcie do nowej szkoły. Czy w nowej szkole dalej należy zapewnić dodatkowe zajęcia z j. polskiego?
Zgodnie z art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 oraz § 17 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. z 2020 r., poz. 1283), osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego. Dodatkową naukę języka polskiego dla tych osób organizuje organ prowadzący szkołę w formie dodatkowych zajęć. Dla obcokrajowców nie jest określony żaden konkretny limit czasowy korzystania z nauki języka polskiego. W związku z tym po zmianie szkoły organ prowadzący nadal ma obowiązek organizowania nauki języka polskiego w tej szkole, jeżeli dziecko z Ukrainy dotychczas nie opanowało języka polskiego na poziomie wystarczającym do korzystania z nauki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mój problem jest natury "prawno - emocjonalnej" za co z góry przepraszam, ale nie wiem do kogo udać się po poradę.
Istnieje w Polsce firma DMS Sp z o.o. z oddziałami w Rybniku, Zabrzu, Katowicach, której celem jest umożliwienie osobom dorosłym uzyskanie wiedzy oraz kształcenie, dokształcanie i doskonalenie kadr w zakresie kwalifikacji ogólnych i zawodowych. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów firma organizuje szkolenia o tematyce związanej z bezpieczeństwem w miejscu pracy. Misją firmy jest dostarczanie Klientowi usług z zakresu kształcenia w formach pozaszkolnych.
Dość często dzwoni ktoś z tej firmy do dyrektora szkoły i stanowczo informuje, że z jakiegoś tam Instytutu Badań mają dane, że dyrektor/szkoła nie ma obowiązkowych szkoleń np. z "Koordynacji Medycznej". Na pytanie dyrektora, jaka jest podstawa prawna obowiązku posiadania takiego szkolenia odpowiedź jest enigmatyczna, że ten ktoś nie jest prawnikiem i nie musi podawać aktów wykonawczych.
Dyrektor szkoły też nie jest prawnikiem. Gdzie mogę dowiedzieć się jakie prawa do wiedzy na temat szkoleń innych instytucji (w tym placówek oświatowych) ma firma DMS, czy do jej kompetencji należy "wciskanie" szkoleń jako obowiązkowych dla szkół?
Jeszcze raz przepraszam za, być może, atematyczność pytania, ale byłabym wdzięczna za jakąkolwiek podpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co zrobić w sytuacji, gdy skierowano do gimnazjum specjalnego ucznia z autyzmem niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim, jeśli z dostarczonej wraz z kartą zdrowia załączonej dokumentacji wynika, iż stwarza on b. poważne zagrożenie dla siebie i innych, z tego powodu był wielokrotnie hospitalizowany na oddziale psychiatrycznym. Chłopiec miał próby samobójcze, groził matce i innym zabiciem, rzucał w klasie ławkami, dusił koleżankę itp. Nadmieniam, iż ani z orzeczenia, ani z wywiadu z matką chłopca nie wynikały tego typu problemy zdrowotne tego chłopca. Obecnie chłopiec nadal przebywa w szpitalu i nie rozpoczął jeszcze nauki. Co w takiej sytuacji można zrobić, aby nie przyjąć ucznia, który wyraźnie zagraża bezpieczeństwo własnemu i innych. Jakie kroki należny podjąć, aby umieścić tego chłopca w szkole przyszpitalnej pod stała opieką lekarzy specjalistów. Nadmieniam, iż gimnazjum nasze działa przy Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Nie jesteśmy placówka medyczną, ani też socjoterapeutyczną. Czy w sytuacji zatajenia przez matkę faktu schorzenia chłopca możemy odmówić jego przyjęcia do naszej placówki, nieprzygotowanej do przyjęcia tego typu dzieci? Proszę o pilna odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaka dokumentacja i szkolenia są wymagane jeśli placówka przedszkolna ma wśród podopiecznych dziecko ze wstępnie zdiagnozowaną epilepsją?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaką formę zastosować, nagana czy upomnienie, dla nauczyciela za niedopilnowanie i narażenie dziecka na niebezpieczeństwo w przedszkolu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic dziecka z orzeczeniem może zrezygnować z form pomocy jakie oferuje szkoła (w tym z zajęć rewalidacji)? Jeżeli jest taka możliwość, to co w przypadku kontroli z kuratorium? Jak szkoła wykaże, że wspiera ucznia z orzeczeniem, którego należy zgłosić do Systemu Informacji Oświatowej (SIO), a tam należy wykazać ilość prowadzonych zajęć z uczniem, inaczej system sygnalizuje błąd, brak pełnego wprowadzenia orzeczenia? Proszę o prawną podstawę i argumentację, gdyż mamy rodzica, który notorycznie wraca z tematem rezygnacji z zajęć. Na chwilę obecną jako szkoła posiłkujemy się tym, że w SIO musimy wykazać prowadzonymi zajęciami, a organ prowadzący skrupulatnie kontroluje prawidłowość wypełniania SIO.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe