Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co zrobić w sytuacji, gdy skierowano do gimnazjum specjalnego ucznia z autyzmem niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim, jeśli z dostarczonej wraz z kartą zdrowia załączonej dokumentacji wynika, iż stwarza on b. poważne zagrożenie dla siebie i innych, z tego powodu był wielokrotnie hospitalizowany na oddziale psychiatrycznym. Chłopiec miał próby samobójcze, groził matce i innym zabiciem, rzucał w klasie ławkami, dusił koleżankę itp. Nadmieniam, iż ani z orzeczenia, ani z wywiadu z matką chłopca nie wynikały tego typu problemy zdrowotne tego chłopca. Obecnie chłopiec nadal przebywa w szpitalu i nie rozpoczął jeszcze nauki. Co w takiej sytuacji można zrobić, aby nie przyjąć ucznia, który wyraźnie zagraża bezpieczeństwo własnemu i innych. Jakie kroki należny podjąć, aby umieścić tego chłopca w szkole przyszpitalnej pod stała opieką lekarzy specjalistów. Nadmieniam, iż gimnazjum nasze działa przy Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Nie jesteśmy placówka medyczną, ani też socjoterapeutyczną. Czy w sytuacji zatajenia przez matkę faktu schorzenia chłopca możemy odmówić jego przyjęcia do naszej placówki, nieprzygotowanej do przyjęcia tego typu dzieci? Proszę o pilna odpowiedź.
Na mocy Konstytucji RP, Ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113) - wybór szkoły dla dziecka jest wyłącznie prawem rodzica. Zatem rodzic ma prawo zapisać dziecko do wybranej przez siebie placówki, bez względu na jej typ i rodzaj niepełnosprawności dziecka. Także do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, jeśli dziecko spełnia stosowne kryteria tj. posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu – w tym wypadku – na niepełnosprawność sprzężoną: intelektualną oraz autyzm. Dla dyrektora placówki wiążące są zapisy zawarte w tymże orzeczeniu, a nie informacje „zatajone” jego zdaniem przez matkę czy opinia kadry pedagogicznej powzięta na podstawie Karty Zdrowia dołączonej do dokumentacji chłopca. Tym bardziej, że organ prowadzący skierował tego chłopca do tej właśnie placówki, która posiada kadrę profesjonalnie przygotowaną – z kwalifikacjami w zakresie pedagogiki specjalnej - do pracy z uczniami niepełnosprawnymi, a która to kadra nie miała jeszcze z tym uczniem w ogóle do czynienia. Na razie przebywa on na specjalistycznym leczeniu i nikt nie jest w stanie przewidzieć, jakie będą tego efekty. Nie widzę więc argumentów przemawiających za odmową przyjęcia tego chłopca do SOSW. Tym bardziej, że decyzja odmowna musi być wystawiona na piśmie i uzasadniona konkretnymi argumentami. Od każdej decyzji rodzic ma prawo się odwołać do Kuratora oświaty, a nawet do Sądu.
SOSW nie ma uprawnień do podejmowania jakichkolwiek kroków, aby umieścić tego chłopca w szkole przyszpitalnej pod stała opieką lekarzy specjalistów. Takie kroki może podjąć wyłącznie rodzic, lekarz – specjalista prowadzący dziecko lub sąd rodzinny i nieletnich.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Prosiłbym o wyjaśnienie jak ma wyglądać procedura przekształcenia publicznej sześcioklasowej szkoły w ośmioklasowa, ale prowadzoną przez Stowarzyszenie?
- W regulaminie pracy mamy zapis, iż raz w roku wypłacamy ekwiwalent za używanie własnej odzieży i obuwia roboczego. Czy należy wypłacać taki ekwiwalent „z góry” czy „z dołu”?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu następującej sytuacji. Prowadzę w swojej szkole Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe w zawodzie informatyk (kwalifikacje E.12 i E.14). Sytuacja komplikuje się gdy dodam, że jest to szkoła dla dorosłych osób pozbawionych wolności przy Zakładzie Karnym. Po rozmowie z kilkoma innymi dyrektorami CKU przy innych zakładach karnych, nastąpiło poróżnienie między nami w kwestii zajęć praktycznych. Część z nas uważa, że w naszych warunkach nie ma możliwości prowadzenia tego typu KKZów z uwagi na brak możliwości wysyłania słuchaczy na praktyki zawodowe do zakładów pracy poza murami więzienia. Moje pytanie brzmi: czy faktycznie jest nadrzędny fakt konieczności prowadzenia takich praktyk zawodowych w zakładach pracy czy z uwagi na specyfikę szkoły zajęcia praktyczne mogę przeprowadzać na terenie szkoły w ramach zajęć z bloku praktycznego (tak jak odbywają się zajęcia praktyczne z nauczycielem zatrudnionym na 22-godzinnym etacie). Będę ogromnie wdzięczny za wyjaśnienie oraz podanie podstawy prawnej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy liczyć godzinę lekcyjną nauczycielowi języka angielskiego w przedszkolu: 45 minut, czy 60 minut? Etat ma on w szkole podstawowej - 18 godzin, a w przedszkolu realizuje nadgodziny.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorką w niepublicznym przedszkolu. W tym roku jest u nas dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności. Wiem, że na takie dzieci są większe dotacje - do kogo trzeba to zgłosić?
Chciałabym przekwalifikować przedszkole na integracyjne. Jakie są procedury?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe