Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Chcemy zatrudnić nowego nauczyciela bez stopnia awansu zawodowego na stanowisko nauczyciela wspomagającego 20/20 oraz pedagoga specjalnego 5/22. Jak zapisujemy w umowie wymiar zatrudnienia? Jeżeli będzie to pensum łączone to będzie to 25/20? Czy będzie prawidłowo, jeśli wpiszemy, że 25/20 przy czym 20/20 to etat nauczyciela wspomagającego, a 5/22 to etat pedagoga specjalnego?
Nałożenie przez dyrektora szkoły na nauczyciela obowiązku pracy na stanowiskach o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin wiąże się z koniecznością stosowania art. 42 ust. 5c ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762). Stosownie do wskazanego przepisu nauczycielom realizującym w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć ustala się jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć, przy czym wynik zaokrągla się do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę. Godziny wyliczone ponad ten wymiar stanowią godziny ponadwymiarowe. Podkreślenia wymaga, że ze wskazanego przepisu nie wynika, że uśrednieniu podlegają jedynie niepełne wymiary zatrudnienia. Uśrednia się różne wymiary pensum realizowane w ramach jednego stosunku pracy. Powoduje to, że można również uśredniać pełnym wymiar i częściowy wymiar, pod warunkiem, że podstawy wymiarów są różne.
Osoba, która w ramach jednego stosunku pracy ma pracować na stanowisku pedagoga specjalnego oraz nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne oraz współorganizującego kształcenie uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tzw. nauczyciel wspomagający) powinna mieć wyliczone pensum uśrednione. Etat nauczyciela – pedagoga specjalnego jest określany uchwałą organu prowadzącego i nie może przekraczać 22 godzin; etat nauczyciela wspomagającego kształcenie - 20 godzin.
Suma wymiaru etatu dla wszystkich stanowisk: 20/20 + 5/22=1 + 0,23=1,23
Suma liczby godzin wszystkich realizowanych przedmiotów: 20 + 5=25
Uśrednione pensum: (20+5) : 1,23= 25: 1,23=20,32, po zaokrągleniu 20.
Wymiar etatu nauczyciela to 25/20 (1,25), nauczyciel będzie realizował 5 nadgodzin.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Szanowni Państwo, w wyniku rozstrzygnięcia konkursu objąłem stanowisko dyrektora Zespołu Szkół Publicznych (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum) na okres 5 lat szkolnych od dnia 1 września 2009 r. do dnia 31 sierpnia 2014 r. W lutym bieżącego roku Rada Miasta i Gminy podjęła uchwałę intencyjną o przekazaniu przedszkola i gimnazjum pod stowarzyszenie (mniej niż 70 uczniów). Czy moje powierzenie automatycznie wygasa, czy też prawnie zajmuję stanowisko dyrektora szkoły podstawowej do dnia 31 sierpnia 2014r?
- W tym roku szkolnym uruchamiamy w naszej szkole nowy kierunek policealny: technik usług kosmetycznych (symbol cyfrowy zawodu: 514207). W związku z tym muszę zapewnić kadrę w zakresie nauczania teoretycznego: podstawy anatomiczno-dermatologiczne oraz kosmetyka pielęgnacyjna i upiększająca twarzy, szyi i dekoltu i praktycznego: zabiegi pielęgnacyjne i upiększające twarzy, szyi i dekoltu. Czy w związku z tym, pierwszego przedmiotu z anatomii może nauczać nauczyciel biologii, drugiego teoretycznego nauczycielka, która jest mistrzem fryzjerstwa, ma przygotowanie pedagogiczne i jest absolwentką studiów podyplomowych: fryzjerstwo i stylizacja, w ramach których miała takie przedmioty jak: kosmetologia (10h teorii i 15 praktyki), stylizacja (20h praktyki), charakteryzacja (5h praktyki). Jak sama mówi, realizując podyplomówkę na kosmetologii, ma się praktycznie te same przedmioty (konsultowała to z uczelnią). Dodatkowo ma ukończony kurs wizażu. Próbowałem zapytać o zdanie kuratorium, ale ono twierdzi, że ocenianie kwalifikacji nauczycieli przedmiotów zawodowych leży po stronie dyrektora. I co z uprawnieniami do nauczania praktycznego. Czy wspomnianą nauczycielkę, która jest mistrzem fryzjerstwa, wystarczy wysłać na podyplomówkę z kosmetologii, by mogła prowadzić te zajęcia?
- Czy poniższe art. z Karty Nauczyciela możemy zastosować wobec nauczyciela będącego w 4l-etniej ochronie przedemerytalnej?
- Art. 23. 1. pkt. 3 w razie orzeczenia przez lekarza przeprowadzającego badanie okresowe lub kontrolne o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy;
-Art. 23.4 pkt 2 w razie nieusprawiedliwionego niezgłoszenia się nauczyciela na badanie okresowe lub kontrolne, z końcem miesiąca, w którym dyrektor otrzyma o tym informację, z zastrzeżeniem ust. 5
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Ile ważna jest ocena pracy nauczyciela, a ile ocena dorobku zawodowego nauczyciela, jaka jest podstawa prawna?
- Pracownik zatrudniony na czas określony w placówce oświatowej na stanowisku niepedagogicznym (księgowa) w pełnym wymiarze czasu pracy wykazał staż pracy w niżej wymienionych okresach zatrudnienia w naszej placówce: - 02.06.2017 – 01.04.2018- 1 rok 6 miesięcy 16 dni; - 10.04.2018-09.09.2018; - 11.09.2018-31.03.2019; - 02.04.2019-31.03.2020 – 3 lata 4 miesiące 7 dni, Zgodnie z przepisami pracodawca nie wypłacał dodatku stażowego, gdyż pracownik nie nabył jeszcze do niego prawa. W dniu 21.02.2020 r. pracownik ten przedstawił zaświadczenie z Urzędu Gminy z okresami pracy w gospodarstwie rolnym oraz zaświadczenie z Urzędu Pracy o okresach pobierania zasiłku dla bezrobotnych. Po przeliczeniu stażu pracy staż na dzień 21.02.2020 r. wyniósł 8 lat 3 miesiące 7 dni., - Od kiedy należy wypłacać pracownikowi dodatek stażowy? - Czy należy wyrównać dodatek stażowy dla pracownika tylko na jego wniosek? - Jeżeli należy wyrównać dodatek stażowy to od kiedy należy tego dokonać (czy od daty zawarcia ostatniej umowy tj. 02.04.2019 r., czy też cofnąć się do wcześniejszych umów jeżeli była przerwa pomiędzy zwarciem tych umów)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe