Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o pomoc w dwóch kwestiach. Obydwie dotyczą planów nauczania i liczby godzin. 1. Przygotowując siatkę planu nauczania dla Kwalifikacyjnego Kursu Zawodowego, chciałbym przeznaczyć więcej godzin języka obcego zawodowego. Zdaję sobie sprawę, że jest pewna minimalna liczba godzin przeznaczona na każdy przedmiot. Bardzo proszę o podanie podstawy prawnej, na której mógłbym się oprzeć, by móc przydzielić większą liczbę godzin na ww. przedmiot. Dodam, że minimum mówi, iż język obcy realizowany jest tylko w przeciągu dwóch semestrów w wymiarze jednej godziny tygodniowo, a ja chciałbym prowadzić zajęcia z języka przez wszystkie semestry nauki w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. 2. Kolejne pytanie natomiast jest bardzo podobne lecz dotyczy zajęć informatyki w klasach LO. Minimum mówi, że informatyka realizowana jest w wymiarze jednej godziny tygodniowo, ale tylko przez pierwszy rok nauki w LO. Ja natomiast chciałbym zachować tę liczbę (1h/tydz.), lecz przez cały cykl nauki, we wszystkich trzech klasach LO. Na jakiej podstawie mogę podjąć taką decyzję oraz czy wówczas lepiej jest, by podstawa programowa została zrealizowana w pierwszej klasie natomiast w późniejszym etapie nauczyciel realizuje materiał ponadprogramowo?
Zwiększenie liczby godzin języka obcego zawodowego na kwalifikacyjnym kursie zawodowym nie wymaga zachowania żadnego szczególnego trybu, ponieważ podstawa programowa (rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach, Dz. U. z 2012 r., poz. 184) określa jedynie minimalną liczbę godzin poszczególnych przedmiotów. Również rozporządzenie MEN z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 622) w § 4 ust. 2 i § 20 ust. 6 określa tylko minimalną liczbę godzin kształcenia na takim kursie, nie określa natomiast maksymalnej liczby godzin poszczególnych lub wszystkich zajęć na kursie.
Natomiast w zależności od sytuacji w LO, w niektórych przypadkach zwiększenie liczby zajęć obowiązkowych może wymagać zastosowania szczególnego trybu. Ramowy plan nauczania określa nie tylko minimalny wymiar godzin na danym etapie edukacyjnym przeznaczonych na realizację poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, ale również tygodniowy (semestralny) wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów (słuchaczy) poszczególnych klas na danym etapie edukacyjnym (§ 2 rozporządzenia MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, Dz. U. z 2012 r., poz. 204). Zgodnie z załącznikiem nr 7 do ww. rozporządzenia, ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego przewiduje minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z informatyki w zakresie podstawowym 30 godzin, które powinny zostać zrealizowane w I klasie, a tygodniowy wymiar godzin wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów w I klasie 30 godzin, w II klasie 32 godziny, w III klasie 29 godzin. Jeżeli zwiększenie zajęć informatyki przez ich uwzględnienie w planie nauczania we wszystkich klasach w wymiarze 2 godzin nie przekroczy odpowiednio 30, 32 i 29 godzin tygodniowo wszystkich zajęć, ich wprowadzenie do planu nauczania nie wymaga od dyrektora dodatkowych czynności. Natomiast przekroczenie tych limitów wymaga złożenia wniosku do organu prowadzącego o przyznanie dodatkowych godzin na zwiększenie godzin zajęć obowiązkowych w trybie § 3 ust. 1 rozporządzenia.
O sposobie realizacji zajęć decyduje nauczyciel, który na podstawie art. 22a ust. 1 UoSO ma obowiązek przedstawienia dyrektorowi program zajęć edukacyjnych z informatyki na dany etap edukacyjny. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza program do użytku zgodnie z art. 22a ust. 6 UoSO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor może wprowadzić do powszechnego użytku w szkole elektroniczne zgody/oświadczenia za pośrednictwem modułu „OŚWIDCZEŃ” w elektronicznym dzienniku (mobiDziennik)? Dotyczy wdrożenia następujących dokumentów:
1. Oświadczenie o rezygnacji z zajęć „Wychowanie do życia w rodzinie”;
2. Oświadczenie udziału w zajęciach religii/etyki;
3. Zgoda rodzica na udział dziecka w wycieczce szkolnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zmieniając zapisy w statucie Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego należy też zmieniać statuty szkół, które są w jego składzie? Czy jeżeli zmian jest bardzo dużo, to RP może uchwalić nowy statut?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko w klasie 3 SP posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na chorobę, miało przyznane w tym roku szkolnym 2016/2017 nauczanie indywidualne. Jednak nie było w stanie opanować wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej. Rodzice podjęli decyzję o odroczeniu dziecka (po raz pierwszy), jakie dokumenty (poza wnioskiem rodziców, opinią nauczyciela i decyzję dyrektora szkoły) powinny znaleźć się w dokumentacji szkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 3. Uchwała rada powiatu wprowadziła algorytm rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, którzy w pewnych miesiącach roku nie wypracowują pensum (np. klasy na praktyce) - tzw. pensum uśrednione. Powoduje to jednak zwiększenie pensum we wszystkich miesiącach roku, co skutkuje obniżeniem stawki za godzinę i wartości każdej wypracowanej godziny ponadwymiarowej, również w tych miesiącach, w których nauczyciel wypracowuje pensum oraz nadgodziny. Czyli nauczyciel z pensum 18 h, nie otrzymuje stawki np. 55,00 zł/h (jak to wynika z pensum), ale ma je uśrednione do np. 18,52 i jego stawka wychodzi np. 53,50 zł. Traci na tym co miesiąc w płatności za nadgodziny. Czy jest to prawidłowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z obecnym prawem oświatowym techniki kształcenia na odległość (e-learning) można wykorzystywać jedynie w kształceniu ustawicznym. Jak
wyglądają procedury założenia w Sierakowicach placówki kształcenia ustawicznego. Taka placówka może prowadzić szkoły np. dla dorosłych. Ważna sprawa czy do takiego CKU można podpiąć już istniejące liceum dla dorosłych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe