Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1.Od dnia 1.09.2017r. zatrudniamy w szkole ponadgimnazjalnej nauczycielkę - emerytkę, która w dniu rozpoczęcia pracy udokumentowała swój staż pracy na 18 lat. W dniu 18.03.2019r. dostarczyła dokumenty potwierdzające jej zatrudnienie na okres 15 lat i 4 miesiące, co łącznie daje 33 lata i 4 miesiące. Czy od miesiąca marca powinnam wstecz, do momentu zatrudnienia wyrównać nauczycielce dodatek stażowy? 2. Od 5 lat zatrudniamy w niepełnym wymiarze godzin (jako nauczyciela) policjanta, który od połowy stycznia przeszedł na policyjną emeryturę. W lutym dostarczył świadectwo służby na 28 lat. Czy z chwilą dostarczenia świadectwa powinnam wyrównać trzy lata wstecz dodatek stażowy, czy zwiększyć go od chwili dostarczenia dokumentów. Bardzo proszę o podanie podstawy prawnej w przypadku wyrównania. Spotkałam się różnymi opiniami.
Nauczycielka miała wypracowany staż w momencie zatrudnienia, a jedynie go nie wykazała. Warunkiem otrzymania dodatku stażowego w odpowiedniej wysokości jest posiadanie stażu, co wynika z art.33 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., dlatego należy wypłacić wyrównanie dodatku od dnia zatrudnienia.
Na podstawie § 7 ust. 2 zd. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, Dz.U. z 2014 r., poz. 416 ze zm. do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatku za wysługę lat nie wlicza się okresu pracy w innym zakładzie, w którym nauczyciel jest lub był jednocześnie zatrudniony. Do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza się okresów podstawowego zatrudnienia. Ponieważ nauczyciel był zatrudniony przez kilka lat równocześnie w szkole i Policji, do stażu uprawniającego do dodatku w szkole nie wlicza się okresu zatrudnienia w policji. Do okresu dodatkowego zatrudnienia w szkole nie wlicza się okresów podstawowego zatrudnienia w Policji, czyli po jego zakończeniu nie wpływa to na wysokość dodatku stażowego w szkole.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciela, który nie chce pracować zdalnie, można wysłać na postojowe?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak udzielić urlopu macierzyńskiego pracownicy (nauczycielce), która termin porodu ma na 18.08.2013 r., umowę o pracę ma na czas określony tj. do 31.08.2013 r. Czy pracownica może złożyć wniosek 14 dni przed porodem o udzielenie bezpośrednio po urlopie macierzyńskim dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz po tym urlopie - urlopu rodzicielskiego w pełnym wymiarze 26 tygodni? Czy po zakończeniu umowy o pracę (31.08.2013 r.) powinna zgłosić się do ZUS-u?
- W 2013 roku startując do konkursu na dyrektora szkoły otrzymałem ocenę pracy nauczyciela, konkurs wygrałem. Czy startując w 2015 roku do konkursu na nauczyciela, będąc dyrektorem, muszę mieć wydaną nową ocenę? Czy tamta opinia z 2013 roku jest ważna?
- Pracownica otrzymała decyzję z ZUS o przyznaniu renty (całkowita niezdolność do pracy oraz samodzielnej egzystencji do ukończenia przez Panią 60 lat czyli do nabycia prawa do emerytury). Wspomniana pracownica na dzień 02.09.2021 r. będzie mieć 20 lat pracy, zatrudniona jest w pełnym wymiarze czasu pracy.
1. Czy pracodawca w związku z przedstawieniem przez pracownika decyzji ZUS powinien rozwiązać z tą osobą umowę o pracę (jaka podstawa prawna)?
2. Czy pracownik powinien złożyć do dyrektora podanie o rozwiązanie umowy na mocy porozumienia stron w związku z przejściem na rentę (jaka podstawa prawna)?
3. Czy należy wypłacić odprawę rentową ? W jakiej wysokości? Czy to jest uzależnione od lat pracy np. po 10 latach pracy wysokość 2 miesięcznego wynagrodzenia (jaka podstawa prawna)?
4. Czy należy wypłacić nagrodę jubileuszową za 20 lat pracy (pracownica 20 lat pracy nabywa dn. 02.09.2021 r.)? (jaka podstawa prawna)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy w regulaminie wynagradzania nauczycieli w szkole prowadzonej przez stowarzyszenie można określić tygodniowe pensum dydaktyczne nauczyciela w wymiarze od ... do... godzin? Czy należy określić konkretną liczbę godzin dydaktycznych? A może nie ma potrzeby określania tej liczby a wymiar pensum regulować rzeczywistymi potrzebami organizacyjnymi szkoły, a ewentualne różnice w jego wysokości regulować dodatkiem motywacyjnym?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe