Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
13 kwietnia 2014r. nauczyciel na swój wniosek w trybie art. 23 ust.1 pkt.1 Karty Nauczyciela rozwiązał stosunek pracy. W roku 2015 nauczyciel uzyskał wiek uprawniający do świadczenia kompensacyjnego i z dniem 30 września 2015r. nauczyciel jest na nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym. Od 14 kwietnia 2014r. do chwili obecnej nauczyciel nie pracował. Nauczyciel wnioskuje o trzymiesięczną odprawę emerytalną. Czy należy mu wypłacić odprawę emerytalną? Jaka jest podstawa prawna regulująca wypłatę takiej odprawy?
Podstawą wypłaty odprawy jest art. 87 Karty Nauczyciela, zgodnie z którym odprawa emerytalna przysługuje nauczycielowi spełniającemu warunki uprawniające do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę, rentę z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.
Nauczyciel opisany w pytaniu dopiero w 2015 roku spełnił warunki uprawniające do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zatem dopiero wówczas nabył prawo do odprawy emerytalnej. Prawo to nie powstaje jedynie w przypadku, gdy pracownik rozwiązuje stosunek pracy i od razu przechodzi na emeryturę.
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 grudnia 1993 r. (sygn. akt I PRN 111/93, OSNC 1994/12/243): "Przewidziany w przepisach regulujących prawo do odprawy "związek" między rozwiązaniem stosunku pracy a nabyciem prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej może mieć nie tylko charakter przyczynowy, czasowy, ale także funkcjonalny."
Z uzasadnienia wyroku:
"...powstanie prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej nie musi mieć miejsca bezpośrednio po rozwiązaniu stosunku pracy, byleby między tym rozwiązaniem a powstaniem prawa do tych świadczeń zachodził „związek”. Może to być, oczywiście, związek przyczynowy i czasowy, ale wystarczy także związek funkcjonalny, gdyż w przeciwnym razie ustawodawca posłużyłby się bardziej restryktywną z punktu widzenia interesów pracownika formułą prawną, wymagającą np. by rozwiązanie stosunku pracy następowało „z powodu” (z przyczyny) nabycia prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej bądź też z powodu podjęcia przez strony (stronę) stosunku pracy działań zmierzających do uzyskania przez pracownika emerytury lub renty inwalidzkiej i uzyskania przez niego takiego świadczenia. Posługując się szerszym pojęciem „związku” ustawodawca pozostawił tym samym większą swobodę organom orzekającym w zakresie obejmowania prawem do odprawy także tych pracowników, w wypadku których rozwiązanie stosunku pracy nie zbiega się ściśle w czasie z nabyciem prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej."
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od września 2018 r., nie można już zatrudnić osobę na stanowisku asystent nauczyciela. W związku z tym na jakie stanowisko można będzie teraz zatrudnić taką osobę? Co z osobami, które są już zatrudnione na stanowisku asystent? Po 2020 roku jakie mogą mieć stanowisko na umowie?
- Nauczycielka zatrudniona na umowę o pracę do 31 sierpnia 2013 r. 21marca br. urodziła dziecko i do 8 sierpnia przebywa na urlopie macierzyńskim. Złożyła wniosek o urlop rodzicielski. Czy pracodawca powinien udzielić jej urlopu? W jakim wymiarze? Nie wykorzystała jeszcze urlopu wypoczynkowego.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku nie wyłonienia kandydata w konkursie na dyrektora szkoły podstawowej organ prowadzący powierzając stanowisko dyrektora zgodnie z art 63 ust.12 Prawo Oświatowe powierza je na 5 lat? I czy uzgodnienie z organem nadzoru oraz opinia rady pedagogicznej szkoły są wiążące dla organu prowadzącego przy wyborze kandydata?
- Czy mogę dyscyplinarnie w trybie natychmiastowym zwolnić nauczyciela dyplomowanego u którego badanie trzeźwości wykazało wykroczenie. badanie prowadziła policja w szkole w czasie zajęć tego nauczyciela.jakie procedury powinienem wszcząć i jakie instytucje poinformować? prosze o wzór pisma zwalniajacego z podstawą prawną
- Pytanie dotyczy zmiany warunków zatrudnienia, a mianowicie: Nauczyciel do tej pory pracował w wymiarze 19/18 ucząc przyrody, od września 2014 niestety mógł otrzymać tylko 17/18, ale dostał 4 godziny świetlicy. Czy powinna być zawarta nowa umowa, czy może aneks do umowy i jak taki dokument powinien wyglądać?
Druga część dotyczy nauczyciela, który ma zatrudnienie 18/18,ale dostał godziny świetlicy. Czy w tym przypadku należy także zmienić warunki zatrudnienia? Czy zastosować aneks do umowy i godziny świetlicy liczyć jako nadgodziny z pensum uśrednionego (łączonego)? Jak prawidłowo uporządkować dokumentację kadrową w tych przypadkach?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe