Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Rodzic dostarczył do szkoły orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego dla dziecka. W treści orzeczenia poradnia zaleca indywidualne nauczanie wg ramowego planu nauczania, z włączaniem dziecka do udziału w zajęciach z całą klasą. Rodzic wnioskuje na piśmie o organizację indywidualnego nauczania jedynie na kilku wskazanych przedmiotach, potwierdza to stosownym zaświadczeniem lekarskim, oczekując od szkoły, że na pozostałe lekcje dziecko będzie uczęszczało wspólne z klasą (czyli np. matematyka będzie organizowana w formie nauczania indywidualnego, z ewentualnym dodatkowym włączaniem dziecka do zajęć z klasą, ale takie przedmioty jak np. muzyka będzie realizowana jedynie z całym zespołem klasowym - bez jakichkolwiek zajęć indywidualnych). Czy dyrektor może w takim przypadku zorganizować "częściowe" indywidualne nauczanie, jeżeli równocześnie w orzeczeniu jest mowa o indywidualnym nauczaniu wg ramowego planu nauczania? 2. Czy aktualne przepisy prawa oświatowego dają możliwość wyrażenia zgody przez dyrektora na organizację niepłatnych dodatkowo (a realizowanych w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy) zajęć wyrównawczych (np. z matematyki) bądź rozwijających zainteresowania ucznia (np. kółko z języka obcego), jeżeli nauczyciel sam wyraża chęć prowadzenia takich zajęć, a organ prowadzący nie zapewnia odrębnych środków finansowych na ten cel? 3. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego, jeżeli dla uczniów organizowane są w roku szkolnym 2017/18 rekolekcje wielkopostne, dyrektor zobowiązany jest przyznać dni wolne od zajęć dydaktycznych na ten cel z puli "8 dni dyrektorskich"? Czy też na potrzeby rekolekcji można przyznać dni wolne od nauki niezależnie od w/w 8 dni, którymi dysponuje dyrektor szkoły?
1. TAK- albowiem nowe rozporządzenie MEN w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży – które ma wejść w życie z dniem 1 września 2017r. – a które oczekuje na podpisanie przez minister Zalewską i ogłoszenie w Dzienniku Ustaw – pozwala dyrektorowi – po uzgodnieniu z rodzicami - na zorganizowanie nauczania indywidualnego z włączaniem ucznia w zajęcia z całą klasą. Zalecenie w orzeczeniu, dotyczące zgodności z ramowym planem pracy należy rozumieć, jako zalecenie zrealizowania przez ucznia w toku nauczania indywidualnego wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych na danym etapie edukacji i zaplanowanych dla jego klasy.
2. TAK – bowiem zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze są formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez nauczyciela, a kółko – zajęciami zwiększającymi ofertę edukacyjną szkoły. Oba rodzaje zajęć nie wchodzą w pensum nauczyciela, ale zalicza się je do ustawowego 40 godzinnego tygodnia pracy.
3. Dyrektor szkoły, ustalając dni przeznaczone na udział uczniów w rekolekcjach wielkopostnych jako dni wolne (lub częściowo wolne) posiłkuje się wyłącznie przyznaną do jego dyspozycji pulą 8 dni. Tak wskazuje § 5. ust 2. pkt 2. mówiący, że w/w dni mogą być ustalone dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, określone w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kto i do kogo składa wniosek o wydłużenie etapu edukacyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń zwolniony z wychowania fizycznego na cały rok szkolny nie przychodzi na te zajęcia, jeśli są na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej? Jak wtedy odnotowywać obecności i liczyć frekwencję klasy? Czy zmniejszać liczbę uczniów o tego zwolnionego? Co z tym uczniem, gdy w.f jest w środku zajęć? Znam sytuację z jednej ze szkól, gdzie wizytator obserwujący lekcję w czasie ewaluacji polecił wyprowadzić takiego ucznia z sali gimnastycznej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za dotychczasowe porady prawne, bardzo mi pomagają w zarządzaniu szkołą. Obecnie mam problem z radą rodziców, a zwłaszcza przewodniczącą. Otóż ta pani nie przyjmuje do wiadomości, że zgodnie z Ustawą o Systemie oświaty rada rodziców wnioskuje do dyrektora itd. .... Jako dyrektor nie znam planów rady rodziców i działań dotyczących szkoły. Nie mam regulaminu rady rodziców. Rada rodziców zainicjowała zajęcia pozalekcyjne. Ucieszyłam się, bo na terenie wiejskim jest ubogo jeżeli chodzi o rozwój kultury.Ustaliliśmy, że zajęcia będą w godzinach 17- 18. W dniu pierwszych zajęć pani przewodnicząca informuje, że w szkole zajęcia pozalekcyjne będą od godz. 17 do 19. Zajęcia pozalekcyjne oczywiście płatne, prowadzone przez osoby z zewnątrz, bo rodzice tak chcą. Szkoła otwarta jest do godziny 19.00. Godziny pracy pracowników już raz zmieniałam, bo potrzebni są w godzinach, w których mam najwięcej uczniów w szkole ( mam tylko 2 osoby na całą szkołę która liczy 224 uczniów, w tym 160 od 5 do 9 lat), więc pomoc jest niezbędna. Przewodnicząca nadal upiera się, że chce aby zajęcia były do godziny 19. Poszłam na kompromis i zaproponowałam, że zajęcia będą mogły trwać do 18.30 ( godzina ustalona z organem prowadzącym), aby można było jeszcze posprzątać 3 sale lekcyjne i sale gimnastyczną. Jeden z rodziców straszy mnie, że jak nie będzie zajęć do godz. 19 to komisja oświaty odgórnie wyda mi polecenie. O zajęciach pozalekcyjnych większość rodziców nie wie, bo ich nikt nie informował. Podejrzewam, że zajęcia odbywają się dla wąskiego grona dzieci. Szkoła nie pobiera pieniędzy za wynajem sal. Mam spisane umowy użyczenia. Pani przewodnicząca wypowiada się o mnie, że jestem przeciwna wszystkim zajęciom, że zajęcia są zagrożone. Przecież zajęcia odbywają się cały czas, pojawia się tylko kwestia czasu ich zakończenia, które ustaliłam do 18.30 ze względu organizacji pracy szkoły.Pani przewodnicząca zaproponowała mi oczywiście na piśmie, żebym wynajęła firmę sprzątającą. Proszę o pomoc jakie ja mam prawa w tym przypadku, czy nie mogę nic zrobić i pozwolić rodzicom na wszystko co im do głowy wpadnie z dnia na dzień.
Druga sprawa to taka, że grzecznościowo zawiesiłam tablicę dla rady rodziców, aby zamieszczała tam informacje dotyczące swojej działalności. Po miesiącu okazało się, że tablica służy do wywieszania korespondencji miedzy mną a " Radą Rodziców" - jednoosobową. Mało tego, stwierdzenia niektóre są kłamstwem. Na moją prośbę o sprostowaniu nieprawdziwych informacji nie było odzewu. Eksponowana jest na tej tablicy korespondencja między organem prowadzącym a radą rodziców. Nie ma tylko informacji o działalności rady rodziców. Robi mi się folwark prywatny, treść pism wprowadza ogólny niemiły nastrój w szkole i ja jako dyrektor nie mam nic do powiedzenia? Mam pytanie, czy mogę określić co może być na tablicy ogłoszeń na terenie szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W zaocznej szkole policealnej dla dorosłych realizowany jest program modułowy. Czy ocena semestralna z jednostki modułowej jest oceną uśrednioną z przeprowadzonych prac kontrolnych czy też z przeprowadzonego egzaminu semestralnego? Czy egzamin semestralny przeprowadza się dla każdej zakończonej jednostki modułowej oddzielnie czy dla modułu uwzględniając treści wszystkich zakończonych jednostek modułowych wchodzących w jego skład? Czy w arkusz ocen wpisujemy ocenę z modułu będącą uśrednioną oceną z jednostek modułowych wchodzących w skład tego modułu, czy z każdej jednostki modułowej oddzielnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto udziela urlopu zdrowotnego nauczycielowi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe