Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2022/2023
- Wzory dokumentów kontrolnych 2022/2023
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2021/2022
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Jak powinna być sporządzona aktualna umowa o praktykę zawodową dla technika ekonomisty? 2. Czy opiekun praktyk zawodowych technika ekonomisty musi mieć przygotowanie pedagogiczne?
Kwestię praktyk zawodowych reguluje ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu.
UMOWA:
§ 7. 1. Umowę o praktyczną naukę zawodu organizowaną poza daną szkołą, zwaną dalej "umową", zawiera dyrektor szkoły z podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu.
2. Umowę zawiera się w terminie umożliwiającym realizację programu praktycznej nauki zawodu.
3. Umowa określa:
1) nazwę i adres podmiotu przyjmującego uczniów na praktyczną naukę zawodu oraz miejsce jej odbywania;
2) nazwę i adres szkoły kierującej uczniów na praktyczną naukę zawodu;
3) zawód, w którym prowadzona będzie praktyczna nauka zawodu;
4) listę uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu, z podziałem na grupy;
5) formę praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne lub praktykę zawodową) i jej zakres;
6) terminy rozpoczęcia i zakończenia praktycznej nauki zawodu;
7) prawa i obowiązki stron umowy, ze szczególnym uwzględnieniem praw i obowiązków określonych w § 8;
8) sposób ponoszenia przez strony umowy kosztów realizacji praktycznej nauki zawodu wraz z kalkulacją tych kosztów, z uwzględnieniem § 9;
9) dodatkowe ustalenia stron umowy związane z odbywaniem praktycznej nauki zawodu.
4. Do umowy dołącza się program nauczania dla danego zawodu dopuszczony do użytku w danej szkole przez dyrektora szkoły.
OPIEKUN PRAKTYK:
§ 11. 1. Praktyki zawodowe organizowane u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych są prowadzone pod kierunkiem opiekunów praktyk zawodowych, którymi mogą być pracodawcy lub wyznaczeni przez nich pracownicy albo osoby prowadzące indywidualne gospodarstwa rolne. (nie ma obowiązku posiadania przygotowania pedagogicznego)
2. Praktyki zawodowe organizowane w innych podmiotach niż wymienione w ust. 1 są prowadzone pod kierunkiem nauczycieli. (a więc w warsztatach szkolnych, pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego musi mieć przygotowanie pedagogiczne)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka podstawa prawna obliguje nauczycieli do dokumentowania dostosowywania wymagań edukacyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje jeden obowiązujący wzór protokołu egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w niepublicznym punkcie przedszkolnym musi działać rada pedagogiczna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Piszecie Państwo w odpowiedziach na pytanie czytelnika, że należy przygotować PSO nauczycieli . Gdzie znajdę informację, która do tego zobowiązuje, czy jest obowiązująca nazwa PSo? Nie spotkałam się z przepisem prawa oświatowego który zawiera pojęcie przedmiotowego systemu oceniania (PSO). Nie znalazłam za zasad, które określałyby, co taki system miałby zawierać. Z zapisów ustawy o systemie oświaty wynika, że przepisy wewnątrzszkolne powinny precyzować zasady związane z ocenianiem, ale do spełnienia wymagań opisanych w ustawy o systemie oświaty wystarczy wewnątrzszkolny system oceniania, a nie ma konieczności tworzenia systemów przedmiotowych (art. 44b ustawy o systemie oświaty).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przedłożyła dwa dyplomy ukończenia studiów:
- pierwszy dyplom o uzyskaniu tytułu zawodowego licencjata w formie stacjonarnej na kierunku: Pedagogika, specjalność: Pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym. W suplemencie do dyplomu w informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu jest informacja o posiadanych kwalifikacjach oraz uprawnieniach zawodowych do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 2.03.2009 r. (Dz. U. Nr 50 poz. 400).
- drugi dyplom o uzyskaniu tytułu zawodowego magistra na kierunku: Pedagogika na specjalności: Logopedia z elementami resocjalizacji. W suplemencie do dyplomu w informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu jest informacja o posiadanych kwalifikacjach oraz uprawnieniach zawodowych: absolwent posiada kompetencje do samodzielnego wykonywania specjalistycznej pracy logopedycznej, a tym samym do wykonywania zawodu logopedy. Absolwent może podjąć pracę w podmiotach leczniczych (np. oddziałach neurologii, audiologii i foniatrii), w ośrodkach opiekuńczo – wychowawczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz prywatnych gabinetach logopedycznych. Absolwent studiów logopedycznych przygotowany jest do podjęcia studiów trzeciego stopnia zgodnie z uzyskanym wykształceniem. Po uzyskaniu przygotowania pedagogicznego absolwent jest uprawniony do podjęcia zawodu nauczyciela – logopedy i wówczas może podjąć pracę w zakładach kształcenia nauczycieli, poradniach psychologiczno–pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego.
Pytanie brzmi: czy ta osoba posiadająca takie wykształcenie może na dzień dzisiejszy pracować w szkole podstawowej jako nauczyciel klas 1-3, nauczyciel przedszkola, nauczyciel logopeda ?
Czy powinna jeszcze ukończyć studia podyplomowe, czy kurs kwalifikacyjny z przygotowania pedagogicznego, by móc pracować na stanowisku logopedy w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe