Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z prośbą o udzielenie porady prawnej dot. wypłaty odprawy emerytalnej. Pracownik obsługi zatrudniony był w szkole w pełnym wymiarze czasu pracy , jako starszy woźny oraz dodatkowo w ramach drugiego stosunku pracy jako sprzątaczka, w wymiarze ½ etatu. 31 lipca 2013 roku rozwiązano oba stosunki pracy na mocy porozumienia stron (art. 30 § 1 pkt. 1 Kp) , w związku z przejściem pracownika na emeryturę od 01.08.2013 r. Na podstawie art. 38 ust. 3 Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych wypłacono pracownikowi jednorazową odprawę emerytalną z pełnego etatu w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Nie wypłacono natomiast odprawy z tyt. rozwiązania stosunku pracy z dodatkowego zatrudnienia. W dniu dzisiejszym pracownik zwrócił się do mnie o wypłatę odprawy emerytalnej z tego drugiego stosunku pracy, ponieważ dowiedział się, że mu się też należała. Moje pytanie brzmi: Czy pracownikowi należy wypłacić odprawę emerytalną również z tytułu rozwiązania drugiego stosunku pracy?
Zgodnie z § 9 ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy jest wypłacana w dniu ustania stosunku pracy.
Zawarcie drugiej umowy o pracę z tym samym pracownikiem skutkuje nawiązaniem drugiego stosunku pracy. Każdą z tych umów należy traktować oddzielnie (osobno naliczane wynagrodzenie, osobne akta osobowe, osobne badania lekarskie i szkolenia BHP, osobne rozliczanie urlopów, osobno naliczane 13-tki, itd.).
Również odprawa emerytalna powinna być osobno obliczona dla obydwu umów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik długotrwale choruje. Od 01.05.2016r. do dnia 30.04.2017r. przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia. Następnie wykorzystał urlop wypoczynkowy i powrócił od 01.09.2017r. do pracy.Pogarszający się stan zdrowia spowodował, że pracownik od 22.10.2017r. do 22.04.2018r. przebywał na zwolnieniu lekarskim, a obecnie korzysta ze świadczenia rehabilitacyjnego przyznanego przez ZUS od dnia 23.04.2018r. do dnia 17.04.2019r.Stan zdrowia pracownika nie ulega poprawie. Najprawdopodobniej pracownik nie będzie mógł powrócić do pracy.
W związku z powyższym zwracam się z pytaniem: Czy pracownik może ponownie skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia, czy musi ubiegać się o rentę z tytułu niezdolności do pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona jest na umowę o pracę na podstawie art. 10 ust. 7 KN. W II semestrze organ prowadzący wydał zgodę na 5/20 zajęć z nauczycielem wspomagającym oraz 2/18 zajęć z rewalidacji. Godziny te mają być przydzielone ww. nauczycielowi. Czy można zmienić jego umowę na zastępstwo porozumieniem zmieniającym? Jak prawnie możemy zwiększyć wymiar czasu pracy? Po dodaniu tych godzin zmieni się również pensum tego nauczyciela.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel wspomagający w klasie integracyjnej.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownica administracji zatrudniona w wymiarze 1 etatu po urlopie rodzicielskim wróciła do pracy. Wg art 187 KP należą się jej 2 przerwy półgodzinne na karmienie. Jakie dokumenty musi złożyć, aby uzyskać te przerwy (podanie, zaświadczenie od lekarza, że jest matką karmiącą). Do jakiego wieku dziecka może korzystać z tej przerwy. I czy ewentualne zaświadczenie lekarskie o karmieniu należny co jakiś czas ponawiać?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownikowi samorządowemu, który pracuje na 0,5 etatu w placówce dodatkowej należy się nagroda jubileuszowa? Jeżeli tak to z zakończonych okresów pracy wychodzi mu 27 lat 11 m-cy i 16 dni co oznaczałoby niewypłacenie mu nagrody jubileuszowej w terminie. Nadmieniam, że w dodatkowej placówce (czyli u mnie) jego umowa zaczyna się od 1.09.2011 r. Jako dyrektor w tej placówce zaczęłam pracę w 2013 r. i po przeanalizowaniu jego dokumentów, pracownikowi nigdy nie była wypłacana nagroda jubileuszowa. Czy może żądać odsetek, jeżeli mu się należy nagroda? Czy zgodnie z art. 291 &1 K.P. nagroda po 3 latach ulega przedawnieniu. Co oznaczałoby, że 20 lecie by mu się przedawniło a zostaje tylko 25- lecie zgodnie z moimi wyliczeniami i przedłożonymi dokumentami, które są w teczce. JAK MOGĘ TO PRAWNIE WYJAŚNIĆ I ODPISAĆ PRACOWNIKOWI?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe