Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgodnie z nowym ramowym planem nauczania tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć edukacyjnych wynosi w gimnazjum: kl. I - 29, kl. II - 30, kl. III - 31. Czy ta liczba godzin może być zwiększona o 3 godz. tygodniowo przyznane przez organ prowadzący (paragraf 3.1 rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania).
Rozporządzenie określa tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas oraz zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas, na danym etapie edukacyjnym.
Zgodnie z § 3. 1 organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora szkoły, może przyznać nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału na:
1) okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) realizację następujących dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów:
a) zajęć z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany obowiązkowo w szkole,
b) zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Jeżeli organ prowadzący przyzna dodatkowe godziny na obowiązkowe zajęcia edukacyjne, wówczas tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wzrasta o ilość przyznanych godzin. W § 3 ust. 1 pkt. 1 jest mowa o zwiększeniu liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Jest to wyjątek od ogólnej zasady określonej w rozporządzeniu jako tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych (29, 30 i 31).
W przypadku przyznania przez OP godzin na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających zaintersowania i uzdolnienia uczniów, nie wchodzą one automatycznie do planu nauczania i nie podwyższają tym samym tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć. Inaczej będzie, gdy dyrektor skorzysta z możliwości wprowadzenia tych zajęć do planu nauczania. Wówczas zajęcia te staną się dla uczniów zajęciami obowiązkowymi (§ 3. 2).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jakim zakresie, w świetle rozporządzenia MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli, obowiązują procedury sporządzania arkusza organizacyjnego w niepublicznej branżowej szkole I stopnia z uprawnieniami szkoły publicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasach I-III organizujemy uczniom w ramach zajęć zintegrowanych naukę gry w szachy. Prowadzą te zajęcia osoby z zewnątrz - nie nauczyciel klasy I-III. Jak należy tytułować te zajęcia? Czy są to zajęcia dodatkowe, które możemy później wykazać na świadectwie szkolnym? Czy są to raczej zajęcia w ramach godzin edukacji zintegrowanej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie 1: Czy uczniowi dla którego prowadzone jest nauczanie indywidualne na podstawie orzeczenia podani psychologiczno-pedagogicznej w domu można przeprowadzić egzamin klasyfikacyjny w jego domu, czy powinien być przeprowadzony w szkole? Opis sytuacji ucznia: Uczeń przez I semestr z powodu długotrwałej choroby nie uczęszczał do szkoły i był nieklasyfikowany ze wszystkich przedmiotów. W II semestrze prowadzone jest dla tego ucznia od miesiąca marca nauczanie indywidualne w domu.
Pytanie 2: Według przepisów egzamin klasyfikacyjny ucznia powinien składać się z części pisemnej i ustnej. w przypadku naszego ucznia ze względu na "Mutyzm" przeprowadzenie części ustnej jest niemożliwe. Czy można poprzestać tylko na części pisemnej egzaminu w przypadku tego ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła ma wydać odpis arkusza ocen dla rodzica, który przenosi swoje dziecko do innej szkoły? Czy szkoła ma czekać na pismo z "nowej" szkoły w sprawie odpisu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku ucznia, który w gimnazjum miał indywidualny tok nauczania (np. z j. niemieckiego), ten indywidualny tok nauczania może być podjęty na kolejnym etapie edukacyjnym, to jest w liceum? Jeśli tak, to czy od początku liceum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe