Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Wychowawca grupy wychowawczej w ośrodku socjoterapii z dniem 1 września 2017r przechodzi w stan nieczynny. Od września 2016r pracuje w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy może w trakcie stanu nieczynnego pracować w poradni?
Zgodnie z Ustawą z 14 grudnia 2016r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz.U. 2017 poz. 60) art. 225: Nauczyciel w stanie nieczynnym jest traktowany jak osoba zatrudniona. Zachowuje prawo do comiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego oraz do innych świadczeń pracowniczych, np. dodatków socjalnych (wiejskiego i mieszkaniowego) przez maksimum sześć miesięcy. Po tym czasie stosunek pracy wygasa.
W okresie przebywania w stanie nieczynnym nauczyciel może podjąć dodatkowe zatrudnienie. Nie może to być jednak każde zatrudnienie, a tylko takie, które wynika z konieczności realizacji programu nauczania w tej samej lub w innej szkole lub zapewnienia opieki w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Dodatkowo ten okres, nie może być dłuższy niż okres stanu nieczynnego. Z takim nauczycielem zawiera się odrębny stosunek pracy. Z tytułu wykonywania pracy nauczycielowi przysługuje odpowiednie do wymiaru zajęć wynagrodzenie, niezależnie od pobieranego wynagrodzenia z tytułu pozostawania w stanie nieczynnym. Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku można być zatrudnionym na okres nie dłuższy niż okres stanu nieczynnego. Gdy stan nieczynny się kończy, drugi stosunek pracy nauczyciela też ulega rozwiązaniu. Uwaga! Jeśli dyrektor przywróci nauczyciela ze stanu nieczynnego, ten drugi stosunek pracy automatycznie ulega rozwiązaniu. Ustawa odnosi się jedynie do sytuacji podejmowania zatrudnienia w czasie stanu nieczynnego, nie wspominając o przypadkach, kiedy nauczyciel jest już zatrudniony. Nie znaczy to jednak, że w takich sytuacjach nie mają zastosowania te przepisy. Z uwagi na powyższe nauczyciel, któremu wręczono wypowiedzenie informujące o możliwości skorzystania ze stanu nieczynnego, a który jest w tym samym czasie zatrudniony w innej placówce, nie powinien skorzystać z tego prawa. W przeciwnym przypadku mogłoby to doprowadzić do bezpodstawnego pobierania wynagrodzenia z tytułu pozostawania w stanie nieczynnym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor placówki w ramach organizacji zastępstw (L-4 jednego z nauczycieli) może łączyć klasy, np. I a z I b? Jak wyglądać powinno wynagrodzenie za pracę nauczyciela z 2 klasami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda tryb uchwalania programów wychowawczego i profilaktyki? Kierować się Ustawą o Systemie Oświaty czy ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ? USO art. 54 ust. 2. Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy: pkt. 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną: a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli; b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców; ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół §2 ust. 2. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o radę w kwestii realizacji w bieżącym roku szkolnym godzin wynikających z art. 42 KN. Jestem dyrektorem szkoły. W październiku poprosiłam nauczycieli o wypełnienie zestawienia tabelarycznego prezentującego tygodniowo czas poświęcony na realizacje zadań zawodowych. Chciałam mieć orientację, czy ktoś nie jest zbytnio obciążony praca, czy komuś można zlecić dodatkowe zadania. Sprawa została zgłoszona do Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ ,,Solidarność", która skierowała to do KO. Teraz ja muszę wyjaśnić sytuację. W jaki sposób dyrektor może/ musi nadzorować realizację art. 42 KN? Czy moje działanie naruszyło prawo oświatowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zwrócił się do dyrektora z prośbą o dokonanie oceny pracy. Dyrektor sporządził projekt oceny, z którym nauczyciel się zapoznał i podpisał. Czy jeszcze tego samego dnia, czy po dopiero 14 dniach można dać nauczycielowi właściwą ocenę pracy? Czy przy wręczaniu projektu oceny i oceny obowiązują jakieś terminy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dla kogo...dla jakich uczniów jest przewidziana Niepubliczna Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy. Chodzi mi konkretnie o ustosunkowanie się do tekstu zawartego w Rozporządzeniu mianowicie...jest tam następujący zapis...SZKOŁA SPECJALNA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY
DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM
LUB ZNACZNYM ORAZ DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI.
Pytanie moje dotyczy konkretnie tego czy musi być niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym i do tego dodatkowo jeszcze niepełnosprawność sprzężona?czyli np. niepełnosprawność intelektualna umiarkowana plus autyzm plus ruchowa. Jak to interpretować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe