Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam, proszę o ustosunkowanie się do następujących pytań: 1) W 1 klasie szkoły podstawowej dla 7- latków został wybrany podręcznik w dużej mierze powtarzający materiał przerabiany przez dzieci w przedszkolu - b.b.b. prosty - nie wprowadzający prawie nic nowego, w dodatku właściwie bez ćwiczeń utrwalających. Dla 6-latków w tym samym czasie wybrano podręcznik zdecydowanie trudniejszy, oferujące zadania o różnorakim stopniu trudności, wymagające od dziecka nie powtarzania poznanych treści, ale myślenia. 6-latki w listopadzie robiły to, co 7-latki będą robić w czerwcu. Ponieważ wychowawczyni nie zamierza wprowadzać dodatkowych ćwiczeń, tłumacząc się, że postępuje zgodnie z poradnikiem nauczyciela, rodzice 7 -latków chcą zmienić podręcznik przed 15 czerwca musi ukazać się nowy wykaz. Czy można na wniosek Rady Rodziców lub kilku rodziców dokonać takiej zmiany? 2) Czy szkoła mogła zawrzeć z wydawnictwem umowę grożącą w razie zmiany podręcznika w ciągu 3 lat sporymi karami pieniężnymi? Dodam, że mimo wspomnianej umowy, rodzice sami kupowali podręczniki po normalnej cenie - szkoła ich nie sprowadzała.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty:
Art. 22a. 1. Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
Jeżeli zatem w szkole dany podręcznik został dopuszczony do użytku, nauczyciel ma pełne prawo z niego korzystać. Kwestia "łatwości" czy "trudności" podręcznika nie jest najważniejsza. Jeżeli podręcznik został dopuszczony przez MEN do użytku, oznacza to, że jest zgodny z podstawą programową dla danego etapu edukacyjnego i można z niego korzystać. Należy zauważyć, że podręcznik nie jest jedynym narzędziem wykorzystywanym w procesie nauczania. Dzisiaj nauczyciel ma ogromne możliwości korzystania z różnorodnych form i metod nauczania. Najważniejsze jest zrealizowanie podstawy programowej. Często jeszcze zdaża się, że nauczyciele realizują nie podstawę, a podręcznik właśnie. Jest to błędne postępowanie, zwłaszcza, że podręczniki są różnie konstruowane - to co w jednym zaplanowane jest na listopad, w innym będzie zaplanowane na luty czy marzec. Nie oznacza to jednak, że nauczyciel tak musi prowadzić zajęcia. Postępowanie nauczycielki, która naucza zgodnie z poradnikiem nauczyciela, bez zwracania uwagi na potrzeby edukacyjne uczniów jest przykładem takiego właśnie błędnego działania - "przerabiania podręcznika".
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół:
"Edukacja wczesnoszkolna opisana jest poprzez:
1) zestaw celów kształcenia i wynikających z nich ogólnych zadań szkoły;
2) wykaz wiadomości i umiejętności ucznia kończącego klasę I i ucznia kończącego klasę III szkoły podstawowej.
Powodem wyodrębnienia klasy I szkoły podstawowej jest podkreślenie ciągłości procesu edukacji rozpoczętego w przedszkolu i kontynuowanego w szkole podstawowej. Chodzi też o uwzględnienie możliwości rozwojowych ucznia klasy I, a także o właściwe rozmieszczenie treści nauczania w ramach I etapu edukacyjnego. Edukacja wczesnoszkolna jest procesem rozłożonym na 3 lata nauki szkolnej. Oznacza to, że wiadomości i umiejętności zdobywane przez ucznia w klasie I będą powtarzane, pogłębiane i rozszerzane w klasie II i III.
Zakres wiadomości i umiejętności, jakimi ma dysponować uczeń kończący klasę III szkoły podstawowej, ustalono tak, by nauczyciel mógł je zrealizować z uczniami o przeciętnych możliwościach. Jest to ważne założenie, gdyż wiadomości i umiejętności ukształtowane w klasach I-III szkoły podstawowej stanowią bazę i punkt wyjścia do nauki w klasach IV-VI szkoły podstawowej. W sprzyjających warunkach edukacyjnych można kształcenie zorganizować tak, by uczniowie w ciągu I etapu edukacyjnego nauczyli się znacznie więcej. Z drugiej strony, niektórym uczniom trzeba udzielić pomocy psychologiczno-pedagogicznej, żeby mogli sprostać wymaganiom określonym w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego."
Zmiana podręcznika po I klasie nie jest rozsądnym działaniem. Nie powinno się zmieniać podręcznika w trakcie etapu edukacyjnego, gdyż jest on z reguły dobrany do programu nauczania danego nauczyciela, a program nauczania wybiera się na etap edukacyjny a nie na rok szkolny. Nie jest to jednak zakazane i w uzasadnionych przypadkach można dokonać zmiany podręcznika w każdym roku po przeprowadzeniu ewaluacji i oceny jego przydatności.
Co do umowy z wydawnictwem - prawo nie zakazuje zawierania umów, dotyczą one jednak z reguły dostawy podręczników i dodatkowych, z tego tytułu, korzyści dla uczniów w postaci pomocy dydaktycznych. Skoro rodzice sami kupowali podręczniki, to nie widzę większego sensu takiej umowy. Proponuję zwrócić się do radcy prawnego o analizę tego dokumentu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry,
jestem dyrektorem szkoły. Rzecznik dyscyplinarny poinformował mnie, że przesłał do komisji dyscyplinarnej wniosek o ukaranie nauczyciela zwolnieniem z pracy. We wniosku zarzucono nauczycielowi czyny naruszające prawa i dobro dziecka.Obecnie są wakacje. Nauczyciel przebywa na zwolnieniu lekarskim. Czy i kiedy powinnam zawiesić nauczyciela w pełnieniu obowiązków? Czy powinnam to zrobić mimo to, że jest na zwolnieniu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy trzeba uzyskać pisemna zgodę rodziców, na naukę w oddziale integracyjnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam kilka pytań:
1) Czy orzeczenie wydane ucznowi niedostosowanemu społecznie w związku z postanowieniem sądu o umieszczeniu w MOW zachowuje ważność, gdy uczeń opuszcza placówkę resocjalizacyjną? (ustaje przyczyna skierowania go do ośrodka) lub istnieje przyczyna uzasadniająca uchylenie orzeczenia z uwagi na zwolnienie ucznia. Czy można być niedostosowanym zwolnionym z MOW i realizować na tej podstawie kształcenie specjalne w oparciu o taką diagnozę? Czy nie jest to wewnętrznie sprzeczne?
2) Czy uczeń skierowany do placówki resocjalizacyjnej może realizować edukację w szkole masowej? Czy w przypadku takiego ucznia pkt. 3 zaleceń orzeczenia określający kształcenie również w placówkach ogólnodostępnych jest zapisem poprawnym? Czy takiemu uczniowi, któremu sąd nakazał kształcenie w ośrodku można w orzeczeniu jako jedną z form edukacji wpisać szkołę masową?
Nie spotkałam się jeszcze dotychczas z sytuacją skierowania nieletniego do MOW i jednocześnie realizowania przez niego kształcenia poza tą placówką, w szkole masowej. Jest to nawet w pewnym stopniu sprzeczne z centralnym systemem kierowania nieletnich. Każda placówka posiada bazę edukacyjną. Uczeń kierowany jest m.in. tam gdzie będzie mógł kontynuować naukę pozostając jeszcze w takim obowiązku do 18 r. życia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica przyszła liceum na początku trzeciej klasy. W poprzedniej szkole miała realizowane przedmioty rozszerzone WOS i historię sztuki, które kończyły się w klasie trzeciej. W naszym liceum nie było takich rozszerzeń. Czy na świadectwie końcowym wpisujemy oceny uzyskane w klasie drugiej poprzedniej szkoły? Czy z WOSu z klasy pierwszej z podstawy? Czy wpisujemy jej WOS i historię sztuki jako przedmioty rozszerzone?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole ponadgimnazjalnej w klasie tylko jedna osoba ma wiodący język niemiecki, pozostali mają angielski.
Czy można dla takiego ucznia zorganizować indywidualny tok nauki z języka niemieckiego? Jak opłacić te godziny nauczycielowi? W planie nauczania na język obcy jest przeznaczone 7 godzin w tygodniu. Nie ma możliwości połączenia z inną klasą (uczennica jest w zespole szkół w LO, pozostałe klasy to oddziały technikum). W mieście jest inne LO, ale realizuje inną siatkę godzin.
Jak rozwiązać sytuację, aby uczeń miał zrealizowane godziny, a nauczyciel zapłacone za ewentualną pracę z jedną uczennicą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe