Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam! Proszę o podstawę prawną i jej interpretację dotyczącą naliczania środków na ZFŚS przy okazji tworzenia projektu planu finansowego na kolejny rok, oraz czy organ prowadzący ma prawo zaniżyć wartość prawidłowo naliczonego odpisu i co dalej jeżeli tak zrobił.
W przypadku nauczycieli:
Art. 53. 1. Karty Nauczyciela:
Dla nauczycieli dokonuje się corocznie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości ustalanej jako iloczyn planowanej, przeciętnej w danym roku kalendarzowym, liczby nauczycieli zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) i 110% kwoty bazowej, o której mowa w art. 30 ust. 3, obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku.
W przypadku administracji i obsługi:
Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
art. 5.1. Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.
2. Wysokość odpisu podstawowego, o którym mowa w ust. 1, wynosi na jednego zatrudnionego, z zastrzeżeniem ust. 2a i 3, 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych:
§ 1. Podstawę naliczania odpisu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, zwanej dalej "ustawą", stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba zatrudnionych u pracodawcy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych, obejmująca pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy).
§ 3. 1. Przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym (obrachunkowym) dodaje się przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę dzieli się przez 12.
Obliczając przeciętną liczbę zatrudnionych należy pamiętać, że w przypadku nauczycieli, etat liczy się jako 1 etat bez względu na występowanie godzin ponadwymiarowych (ich nie liczymy). Poza tym przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach nie należy ujmować osób przebywających na uropach bezpłatnych (Art. 174 § 2. Okresu urlopu bezpłatnego nie wlicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia
pracownicze.Jeżeli na koniec roku zmniejszyło się zatrudnienie, wówczas możliwe, że organ prowadzący z uwagi na ten fakt obniżył wysokość odpisu).
Organ prowadzący koryguje zatem, na koniec roku, liczbę zatrudnionych i przelicza odpis raz jeszcze.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Obie treści pytania dotyczą ZFŚS. 1. Czy nauczycielowi przebywającemu na urlopie bezpłatnym od.1.09.2016 do 30.06.2017 należą się świadczenia z ZFŚS? Dodam, iż nauczyciel w trakcie urlopu pracuje w innej szkole w innym mieście; 2. Czy pracownikowi administracji przebywającemu na urlopie wychowawczym w okresie 16.09.2016 r. - 15.08.2019 r. należą się świadczenia z ZFŚS? Dodam, iż pracownik w trakcie urlopu wychowawczego pracuje w innej instytucji publicznej w innej gminie. Czy istnieją jakieś przepisy (wyroki) które interpretują ww. sytuacje.
- Czy nauczycielce zatrudnionej od 5 listopada na 8 godzin (8/18) przysługuje ,,trzynastka"?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- I.Nauczyciel zatrudniony w naszej szkole na 9/18.W okresie od 01.09.2016 r. do 23.06.2017r. przebywała na urlopie wychowawczym. Od 24.06.2017r. wróciła do pracy i otrzymała wynagrodzenie. Poinformowała dyrektora, że ponownie od 01.09.2017r. zamierza skorzystać z urlopu wychowawczego. Moje pytanie czy Pani można udzielić urlop wychowawczy , czy nauczyciel może ponownie wskazać zakończenie urlopu wychowawczego na 22.06.2018r. czy 31.08.2018r.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka była zatrudniona na zastępstwo (placówka nieferyjna) od 1.09.2014-03.02.2015 r. (kolejna umowa u tego samego pracodawcy), 04.02.-18.08.2015 r., 01.09.2015-30.06.2016 r. Proszę o podanie ile przysługiwało dni urlopu w umowie, która trwała od 04.02-18.08.2015 (początek umowy jest kontynuacją pracy u tego samego pracodawcy) oraz 01.09.2015-30.06.2016 r. (pracownica wykorzystała do sierpnia 2015 r. 35 dni urlopu a w 2016 r. 9 dni urlopu). Czy 35 dni urlopu to rok kalendarzowy czy rok szkolny.
Zarówno w placówce publicznej prowadzonej przez j.s.t., jak i niepublicznej, urlop jest rozliczany wyłącznie w dniach roboczych w roku kalendarzowym, a nie szkolnym (art. 153 KP). Za 2014 r. nauczycielka nabyła praw do urlopu w wymiarze 12 dni (4/12 * 35 dni) w placówce samorządowej lub 9 dni (4/12 * 26 dni) w niepublicznej; w 2015 r. w pełnym wymiarze 35 dni w placówce samorządowej lub 26 dni w placówce niepublicznej, ponieważ częściowo przepracowany sierpień traktuje się jak miesiąc przepracowany w całości; w 2016 r. - w placówce samorządowej 18 dni, a w niepublicznej 13 dni (art. 1551 – art. 1553 KP, art. 64 ust. 3 KN).
W odpowiedzi dostałam, że za 2015 r. należy się nauczycielce w sumie 35 dni urlopu. Czy prawidłowe jest wyliczenie dni urlopu:
Zatrudniona od 01.09.2014-03.02.2015 r. oraz 04.02.2015-18.08.2015 r. -
4/12*35=12 dni za 2014 r.
8/12*35=24 dni za 2015 r.
w sumie 36 dni - wykorzystała w sierpniu 35 dni, ponieważ tylko do tylu dni można wykorzystać urlop wypoczynku
czy przy umowie od 01.09.2015-30.06.2016 r. należy policzyć w następujący sposób dni urlopu?
4/12*35=12 dni
6/12*35=18 dni z czego 9 dni urlopu wykorzystano w 2016 r.
Ekwiwalent należy wypłacić za 21 dni?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Potrzebuję wystawić świadectwo pracy. Umowa, kartoteki wynagrodzenia oraz pismo w którym wyrażona jest zgoda na dodatkowe zatrudnienie ( świadectwo dotyczy dodatkowego wynagrodzenia) mają różne daty. Na podstawie czego powinnam wystawić świadectwo pracy? Na umowie jest data od 01.02.1983 do odwołania, wynagrodzenia są od kwietnia z wyrównaniem za marzec do sierpnia 1983, natomiast zgoda na zatrudnienie jest od 07.03.1983r. do 31.12.1983r. W aktach jest również pismo z prośbą o rozwiązanie stosunku pracy z dniem 1 czerwca 1983, ale na kartotekach jest wynagrodzenie do sierpnia 1983r.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe