Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Jestem na końcowym etapie arkusza organizacyjnego na nowy rok szkolny 2013/2014 i pojawił się dylemat, czy nauczyciel, który od 20 lat uczy muzyki (3 godziny tygodniowo) nie mając typowych kwalifikacji nadal może tej muzyki uczyć? Co roku wystawiam vakat i co roku nikt nie chce na 3 godziny przyjść do nauczania muzyki. Obecny nauczyciel jest jeszcze zatrudniony jako plastyk, technik, informatyk (zgodnie z kwalifikacjami) i we wrześniu dostaje te 3 godziny muzyki. Czy długoletnia praca jako nauczyciel muzyki może dać prawo do prowadzenia tych zajęć pomimo braku w tym kierunku odpowiedniej szkoły. Pozdrawiam. Maria
Zgodnuie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli:
§ 27. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.
§ 28. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, którym na podstawie dotychczasowych przepisów uznano ukończony kierunek (specjalność) studiów za zbliżony do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki.
Poprzednie Rozporządzenie posługiwało się pojęciem kierunku (specjalności) studiów zbliżonym do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć. Rozumiano przez to kierunek (specjalność) dający dostateczną wiedzę merytoryczną z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć. Jeżeli wówczas nauczycielowi uznano kwalifikacje, to zgodnie z nowym rozporządzeniem zachowuje je. Sam fakt długoletniej pracy nie nadaje nauczycielowi kwalifikacji do nauczania przedmiotu.
Jeżeli kwalifikacje nie zostały uznane w latach poprzednich (według starych przepisów), nauczyciela można zatrudniać za zgodą Kuratora Oświaty na podstawie art. 10 ust. 9 Karty Nauczyciela:
W przypadku, o którym mowa w ust. 7, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia osoby posiadającej wymagane kwalifikacje, można za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny zatrudnić nauczyciela, który nie spełnia warunku wymienionego w ust. 5 pkt 5.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel stażysta został zatrudniony na ten rok szkolny w wymiarze poniżej 1/2 etatu. Jednocześnie nauczyciel ten będzie (zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami) realizował w ramach zastępstwa za nieobecną nauczycielkę (we wrześniu zwolnienie lekarskie, a później urlop macierzyński i urlop uzupełniający - łącznie prawdopodobnie do 11.03.2018r.) ok 10 godz tygodniowo. Czy w takiej sytuacji na zastępstwo powinna być zawarta odrębna umowa, czy też można aneksem zwiększyć na czas zastępstwa wymiar czasu pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły dla dorosłych. Nauczyciele w mojej szkole zatrudnieni są na cząstkach etatu, np.średnia na cały rok to 4.32/18.Czy mam w umowie zapisać 4/18, czy 4.32/19?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel uczący w szkole średniej przysposobienia obronnego ma kwalifikacje do nauczaniu przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa w szkole podstawowej?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy zaliczania zakończonych okresów zatrudnienia do dodatkowego miejsca zatrudnienia w sytuacji, gdy w podstawowym miejscu pracy nauczyciel ma zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy – chodzi o interpretację § 7 ust. 1, 2, 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Sytuacja jest następująca:
Nauczyciel pracuje w szkole A w pełnym wymiarze czasu pracy (podstawowe miejsce zatrudnienia) oraz w szkole B w niepełnym wymiarze (dodatkowe miejsce zatrudnienia). Czy do dodatkowego miejsca zatrudnienia można zaliczyć okresy zatrudnienia w szkole C? Okresy zatrudnienia w szkole C nie są zaliczone do stażu pracy w szkole A, jednak okres ten dubluje się z innym okresem zatrudnienia w szkole D, który to został zaliczony do stażu pracy w szkole A. Jaka jest zasada ustalania stażu pracy w dodatkowym miejscu zatrudnienia? Czy można do niego zaliczyć inne dodatkowe okresy zatrudnienia, czy jednak każde dodatkowe miejsce zatrudnienia należy traktować odrębnie? Mam tutaj na myśli sytuację, kiedy w podstawowym miejscu pracy nauczyciel ma zatrudnienie w pełnym etacie.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje jakiś konkretny algorytm przy wyliczaniu wymiaru urlopu dla pracowników publicznego przedszkola zatrudnionych od września 2018r. na np.:2/22 etatu; 4/22 etatu; 6/22 etatu? Pracownicy zatrudnieni są na podstawie kodeksu pracy.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe