Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Zgodnie z Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.): Art. 39. 1. Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności: ...

PORADA PRAWNA

Witam. Czy nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia wychowawstwa klasy? Czy akceptacja arkusza organizacyjnego szkoły przez Radę Pedagogiczną nie powoduje tym samym przyjęcia tego obowiązku?

Zgodnie z Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.):

Art. 39. 1. Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności: 1) kieruje działalnością szkoły lub placówki i reprezentuje ją na zewnątrz; (…) 6) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych; 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki.

Art. 41. 2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi; (…) 4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

Oznacza to, że do kompetencji dyrektora należy przydzielanie obowiązków nauczycielom, natomiast rada pedagogiczna propozycje te opiniuje. Dobrym zwyczajem praktykowanym przez dyrektorów jest przeprowadzenie rozmowy i przygotowanie nauczyciela do przyjęcia nowych obowiązków przed zebraniem rady pedagogicznej. Jeśli zakres czynności obejmuje kontynuację pracy nauczyciela w danym oddziale (wychowawstwo, nauczanie przedmiotów), nauczyciel ma świadomość takiej konieczności, natomiast, jeśli nauczyciel otrzymuje nowe obowiązki – rozmowa indywidualna jest znacznie skuteczniejsza. Takie postępowanie nie tylko przygotuje nauczyciela do nowych obowiązków, ale także „zaoszczędzi” czas na zebraniu. Do kompetencji rady pedagogicznej należy opiniowanie m. in. propozycji przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Opinia – w odróżnieniu od uchwały - nie jest wiążąca dla dyrektora.

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT