Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z możliwością wprowadzenia dziennika elektronicznego i pełnej dokumentacji szkoły w wersji elektronicznej dla naszej placówki, oraz ułatwienie rodzicom śledzenie osiągnięć swoich dzieci postanowiłem wprowadzić w/w narzędzia z wykorzystaniem platformy nSzkoły. Część rady pedagogicznej nie wyraża zgody na powyższe rozwiązanie twierdząc, że jest to dla nich dodatkowa praca i nie będą jej wykonywać. Jednocześnie, co wynika z obserwacji i wywiadów, część rodziców dobrze postrzega takie rozwiązanie a dotychczasowe kontakty w tej kwestii pozostawiały sporo niedoskonałości. Czy wprowadzenie obowiązku tej formy wymaga uchwały rady pedagogicznej, czy też wystarczy zarządzenie dyrektora szkoły. Szkoła dysponuje środkami technicznymi (30 komputerów w różnych miejscach, w tym w pokoju nauczycielskim, trzech klasach i 4 stanowisk w czytelni). Wierzę jednocześnie, że wprowadzenie tych narzędzi podwyższy jakość pracy szkoły, zwiększy systematyczność i jasność oceniania uczniów, oraz umożliwi rodzicom lepszy kontakt z nauczycielami i kontrolę nad swoimi dziećmi.
Wymagania formalne odnośnie wprowadzenia dziennika elektronicznego są inne w zależności od tego, czy dziennik ma być prowadzony wyłącznie w wersji elektronicznej, czy też ma stanowić dodatkową formę dokumentowania przebiegu nauczania. Jeżeli w szkole funkcjonują dwie wersje dziennika (elektroniczna i papierowa) wystarczy zarządzenie dyrektora szkoły. Powinno ono zostać poprzedzone opinią rady pedagogicznej, jednakże jest wyłącznie opinia, która nie ma charakteru wiążącego, w związku z tym dyrektor szkoły nie musi się z tą opinią zgadzać. Jeżeli chodziłoby o rezygnację z wersji papierowej dziennika na rzecz wersji elektronicznej, wówczas zgodę na to musiałby wyrazić organ prowadzący szkołę. Odpowiedzi na pytanie należy szukać w rozporządzeniu MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. nr 23, poz. 225 ze zm.). W § 20a rozporządzenia MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji czytamy, że dziennik może być prowadzony wyłącznie w formie elektronicznej. Jednakże zgodę na to musi wyrazić organ prowadzący szkołę. Prowadzenie dziennika elektronicznego wymaga: 1) zachowania selektywności dostępu do danych stanowiących dziennik elektroniczny, 2) zabezpieczenia danych stanowiących dziennik elektroniczny przed dostępem osób nieuprawnionych, 3) zabezpieczenia danych stanowiących dziennik elektroniczny przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą, 4) rejestrowania historii zmian i ich autorów. Przy wprowadzaniu dziennika elektronicznego należy zmienić zapis w statucie szkoły i zobligować wszystkich nauczycieli do prowadzenia dokumentacji przedmiotu i wychowawcy w formie papierowej i elektronicznej ( w ramach obowiązków). Podstawa prawna: Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. nr 23, poz. 225 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do szkoły podstawowej zostało zapisanych 152 uczniów. Czy można utworzyć dwie klasy 26-osobowe bez zatrudniania asystenta nauczyciela?
- Rodzice zainteresowani zapisem dziecka do przedszkola proszą o zostawienie dziecka na 2-3 godziny na tzw. próbę.
Czy dyrektor/nauczyciel powinien wyrazić zgodę na pozostawienie dziecka w przedszkolu? Ewentualnie jakie dokumenty powinien sporządzić na tę okoliczność?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- "...Dopuszcza się prowadzenie zajęć, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2–5, ust. 2 pkt 1–4 i ust. 3 pkt 1, w czasie
dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć,
jeżeli jest to uzasadnione potrzebami ucznia. Uczeń ma przyznane 2 godziny tygodniowo zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Jak mam to rozumieć? Czy to jest 120 minut tygodniowo czy 2 x po 45 minut = 90 minut tygodniowo? A może 3 x po 40 minut=120 minut tygodniowo?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko pięcioletnie (obwód mojej szkoły) od 1.09.2011r może realizować roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu niepublicznym? W mojej szkole podstawowej jest oddział przedszkolny.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W szkole funkcjonuje świetlica do godziny 14. Czy jeden rodzic może wymusić groźbami na dyrektorze zorganizowanie świetlicy do godziny 15? Co w sytuacji gdy po godzinie 14, kiedy nikogo już nie ma, dziecko siedzi na krzesełku na korytarzu szkolnym, czekając na mamę na godzinę 15, przypadkowo ulegnie jakiemuś wypadkowi? Czy rodzic może zaskarżyć szkołę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe