Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz sprzężeniami mam troje uczniów w klasie II oraz jednego ucznia w klasie IV. Czy mogę utworzyć z tych dwóch oddziałów oddział łączony II–IV? Ta czwórka uczniów ma niepełnosprawność sprzężoną, w tym niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Takie rozwiązanie jest niedopuszczalne. Na podstawie § 6 ust. 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r., poz. 502) w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, mogą być nie więcej niż 4 osoby. W szkołach podstawowych specjalnych, działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego, dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych (art. 96 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Ponieważ uczniowie uczęszczają do klasy II na pierwszym etapie edukacyjnym oraz klasy IV na drugim etapie edukacyjnym, utworzenie dla nich 4-osobowej klasy łączonej jest niedopuszczalne z powodu niedochowania wymogu utworzenia klasy łączonej w zakresie danego (tego samego) etapu edukacyjnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy od 1 września 2018 r. wchodzi przepis nakazujący w niepublicznym przedszkolu umożliwić nauczycielom awans zawodowy? Czy ewentualne nowe rozporządzenie obniża pensum nauczycielom w niepublicznym przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od roku szkolnego 2024/2025 będą musiały być obowiązkowo wprowadzone elegitymacje, mlegitymacje dla uczniów szkoły branżowej I stopnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie świadectwo należy wydać uczniowi gimnazjum trzeciej klasy, który nie zdaje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2020/2021 uczeń uczęszczał do klasy III technikum wg podstawy programowej z 2017 r. i nie uzyskał promocji do klasy wyższej. W tym czasie miał już zdany egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe TG.12. W roku szkolnym 2021/2022 uczeń ponownie rozpoczął naukę w klasie III, ale według podstawy programowej z 2019 r. i przystąpił do egzaminu z kwalifikacji HGT.03. W styczniu 2023 r. klasa, do której uczeń aktualnie uczęszcza, będzie zdawała egzamin zawodowy z kwalifikacji HGT.06. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2019 r. w sprawie warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1731) kwalifikacje TG.12 i HGT.06 są uznawane za równoważne do uzyskania dyplomu zawodowego. Ustawa o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r., poz. 1915 z późn. zm.) wprowadziła w przypadku podstawy programowej 2019 obowiązek przystąpienia do egzaminu zawodowego w danej klasie. Art. 44o ust. 4 pkt. 2 mówi jednak o promocji do klasy wyższej. Skoro jednak uczeń w 2023 r. będzie w klasie programowo najwyższej, zasadne jest chyba jednak zastosowanie art. 44q ust. 1 pkt 3, który mówi o warunku przystąpienia do egzaminu z wszystkich kwalifikacji, nie określając, kiedy to ma nastąpić. Czy w związku z tym uczeń nie musi ponownie przystępować do egzaminu zawodowego w klasie IV i spełni warunek ukończenia szkoły związany z egzaminem zawodowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka będzie podstawa prawna podjętej uchwały odnośnie klasyfikacji i promocji uczniów w czerwcu 2017 roku w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe