Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W klasie trzeciej gimnazjum uczniowie do końca pierwszego półrocza realizowali plastykę, od drugiego półrocza mają mieć muzykę. Nauczyciel zaplanował 15 godzin plastyki. Jednak nie zdąży zrealizować tych godzin, ponieważ często chorował. Czy może dokończyć realizację brakujących lekcji w drugim półroczu? Przemawiałby za tym fakt, że drugie półrocze jest dłuższe. Jeżeli tak, to czy może wystawić ocenę klasyfikacyjną z plastyki (nie zrealizował wszystkich lekcji)? Jeżeli nie, to jak umożliwić nauczycielowi realizację godzin? Organ prowadzący nie zapewnia środków na dodatkowe lekcje. Czy nauczyciel może zostać z dziećmi po lekcjach?
Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za pełną realizację podstaw programowych objętych odpowiednią ilością godzin ustaloną w rozporządzeniu o ramowych planach nauczania.
Zatem to dyrektor zdecyduje, w jaki sposób należy dopełnić niezrealizowane godziny przedmiotu. Fakt, że nauczyciel nie zrealizował właściwej ilości godzin, nie stanowi przeszkody dokonania klasyfikacji śródrocznej.
Podstawa prawna:
1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych,
2) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z w sprawie podstaw programowych nauczania (…):
1. W gimnazjum (III etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania:
1) minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć zwychowawcą wynosi:(…)
e) muzyka - 30 godzin,
f) plastyka - 30 godzin.
3) USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.) w szczególności art. 22 a, 39.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam! Jestem dyrektorem i zamierzam 1 września br. przejść na emeryturę. Czy mam możliwość wyboru sposobu jej naliczona według starych czy nowych zasad, jeżeli tak, to która forma jest dla mnie korzystniejsza? Proszę o podstawę prawną. Dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry
Czy istnieje podstawa prawna do przedłużenia stanowiska dyrektora szkoły (bez konkursu organu prowadzącego) Jeśli tak to na jak długo?
Dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nawiązując do poniższego pytania, zaznaczam, że placówki niepubliczne nie mają obwodów, czy też rejonizacji dzieci. Czy niepubliczna szkoła podstawowa i niepubliczne przedszkole powinny prowadzić księgę ewidencji? Czy jeśli jest to ten sam organ prowadzący to księga jest wspólna? Szkoła prowadzi księgę ewidencji dzieci oraz księgę uczniów. Szkoła publiczna podstawowa jest zobowiązana do prowadzenia księgi ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie szkoły. Z przepisu jednoznacznie wynika, że szkoła podstawowa ma obowiązek prowadzenia jednej księgi ewidencji dzieci, do której należy wpisywać dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły podlegające obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu. Zatem w księdze ewidencji dzieci wpisuje się wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie począwszy od pięciolatków, prowadząc je aż do ukończenia szkoły (nieistotne w której szkole, nawet, jeśli w innej, ale zamieszkujące przez cały czas w obwodzie macierzystej szkoły). Druga księga to księga uczniów. Tu wpisuje się wszystkich którzy rozpoczęli naukę w tej szkole , lub doszli w trakcie roku szkolnego, nawet, jeśli są spoza obwodu, ale są uczniami tej szkoły. W mojej opinii dokumentację należy prowadzić oddzielnie dla każdej jednostki będącej w zespole szkolno-przedszkolnym. Mając na uwadze jednak fakt, że przepisy nie precyzują odpowiedzi na pytanie, a wpisy by się powielały w księgach, dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu wspólnej dokumentacji. Najważniejsze jest, by zawierały dane wymagane przepisami.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła jest zobowiązana płacić pełną pensję prezesowi oddziału związków zawodowych, mimo że jest oddelegowany i wykonuje swoje obowiązki na pół etatu w szkole? Czy ten nauczyciel może domagać się godzin ponadwymiarowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy konserwator może pełnić sam dyżur na korytarzu na przerwach międzylekcyjnych? Czy również może pełnić opiekę nad uczniami w momencie przeprowadzania uczniów z jednego budynku szkolnego do drugiego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe