Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W klasach IV-VI szkoły podstawowej wprowadzony został dodatkowy język rosyjski w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Godziny te zostały wprowadzone decyzją organu prowadzącego. Nie mamy tu do czynienia z oddziałami dwujęzycznymi. Czy rodzice mogą zrezygnować z uczęszczania na język rosyjski w następnym roku szkolnym?
W oddziale ogólnodostępnym (nie dwujęzycznym) w klasach VII-VIII obowiązkowa jest nauka dwóch języków obcych nowożytnych, zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639). Jeżeli jest to jedyny drugi język obcy nauczany w szkole, rodzice nie mogą zrezygnować z uczęszczania przez dzieci na język rosyjski. Z kolei jeżeli w szkole jest więcej dodatkowych języków obcych do wyboru, nauczanych jako drugi obowiązkowy język zgodnie z ramowym planem nauczania np. w grupie międzyoddziałowej, rodzice uczniów klas VII – VIII według zasad określonych w statucie szkoły (lub w ich braku – na podstawie uznaniowej decyzji dyrektora) będą mogli zmienić język rosyjski na inny (art. 98 ust. pkt 17, art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Z kolei jako zajęcia dodatkowe spoza tzw. ramówki, są one co do zasady nieobowiązkowe dla uczniów klas IV-VI i rodzice tych uczniów mogą zrezygnować z zajęć z drugiego języka w każdym czasie. Wyjątkiem byłaby sytuacja, gdyby również w tych klasach język rosyjski jako przedmiot spoza podstawy programowej i ramówki został wprowadzony do rozkładu zajęć przez dyrektora, po przyznaniu przez organ prowadzący na wniosek dyrektora dodatkowych godzin na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych - § 3 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ww. rozporządzenia. Po wprowadzeniu do rozkładu zajęć, dodatkowe zajęcia stają się zajęciami obowiązkowymi dla uczniów i rodzice nie mogą z nich zrezygnować, jeśli są przewidywane w wyższej klasie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o przykład ramowego rozkładu dnia w oddziale przedszkolnym zgodnego ze zmienionymi przepisami prawa dot. nauczania religii.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zadania służące uczniom (polegające na realizowaniu dydaktycznej i opiekuńczej funkcji placówki) powinny być zapisane w statucie, aby wicedyrektor ds. finansowych (będący jednocześnie organem prowadzącym przedszkole publiczne) mógł otrzymywać wynagrodzenie pokrywane z dotacji oświatowej? Jeśli ma nienormowany czas pracy, czy taka informacja powinna być zapisana w statucie, czy w innej dokumentacji pracowniczej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z przepisami dopuszczony program wychowania przedszkolnego obejmuje cały etap edukacyjny. Wydawnictwa proponują odrębne programy wychowania przedszkolnego dla dzieci 6-letnich. Czy jest możliwość zmiany programu dla dzieci, które będą w najstarszej grupie przedszkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie prowadzi szkołę podstawową na podstawie umowy zawartej z gminą. W grudniu (przed przekazaniem ostatniej w roku dotacji) gmina twierdzi, że przekazała stowarzyszeniu na ucznia niepełnosprawnego objętego zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi podwójną dotację ogólną (rzekomo liczona raz na ogólną liczbę uczniów, a drugi raz na ucznia niepełnosprawnego). Stowarzyszenie co miesiąc przekazuje gminie aktualną liczbę uczniów wyraźnie wskazując liczbę uczniów niepełnosprawnych tj. ogólna liczba uczniów ... w tym niepełnosprawnych.... Czy gmina może na koniec roku pomniejszyć stowarzyszeniu dotację o kwotę rzekomo zawyżoną w miesiącach wcześniejszych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w jakimś rozporządzeniu zapisany jest termin, do którego w szkołach podstawowych mogą funkcjonować oddziały przedszkolne bez dostosowania ich lokalu pod wymagania przedszkola?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe