Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób wprowadzić zmiany do regulaminu wycieczek szkolnych? Czy wprowadzenie regulaminu wycieczek lub wprowadzanie zmian do już istniejącego regulaminu wymaga wydania przez dyrektora zarządzenia? Czy podstawą prawną takiego regulaminu jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, czy są nią wszystkie rozporządzenia, na podstawie których powstał regulamin?
Regulamin organizacji wycieczek jest wewnętrznym dokumentem, który musi być opracowany na podstawie obowiązujących przepisów prawa. Regulamin zostaje wprowadzony zarządzeniem dyrektora i stanowi załącznik do tego zarządzenia.
Regulamin musi być zgody z prawem
Wszelkie zapisy regulaminie wycieczek muszą być zgodne z obowiązującym prawem, a także możliwościami konkretnej szkoły.
Akty prawne istotne z punktu wiedzenia opracowywania regulaminu
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.; Dz. U. z 2003 r., nr 6, poz. 69 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r., nr 135, poz. 1516);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (tekst jedn.: Dz. U. z 1997 r., nr 12, poz. 67 ze zm.);
- Ustawa z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm.).
Jeśli powyższe akty prawne się zmieniają, dyrektor ma obowiązek dostosować do nich wewnętrzne akty prawne.
W jaki sposób opracować nowy regulamin?
Najlepszym sposobem na wprowadzenie zmian jest opracowanie nowego regulaminu i wprowadzenie go w życie. Nowy regulamin pozwoli na zachowanie przejrzystości i czytelności.
Treść regulaminu może być konsultowana z organami szkoły. Podczas opracowania nowego regulaminu należy w postanowieniach końcowych regulaminu umieścić informację o utracie mocy prawnej poprzedniego. Jeżeli już mamy opracowany regulamin, to należy wprowadzić go w życie zarządzeniem wydanym najczęściej na podstawie art. 39 ustawy o systemie oświaty. Wówczas regulamin jest załącznikiem do zarządzenia dyrektora.
Zarządzenia dyrektora powinny być ogłaszane w sposób zwyczajowo przyjęty, tak aby każdy ich adresat mógł z nimi się zapoznać, a następnie to potwierdzić.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co zrobić w sytuacji, gdy skierowano do gimnazjum specjalnego ucznia z autyzmem niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim, jeśli z dostarczonej wraz z kartą zdrowia załączonej dokumentacji wynika, iż stwarza on b. poważne zagrożenie dla siebie i innych, z tego powodu był wielokrotnie hospitalizowany na oddziale psychiatrycznym. Chłopiec miał próby samobójcze, groził matce i innym zabiciem, rzucał w klasie ławkami, dusił koleżankę itp. Nadmieniam, iż ani z orzeczenia, ani z wywiadu z matką chłopca nie wynikały tego typu problemy zdrowotne tego chłopca. Obecnie chłopiec nadal przebywa w szpitalu i nie rozpoczął jeszcze nauki. Co w takiej sytuacji można zrobić, aby nie przyjąć ucznia, który wyraźnie zagraża bezpieczeństwo własnemu i innych. Jakie kroki należny podjąć, aby umieścić tego chłopca w szkole przyszpitalnej pod stała opieką lekarzy specjalistów. Nadmieniam, iż gimnazjum nasze działa przy Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Nie jesteśmy placówka medyczną, ani też socjoterapeutyczną. Czy w sytuacji zatajenia przez matkę faktu schorzenia chłopca możemy odmówić jego przyjęcia do naszej placówki, nieprzygotowanej do przyjęcia tego typu dzieci? Proszę o pilna odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Przy szkole podstawowej funkcjonuje zespół wychowania przedszkolnego (jako odrębna placówka oświatowa uwzględniona w RSPO). Realizowane jest w nim wychowanie przedszkolne (poniżej klasy 0) dla dzieci 3-5-letnich w wymiarze 20 godz. tygodniowo. Ma on przydzieloną jedną salę dydaktyczną, korytarz i toalety są wspólne dla zespołu i szkoły. W zespole tym nie ma zatrudnionego nauczyciela, zajęcia realizuje nauczyciel zatrudniony w szkole. Jest to bardzo problematyczne. Uniemożliwia prawidłową sprawozdawczość np. do GUS, SIO.
Jakie działania należy podjąć na poziomie szkoły i organu prowadzącego, w celu likwidacji zespołu wychowania przedszkolnego (jako odrębnej jednostki), a następnie włączenia go w struktury szkoły jako oddziału przedszkolnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację zapisu, dot. zaświadczenia o przebiegu nauczania. Czy jeśli uczeń zmienia szkołę w trakcie roku szkolnego, a chodzi do niej np. od dwóch lat należy mu wraz z kopia arkusza ocen wydać wspomniane zaświadczenie?
Zgodnie z § 15 ust. 6 i 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2014 r. poz. 1170) w przypadku przejścia ucznia do innej szkoły po co najmniej jednym roku nauki, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom ucznia, pełnoletniemu uczniowi albo słuchaczowi kopię arkusza ocen ucznia albo słuchacza poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły. Rodzice ucznia, pełnoletni uczeń albo słuchacz potwierdzają podpisem otrzymanie kopii tego arkusza ocen. Natomiast w przypadku przejścia ucznia albo słuchacza do innej szkoły (nawet prowadzonej przez ten sam organ prowadzący) po okresie nauki krótszym niż rok, przesyła się do tej szkoły lub wydaje rodzicom ucznia, pełnoletniemu uczniowi albo słuchaczowi zaświadczenie o przebiegu nauczania ucznia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy w klasach drugich i trzecich SP oceny bieżące mogą być wyrażone cyfrą? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy warunków higienicznych w szkole: W toaletach uczniowskich znajdują się przepływowe ogrzewacze wody z mieszalnikiem, a doprowadzona do kranów nad umywalkami woda jest dozowana za pomocą czasowych zaworów (wciskany kurek puszcza ciepłą wodę o temperaturze ustawionej z mieszalnika, woda płynie przez ok 30 sek). Kontrola SANEPID zarzuciła brak zimnej wody w łazienkach dla uczniów. Czy faktycznie opisanie rozwiązanie z mieszalnikiem i ciepłą wodą nie jest wystarczające?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe