Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Otrzymałam od rodzica informację o tym, że rozmawiał z wychowawczynią jego dziecka, które cierpi na padaczkę i w przypadku wystąpienia ataku wymaga interwencji w postaci podania leku. W informacji o rozmowie rodzic opisał sposób podana leku oraz upoważnił szkołę do podania go dziecku w sytuacji, gdyby u ucznia nastąpił atak padaczki („Upoważniam szkołę w razie zaistnienia ataku padaczki do podania leku dla mojego syna”). Rozumiem, że podanie tego leku jest niezbędne, ale czy wystarczy zgoda rodzica, aby nauczyciel mógł podać ten lek dziecku? Wiadomo, że im szybciej lek zostanie podany, tym mniejsze będą skutki uboczne. Dodatkowo zaznaczę, że w naszej szkole pielęgniarka szkolna jest dwa razy w tygodniu.
Zgodnie z przepisami ustawy z 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. z 2019 r., poz. 1078 ze zm.) opieka zdrowotna nad uczniami jest realizowana w szkole i obejmuje profilaktyczną opiekę zdrowotną, promocję zdrowia oraz opiekę stomatologiczną. Profilaktyczna opieka zdrowotna jest sprawowana nad uczniami do ukończenia 19. roku życia, a w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – do ukończenia szkoły ponadpodstawowej.
Profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami w szkole sprawują pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania albo higienistka szkolna. Opieka zdrowotna nad uczniami jest sprawowana we współpracy z rodzicami oraz pełnoletnimi uczniami. Podmiotami zapewniającymi warunki organizacyjne opieki zdrowotnej nad uczniami są dyrektor szkoły i organ prowadzący szkołę.
W przepisach zawartych w art. 20-22 ustawy określono kwestie dotyczące sprawowania opieki nad uczniami przewlekle chorymi lub niepełnosprawnymi w szkole. Zgodnie z tymi regulacjami, opieka nad uczniem przewlekle chorym lub niepełnosprawnym w szkole jest realizowana przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania albo higienistkę szkolną. W celu zapewnienia właściwej opieki nad uczniami przewlekle chorymi lub niepełnosprawnymi w szkole pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania albo higienistka szkolna współpracuje z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, rodzicami, pełnoletnimi uczniami oraz dyrektorem i pracownikami szkoły. Współpraca ta obejmuje wspólne określenie sposobu opieki nad uczniem (dostosowanego do jego stanu zdrowia), w sytuacji konieczności podawania leków oraz wykonywania innych czynności podczas pobytu ucznia w szkole. Podawanie leków lub wykonywanie innych czynności podczas pobytu ucznia w szkole przez pracowników szkoły może odbywać się wyłącznie za ich pisemną zgodą. Dyrektor szkoły zapewnia pracownikom szkoły szkolenia lub inne formy zdobycia wiedzy na temat sposobu postępowania wobec uczniów przewlekle chorych lub niepełnosprawnych, odpowiednio do potrzeb zdrowotnych uczniów.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że podawanie leków uczniowi szkoły podczas nieobecności pielęgniarki/higienistki powinno zostać ustalone przez pielęgniarkę/higienistkę szkoły we współpracy z lekarzem POZ, rodzicami ucznia (lub pełnoletnim uczniem) oraz dyrektorem i pracownikami szkoły. Pracownik szkoły, jeżeli wyrazi zgodę na piśmie, może podać lek zgodnie z przedstawionym zaświadczeniem lekarskim zawierającym zlecenie na podawanie tego leku w określonym przypadku/czasie oraz wskazanej dawce.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania w pełnym wymiarze godzin , uzupełniający etat w innej szkole , może to uzupełnienie mieć udzielone na czas nieokreślony?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy od 1 września 2017r. jest obowiązkowe opracowanie raportu o stanie realizacji zadań oświatowych szkoły podstawowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka ukończyła studia na kierunku pedagogika, specjalność: edukacja wczesnoszkolna z przedszkolną z językiem angielskim. W suplemencie napisano: „Absolwent potrafi posługiwać się językiem angielskim, używając wymowy przystępnej i zrozumiałej dla odbiorcy. Sprawnie posługuje się czterema umiejętnościami językowymi (czytania, pisania, mówienia i słuchania). Umiejętności te pozwalają na wykorzystanie języka angielskiego w procesie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Posiada również stosowną wiedzę merytoryczną, która ułatwia odpowiedni dobór celów i metod nauczania języka angielskiego w młodszych klasach szkoły podstawowej i przedszkolu”. Nauczycielka nie posiada certyfikatu podstawowej znajomości języka angielskiego. Czy ma kwalifikacje do nauczania języka angielskiego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy ocena klasyfikacyjna w branżowej szkole II stopnia prowadzonej w formie zaocznej powinna być wystawiona, biorąc pod uwagę:
1) oceny cząstkowe (bieżące ocenianie) oraz ocenę z egzaminu semestralnego w formie pisemnej i ustanej – dot. przedmiotów ogólnokształcących,
2) oceny cząstkowe (bieżące ocenianie) oraz ocenę z egzaminu semestralnego w formie pisemnej – dot. kształcenia zawodowego teoretycznego,
3) oceny cząstkowe (bieżące ocenianie) oraz ocenę z egzaminu semestralnego w formie zadania praktycznego – dot. kształcenia zawodowego praktycznego i informatyki,
czy też ocena klasyfikacyjna jest tylko oceną z egzaminu (pisemny lub zadanie praktyczne) lub średnią z egzaminów (pisemny + ustny) i nie bierze się pod uwagę ocen bieżących?
Dla przykładu:
1. Uczeń A uzyskał w bieżącym ocenianiu oceny: 2,2,2,2,2, a z egzaminu w formie zadania praktycznego uzyskał 5. Ocena końcowa będzie oceną z egzaminu, czyli 5, czy też średnią i wystawiamy np. 3 ?
2. Uczeń B uzyskał w bieżącym ocenianiu oceny: 5,5,5,5,5, a z egzaminu w formie zadania praktycznego uzyskał 1. Ocena końcowa będzie oceną z egzaminu, czyli 1, czy też średnią i wystawiamy np. 2 ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, czy uzyskanie od rodziców zgody na nieodpłatną, wyłączną i nieograniczoną czasowo i terytorialnie
licencję na publikację w wydawnictwach drukowanych, na wystawach oraz w Internecie prac autorstwa ich dziecka (jako wytworu pracy na zajęciach lub zgłoszenia do konkursu) oraz wyrażenie przez nich zgody na przetwarzanie i publiczne podanie danych osobowych (imię i nazwisko, szkoła i wiek) w celach związanych z wystawami, konkursami, jest wystarczające? Czy wystarczy taka ogólna zgoda, aby każdorazowo nie trzeba było mnożyć papierów? Czy szkoła po uzyskaniu takiej zgody może sprzedawać wytwory prac uczniów np. na kiermaszu, czy należałoby w takiej zgodzie zawrzeć jakąś dodatkową klauzulę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe