Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób tworzymy mierniki wykonania celów jednostki? Jakie mogą być przykłady takich mierników?
Cele i zadania szkoły lub placówki oświatowej powinny być jasno określone. Ich realizacja powinna być monitorowana za pomocą specjalnie wyznaczonych mierników. Nie ma jednak mierników uniwersalnych. Zależą one od zadań postawionych przed placówką oświatową.
Cele i zadania szkoły są monitorowane za pomocą mierników
Zgodnie ze standardami kontroli zarządczej, stanowiącymi załącznik do komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r., cele i zadania jednostki należy określać jasno i w co najmniej rocznej perspektywie, a ich wykonanie należy monitorować za pomocą wyznaczonych mierników.
W zależności od przyjętego celu należy przyjąć inny rodzaj miernika
Niestety nie jest możliwe skonstruowanie mierników uniwersalnych, które dałoby się zastosować w każdym przypadku, w odniesieniu do dowolnego celu. Wynika to z charakteru samych celów przyjętych do wykonania w jednostce oświatowej. W zależności od przyjętego celu należy więc przyjąć inny rodzaj miernika. Inny bowiem parametr należy ustalić dla stopnia wykonania zadania polegającego, przykładowo, na wyposażeniu sali informatycznej w niezbędny sprzęt, a inny miernik należy przyjąć dla monitorowania celu w postaci wyeliminowania błędów księgowych w jednostce.
Wykonanie pierwszego z podanych celów (wyposażenie sali informatycznej) najprościej zmierzyć za pomocą miernika ilościowego – stopniem wykonania celu będzie w tym wypadku, oczywiście przykładowo, ilość zakupionych stanowisk komputerowych w stosunku do ilości zaplanowanych do zakupienia przy ustalaniu celu.
Drugi z podanych celów (wyeliminowania błędów księgowych w jednostce) daje się zmierzyć przy pomocy miernika jakościowego – wykonanie celu można uznać za dokonane, jeżeli brak jest błędów w księgach rachunkowych, które byłyby ujawnione przez wyniki przeprowadzonych audytów i kontroli.
W ramach celu ogólnegomogą zostać wyszczególnione cele szczegółowe
Należy tu również zauważyć, że w ramach celu ogólnego mogą zostać wyszczególnione zadania (cele szczegółowe), które prowadzą do jego realizacji.
Celem szczegółowym jest np. wprowadzenie innowacji pedagogicznej w szkole - w jego ramach wyznaczyć można cele szczegółowe, wynikające z przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.
Zgodnie z § 4 ust. 2 tego rozporządzenia, uchwała rady pedagogicznej o wprowadzeniu innowacji może zostać podjęta po uzyskaniu zgody nauczycieli którzy będą uczestniczyć w innowacji, opinii rady szkoły, oraz pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na prowadzenie innowacji w szkole, w przypadku, gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.
Wymagania określone w tym przepisie nie tylko określają zadania jakie składają się na realizację celu szkoły, lecz również wskazują możliwe mierniki realizacji celu. I tak zadaniami do zrealizowania w ramach celu będzie w tym wypadku:
• uzyskanie opinii nauczycieli
• uzyskanie opinii rady szkoły
• uzyskanie zgody autora
• podjęcie uchwały rady pedagogicznej
W tym wypadku miernikiem realizacji celu może być miernik ilościowy – na cel składa się bowiem, jak widać wyżej, czteroelementowa procedura. Miernikiem będzie więc stopień zrealizowania procedury składającej się na cel, jakim jest wprowadzenie innowacji. Zrealizowanie wszystkich czterech celów szczegółowych oznacza realizację celu ogólnego – wprowadzenie innowacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z jednej godziny wych.fizycznego na prośbę klubu sportowego do którego uczeń uczęszcza?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- IPET dla dziecka upośledzonego w stopniu głębokim (Dokument zgodny z nowym prawem.)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń kończący szkołę dawną ZSZ (zawodową) ma mieć na świadectwie ukończenia szkoły w klasie 3 Szkołę Branżową I stopnia, czy Zasadnicza Szkoła Zawodowa, czy Szkoła Branżowa I Stopnia z oddziałami Zasadniczej Szkoły Zawodowe?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy należy zgłosić kilkudniową wycieczkę uczniów w okresie ferii? Nie jest to obóz, zimowisko, tylko pięciodniowa wycieczka krajoznawcza do zaprzyjaźnionej szkoły.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1. Jak długo powinny być przechowywane w dokumentacji szkoły dla dorosłych:
a) prace kontrolne,
g) semestralne prace egzaminacyjne
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe