Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób można zrealizować praktyki zawodowe w szkole policealnej w zawodzie Opiekun medyczny? Placówki, w których do tej pory odbywały się praktyki odmówiły przyjęcia słuchaczy na praktykę. W czerwcu koniec nauki (nauka trwa 1 rok) i egzamin zawodowy. Co z klasyfikacją i ukończeniem szkoły?
W szkole policealnej praktyczna nauka zawodu może być organizowana w formie zajęć praktycznych w szkole lub placówce prowadzącej kształcenie ustawiczne albo praktyk u pracodawców. W tym ostatnim przypadku obowiązkiem szkoły jest zawarcie umowy z pracodawcą – § 4 i 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. z 2017 r., poz. 1644). Z kolei do innych placówek swoich uczniów również kieruje szkoła, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 652). Z uwagi na przewidywane znoszenie ograniczenia funkcjonowania szkół, prawdopodobnie możliwe będzie skorzystanie z regulacji § 5 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.), zgodnie z którymi w przypadku kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych kształcenie praktyczne niezrealizowane w okresie ograniczenia funkcjonowania jednostki systemu oświaty uzupełnia się po zakończeniu tego ograniczenia, a ponadto słuchaczowi lub uczestnikowi danej formy pozaszkolnej, który posiada doświadczenie w danym zawodzie lub realizował działania w zakresie wolontariatu, można zaliczyć to doświadczenie lub wolontariat na poczet realizacji kształcenia praktycznego. Szkoła policealna powinna poszukiwać placówki, która umożliwi zrealizowanie praktycznej nauki zawodu po zakończeniu ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, a przed zakończeniem roku szkolnego, gdy poszczególnym osobom nie można dokonać ww. zaliczeń doświadczenia lub wolontariatu. Gdyby okazało się to nie możliwe i słuchacze nie zrealizują praktyk do końca roku szkolnego, będącego ostatnim semestrem nauki to jeśli nie zostaną wprowadzone dodatkowe regulacje prawne, słuchacze nie będą mogli przystąpić do egzaminu semestralnego i zostać objęci klasyfikacją końcową, a w konsekwencji nie ukończą nauki w szkole; ewentualne przystąpienie do egzaminu zewnętrznego nie będzie powodowało ukończenia szkoły z powodu braku możliwości podlegania klasyfikacji końcowej – art. 44w ust. 1, 2 i 6 oraz art. 44za ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2020 r., poz. 1327.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z dniem 4 maja 2020 r. poradnie psychologiczno – pedagogiczne powróciły do pracy stacjonarnej. W komunikacie MEN czytamy: „czynności, które nie muszą być realizowane w budynku poradni, mogą być nadal prowadzone z wykorzystaniem metod i technik na odległość.” Jaka jest podstawa prawna takiej możliwości wykonywania niektórych zadań np. zajęć logopedycznych w formie zdalnej i kto o tej możliwości decyduje? Czy w tej sytuacji dyrektor powinien zlecić pracownikowi pracę zdalną na piśmie z oznaczeniem miejsca i czasu jej wykonywania? Czy ze względów bezpieczeństwa konieczność ograniczenia kontaktów przy trudnych warunkach funkcjonowania poradni (mała liczba pomieszczeń w stosunku do liczby pracowników) jest wystarczającym powodem zlecenia przez dyrektora niektórych zadań w formie zdalnej? Czy w tej sytuacji w składnikach wynagrodzenia za godziny pracy zrealizowane z wykorzystaniem metod i technik na odległość w innym miejscu niż budynek poradni należy uwzględnić dodatek za trudne warunki pracy, czy nie uwzględniać i z czego to wynika? Jak należy zakwalifikować zajęcia prowadzone w budynku poradni, ale z wykorzystaniem metod i technik na odległość np. wywiad, porady, konsultacje telefoniczne, zajęcia logopedyczne przez Skype – do zajęć stacjonarnych czy prowadzonych zdalnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który na koniec I okresu wystawił ocenę niedostateczną, ma obowiązek napisania tzw. programu naprawczego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien wyglądać zapis w arkuszu ocen ucznia, jeżeli od 01.01.2012 roku staliśmy się Zespołem Szkolno-Przedszkolnym?
Czy na wszystkich arkuszach obok pieczęci podłużnej szkoły trzeba teraz postawić pieczęć podłużną Zespołu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielowi przyznany został dodatek motywacyjny od 1 września do 28 lutego (okres 6 miesięcy). W trakcie jego pobierania od 31 grudnia przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia. Czy takiemu nauczycielowi wstrzymuje się, odbiera, pozbawia się go dodatku motywacyjnego, gdyż zgodnie z art.73 ust. 5 KN nauczyciel zachowuje prawo do wynagrodzenia zasadniczego, dodatku za wysługę lat oraz innych świadczeń pracowniczych, w tym dodatków socjalnych, o których mowa w art. 54.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy prawo oświatowe dopuszcza wciąż radę pedagogiczną w formie zdalnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe