Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W dniu wczorajszym otrzymałam od Państwa odpowiedź na zadane pytanie dt. wychowanków w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym. Otrzymałam odpowiedź, która budzi bardzo dużo wątpliwości. Chodziło mi głównie o upewnienie się czy dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną ( w tym jedna z niepełnosprawności to upośledzenie intelektualne w stopniu lekkim) również może być w ORW? a otrzymałam od Państwa informację iż dzieci umiarkowane i znaczne również nie mogą??? Jak mówi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych (....) i w tym rozdział 5 który dotyczy ORW i § 48 ust.2 mówi kim są wychowankowie. Moje zapytanie dotyczyło właśnie tego, iż w punkcie drugim nie są określone dzieci z niepełnosprawnością intelektualną sprzężoną (więc budziło to moje wątpliwości czy upośledzenie lekkie również może być?) Państwo twierdzą że niepełnosprawność sprzężona to upośledzenie głębokie plus jeszcze coś. Po części tak - bo samo upośledzenie głębokie świadczy o wielu czynnikach niepełnosprawności-natomiast dziecko takie otrzymuje orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych a nie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jaka podstawa prawna mówi o Państwa odpowiedzi?
Szanowna Pani. Ma Pani rację, że z § 48 ust.2 pkt 2 rozporządzenie MEN z dnia 2 listopada 2015r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych (....) wynika, że dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz w stopniu umiarkowanym i znacznym z niepełnosprawnościami sprzężonymi posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą być przyjmowane do Ośrodka Rewalidacyjno- Wychowawczego. Jednak pod pewnymi warunkami, o których mówi wyraźnie § 49. ust 3 nakazujący zapewnienie takiemu dziecku realizację odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego. Dlatego należy zastosować tu przepisy Ustawy o systemie oświaty, obecnie – Prawo Oświatowe, które zezwalają na spełnianie przez w/w dzieci obowiązku szkolnego i nauki poza szkołą. Rodzice takiego dziecka są obowiązani najpierw do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do odpowiedniej szkoły. Następnie dyrektor szkoły, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez to dziecko w/w obowiązku poza szkołą np. w ośrodku wychowawczo-rewalidacyjnym. Niesie to określone skutki związane z klasyfikacją i promocją:
- w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z niepełnosprawnością sprzężoną – to zobowiązani są oni do przystępowania do egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia, uzgodnionej przez OR-W na dany rok szkolny z dyrektorem ich szkoły macierzystej
- w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym z niepełnosprawnością sprzężoną - dyrektor OR-W przekazuje dyrektorowi szkoły, który wydał decyzję o realizacji przez ucznia obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą, dokumentację potwierdzającą realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego przez tych uczniów.
Zatem, jeśli spełnione będą w/w warunki prawne, to OR-W może przyjąć ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Placówka niepubliczna, ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy – od września 2021 roku na pierwszym etapie edukacyjnym będę miała tylko jedno dziecko w klasie 2. Czy mogę połączyć etapy edukacyjne? Jeżeli nie to czy część zająć obowiązkowych np. zajęć z wychowania fizycznego i rozwijających kreatywność mogę połączyć z drugim etapem edukacyjnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na początku roku szkolnego 2010/2011 przyjęłam do klasy II szkoły podstawowej dzieci obcokrajowców nie znających języka polskiego. Chłopiec uczęszczał we Włoszech do klasy IV - ja przyjęłam go do II ze względu na barierę językową. Czy analizując wyraźne postępy ucznia, rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o promowaniu ucznia w ciągu roku szkolnego do klasy programowo wyższej? Według jakich procedur?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wysłałem pytanie do Państwa o treści :"Witam, czy można zobowiązać rodziców, by dzieci były odbierane ze świetlicy wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Proszę o podanie podstawy prawnej."
i otrzymałem odpowiedz:
"Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. (ze zm.) Prawo o ruchu drogowym.
Art. 43. 1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
Nie dotyczy to strefy zamieszkania.
2. Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych.
Oznacza to, że dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
2) Art. 95 Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Art. 95. § 1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka.
§ 2. Dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom posłuszeństwo.
§ 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny.
Jednakże nie zwalnia to szkoły z całkowitej odpowiedzialności za dziecko powracające ze szkoły do domu, co powinno przede wszystkim wynikać z troski o dobro dziecka. Zatem szkoła może ustalić na piśmie sposób odbioru dziecka ze szkoły (świetlicy) przez rodzica."
Z Państwa odpowiedzi oraz z przywołanej podstawy prawnej wynika, że jednak dziecko może samo wracać ze szkoły po ukończeniu siódmego r.ż., a za dziecko odpowiadają rodzice.
Ponawiam pytanie: Czy szkoła ma prawo ograniczyć zakres władzy rodziców? tzn. Czy w przypadku , gdy rodzice upoważniają osobę małoletnią (ale w wieku powyżej 10 rż) do odbierania dziecka ze szkoły, to szkoła może na to nie wyrazić zgody?
Proszę o podanie podstawy prawnej, która umożliwi szkole ograniczenie prawa rodziców do decydowania, kto będzie odbierał ich dziecko ze szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole, do którego trafiło dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym lub wwr musi wypełnić absolutnie wszystkie zalecenia z orzeczenia tj. czy może pominąć (po uzgodnieniu z rodzicem) np. jeden rodzaj terapii? Ponadto czy w sytuacji, gdy nie można na terenie przedszkola odbyć jakiegoś typu terapii, jest możliwość jej realizacji przez inny podmiot - terapia zewnętrzna, za którą przedszkole zapłaci na podstawie np. wystawionej faktury?r
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko ur. w 2014 r. może być odroczone i zostać rok dłużej w przedszkolu? Uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową, w tym afazję. Czy w zerówce będzie przysługiwała mu pomoc nauczyciela? W zaleceniach zapisane jest stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe